Tekst til landingsside: Stop med at spilde annoncekroner og skriv til dine kunder!

At skrive tekst til landingssider kan være skræmmende.

Det er nemlig primært teksten, der afgør, om dine besøgende bliver til kunder – med den forudsætning at dit produkt er noget værd til at begynde med.

Og hvis ikke dine besøgende bliver til kunder, er dine salgs- og marketingindsatser spildt.

Indholdsfortegnelse

(Brug for hjælp til tekst til landingsside? Du er det helt rette sted)

Så lad os da få styr på sagerne, så du kan skrive en fremragende og kundekonverterende tekst til din landingsside.

Men først…

Hvad er en landingsside?

En landingsside er den side, dine brugere lander på, når de følger et link i din marketingkampagne. Det kan f.eks. være, at du kører annoncer på  Facebook, YouTube, LinkedIn eller i Google, og du via disse leder din bruger ind på din hjemmeside.

Den side, som brugeren lander på efter at have trykket på et link i din annonce, er din landingsside. Helt kort vil jeg kalde en landingsside ”en målrettet annoncedestination”.

Hvordan laver man en god landingsside?

Den gode landingsside er præget af fokus og målrettethed.

Den gode landingsside er, i modsætning til andre ”normale” undersider på din hjemmeside, designet med ét og kun ét centralt formål:

At konvertere dine besøgende – f.eks. til betalende kunder.

Det kan dog også være, at dit mål med landingssiden er at lave en mere blød konvertering som f.eks. at indsamle en mailadresse eller at få dine brugere til at sige ja til en prøveperiode på dit produkt.

Men i sidste ende er dit mål at få din bruger til at gøre noget. Og dermed skal din landingsside være bygget op om denne ønskede handling – din call to action skal altså være klart defineret.

Forskel på landingsside og andre sider på din hjemmeside

Forskellen på f.eks. din forside og en landingsside er altså, at der på forsiden typisk er links til alle mulige undersider og dermed flere forskellige muligheder. Forsiden har altså et splittet fokus.

Den gode landingsside er derimod begrænset. Den er designet på en måde, hvor brugeren ledes i én bestemt retning – og der er derfor færre distraktioner:

  • Færre links
  • færre knapper
  • færre fokuspunkter.

Tekst til en landingsside – sådan laver du effektiv copywriting til din landingsside

At skrive god tekst til en landingsside handler i sidste ende om at være i stand til én ting:

At sætte sig i sin kundes sted.

Du skal kunne forestille dig, at du selv er på jagt efter dit produkt – og med den tankegang se for dig den absolutte drømmeside, du selv ville have lyst til at lande på.

Det er dit job at skabe denne side – og her spiller teksten den væsentligste rolle. Du er med 99,999% ikke den eneste udbyder af dit produkt, og dermed gælder det om at vise din bruger, hvordan du som udbyder adskiller dig.

Derfor skal du fokusere på følgende:

  1. Hvilke indvendinger kunne din typiske kunde have, og hvordan imødekommer du dem?
  2. Hvordan går du som udbyder den ekstra mil for at tilbyde dine kunder den bedst tænkelige service?
  3. På hvilke måder er du bedre end markedet?


Herudover er det helt centralt, at du ikke overvælder din bruger med alt muligt irrelevant info. Det undgår du med følgende tjekliste:

  • Præsenter den vigtigste information først – men gå gerne i detaljen.


Så længe du er i stand til at sætte dig i din brugers sted, bør det være nemt at prioritere din tekst efter vigtighed. Få placeret det vigtigste først på siden, og gå så gerne i dybden derefter.

  • Hold dine afsnit korte og præcise – men vær ikke bange for at have meget tekst fordelt på siden.


Nogle beslutningsprocesser er længere end andre, og det kræver f.eks. mere at vælge advokat end det gør at vælge farve på dine nye badeshorts

  • Omskriv dit produkts features til fordele for din kunde.


Du er ikke boligadvokat – i stedet er du din kundes tryghed og troværdige rådgiver i en af de vigtigste beslutninger i deres liv. Du sælger ikke en cykel med dæk lavet af kevlar – i stedet sælger du en cykel, der aldrig punkterer og glider nemt hen ad asfalten.

  • Brug ekstra lang tid på at udarbejde dit USP – og præsenter det flere gange i løbet af din landingsside.


Dit vigtigste USP skal selvfølgelig være en del af din øverste overskrift, men brug det også strategisk i din brødtekst, i billedtekster og som del af kunders anbefalinger af dit produkt eller din ydelse.

PS: Hvis du har svært ved at udarbejde et godt USP til dit produkt, så tag en snak med nogle af dine glade kunder. Hvad fremhæver størstedelen af dem, og hvilke ord bruger de?

Kom så tæt på det som overhovedet muligt.

Hvilke kendetegn har gode landingssider, der rent faktisk konverterer?

Gode landingssider, der er designet til at maksimere konverteringer, indeholder følgende:

  1. Et veldefineret USP baseret på markedsresearch
  2. Gode billeder og eventuelt videoer, der fremviser produktet på en positiv måde
  3. Social proof – udtalelser og anmeldelser fra glade kunder
  4. White space omkring de væsentligste sektioner. Giv din bruger plads til at udforske din side. Undgå at have sidens elementer for tæt på hinanden
  5. En krystalklar CTA – hvad er dit mål med siden? At sælge en blender, at få en e-mailadresse, at brugeren downloader din e-bog? Uanset hvad det er, skal denne handling være det absolut mest fremtrædende – og optræde flere gange på din landingsside.

Fremragende eksempler på landingssider

Herunder følger to eksempler på landingssider, der gør brug af ovenstående retningslinjer på fremragende vis.

Netflix - primær landingsside

Netflix bruger strategisk white space til at lægge et centralt fokus på deres forside. Her er der derfor ingen tvivl om, hvad den ønskede handling er:

Du skal indtaste din mailadresse og trykke på knappen – og så er du i gang med at prøve Netflix.

Hvis du er i tvivl, om Netflix er for dig, har du mulighed for at fortsætte ned ad siden og læse mere om de unikke fordele ved Netflix.

Og hvis det ikke er nok, følger en nem og overskuelig FAQ sektion helt til sidst, hvor du kan få svar på alle dine vigtigste spørgsmål – og helt til sidst slutter Netflix selvfølgelig af med den primære CTA, så du kan komme hurtigt i gang.

Airbnb - landingsside for værter

Igen er starten på landingssiden præget af et enormt fokus – med masser af whitespace og fremhævning af den primære CTA:

At du skal prøve at være vært.

Helt i starten er der også inkluderet social proof via en film, der kører ved siden af med forskellige værter, der er glade for at være det.

Siden fortsætter videre med stor vægt på social proof – sandsynligvis fordi, at det kan være utrygt at leje sin bolig ud til fremmede. Men dette pain point imødekommer Airbnb med at vise en masse glade værter frem og inkluderer udtalelser fra dem.

Hvad er en god konverteringsrate på landingssider?

Den gennemsnitlige konverteringsrate på landingssider er 2,35%. Dermed skal du altså have 100 besøgende, før du kan forvente i gennemsnit lidt over 2 kunder.

Det er dog klart, at det varierer fra produkt til produkt, fra ydelse til ydelse. Så lad dig ikke skræmme af de relativt lave tal.

Kilde: https://www.impactplus.com/blog/what-is-a-good-landing-page-conversion-rate