Synlighed på Google - sådan bliver du fundet på Google af købeklare kudner

Som moderne virksomhed er det essentielt at være synlig på Google. Ellers når du grundlæggende ikke ud til de kunder, der aktivt søger efter det, du sælger.

Og det er altså ikke så få, skulle jeg hilse at sige.

Men hvordan bliver man egentlig synlig på Google – og kan du gøre det på flere måder?

Det vil jeg gennemgå i denne guide til synlighed på Google.

Indholdsfortegnelse

Sådan bliver du synlig på Google – fundamentet

Tjek først, om din hjemmeside overhovedet er indekseret i Google. Det kan du gøre ved at skrive site:dinhjemmeside.dk i Google. Hvis dine undersider dukker op, er du indekseret i Google.

Hvis du ikke er indekseret, har du 2 muligheder:

  1. Opret din hjemmeside og få den indekseret i Google Search Console
  2. Hvis det ikke hjælper, skal du bygge links til din side fra andre stærke hjemmesider, som Google kan følge og dermed finde frem til din hjemmeside


En anden del af synlighedsfundamentet er at oprette en Google My Business (GMB) profil. På den måde får du din helt egen virksomhedsprofil, der oprettes direkte i Google. Det kan også hjælpe med at få hele din side indekseret.

Du kan udfylde din GMB med information om din virksomhed, som f.eks. kontaktinfo og beskrivelse af dine ydelser/produkter. Det hjælper Google med at forstå din virksomhed – og øger dermed dine chancer for, at du dukker op på dine vigtige søgeord.

Person søger efter synllige virksomheder i Google
Læg først fundamentet for at blive synlig i Google, så dine kunder kan finde dig

2 måder at opnå synlighed på Google – SEO og Google Ads

Der findes 2 måder, du kan blive synlig på Google: SEO og Google Ads.

I de er de to kanaler dog så tæt forbundne, at arbejdet med SEO også vil være arbejde, du kan bruge i Google Ads. Jeg vil gennemgå begge metoder herunder.

Bliv synlig i Google med SEO

SEO er en kompleks størrelse, og der skal en række trin til, før du slår dine konkurrenter og bliver mere synlig end dem i Google.

Hvis du lykkes med følgende, garanterer jeg dog, at du er så godt som i mål:

  • Lav en søgeordsanalyse – og find ud af, hvilke søgeord, du vil gå efter.
  • Lav en linkanalyse – og byg en række stærke links til hjemmeside
  • Lav søgeordsoptimering på din hjemmeside – og skriv markedets bedste SEO-tekster
  • Lav lokal SEO – og sørg for, at du er synlig for de lokale, der vil købe dine produkter og/eller ydelser.


Det vigtigste er, at du sørger for at bygge indhold, der er værdifuldt for din målgruppe. Du skal sørge for at have den viden og de produkter/ydelser, dine kunder søger efter.

Hvis du samtidig formår at præsentere det på en brugervenlig, flot og hurtig hjemmeside, er du kommer meget langt mod dit mål om at blive synlig i Google.

Kan du spille efter verdens største søgemaskines regler - og blive synlig på Google?

Bliv synlig i Google med Google Ads

Hvor SEO er den gratis, men ofte langstrakte, måde at blive synlig i Google, er Google Ads den betalte og hurtige vej.

Med Google Ads kan du oprette kampagner og tilhørende annoncer, som placeres over de organiske (SEO) resultater. Men faktisk er meget af arbejdet det samme som i SEO. Du skal nemlig:

  • Lave en søgeordsanalyse og udvælge profitable søgeord
  • Optimere enkelte landingssider mod de søgeord, du finder frem til
  • Sørge for, at din hjemmeside er hurtig og brugervenlig
  • Kontinuerligt tilpasse dine undersider mod de skiftende brugerbehov


En kombination af SEO og Google Ads er ofte en god strategi for maksimal synlighed i Google, da du dermed er sikret både at være synlig øverst i Google – og synlig i de organiske resultater, der tiltrækker sig langt de fleste kliks.

Bliv fundet i Google – sådan skiller du dig ud i søgeresultaterne

En ting er at ligge højt i Google på dine vigtige søgeord – noget andet er at tiltrække din målgruppes opmærksomhed.

Hvis du allerede har arbejdet med SEO, skal du nu øge din klikrate og sørge for rent faktisk at blive fundet på Google. Det kan du bl.a. gøre med følgende fremgangsmåde:

  • Skrive en god sidetitel, som er den tekst, der står ud for søgeresultatet
  • Skrive en god metabeskrivelse, som er den tekst, der står under det klikbare søgeresultat
  • Optimere dine alt-tekster og bliv fundet i Googles billedresultater


Følg linksene ovenfor for at lære mere om de enkelte emner.

Hvorfor er synlighed på nettet vigtigt?

Synlighed på nettet er vigtigt for langt de fleste virksomheder, der vil tiltrække betalende kunder til forretningen.

Det skyldes helt enkelt, at potentielle kunder i dag bruger Google specifikt og nettet generelt til at researche produkter og virksomheder, før de træffer en købsbeslutning.

Brug for hjælp til at blive synlig i Google?

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5

Så tager jeg meget gerne en uforpligtende snak med dig. Klik på knappen herunder og send mig en besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.