Sådan skriver du et fantastisk blogindlæg - 5 essentielle trin

De er overalt på nettet. Nogle bedre end andre.

Dette er et af dem.

Men hvordan skriver man egentlig et godt blogindlæg?

Det vellykkede blogindlæg har en klar struktur og rød tråd. Og dette blogindlæg er ingen undtagelse.

Her får du serveret en konkret handlingsplan med 5 effektive trin, som du kan gå ud fra, hver gang du skal sætte dig ned foran det tomme, hvide dokument – og ikke aner, hvordan du skal starte.

Indholdsfortegnelse

Person skriver på et blogindlæg

Trin 1: Definer din målgruppe

Du kan godt lide at skrive. Du ved en masse om dit fagområde. Du er tålmodig, grundig og hårdtarbejdende. Og du vil gerne hjælpe andre mennesker med at forstå dit emne.

Du er, med andre ord, blogger. Og du vil gerne bygge dine blogindlæg op, så de fanger dine læsere og holder dem fast.

Så… Hvordan?

Vejen til det gode blogindlæg begynder med et helt essentielt spørgsmål:

  • Hvem skriver du indlægget til? Hvem er din målgruppe?

Dit blogindlæg eksisterer ikke i et vakuum. Du skriver det naturligvis med det formål, at andre skal læse det.

Derfor er det vigtigt, at du starter med at definere den målgruppe, som indlægget er rettet mod.

Heldigvis giver det ofte sig selv.

Hvis du er tømrer og ved en masse om at bygge huse, så kan du f.eks. skrive til de handymænd- og kvinder, der ejer hus og gerne vil vide noget om at gøre det selv.

Hvis du er advokat og ved en masse om at lave lejekontrakter og bolighandler, så kan du f.eks. skrive til de par, der står overfor at skulle købe deres første hus.

Hvis du er møbeldesigner og ekspert i at bygge ting med læder, så kan du f.eks. skrive til alle dem, der sidder derhjemme og har lyst til at skabe møbler selv.

Kort sagt: Find ud af, hvad du er god til – og skriv til dem, der gerne vil lære af dig. Den gruppe mennesker er din målgruppe.

Trin 2: Research: Find ud af, hvad din målgruppe vil vide

Målgruppen og indholdet går hånd i hånd. Og ligesom din målgruppe giver dit indhold ofte også sig selv:

Du skal simpelthen skrive om alt det, din målgruppe gerne vil vide.

I prioriteret rækkefølge.

En god måde at gribe det an på er en søgeordsanalyse. Her kan du undersøge følgende:

Hvilke af dine interesseområder er der flest søgninger på? Hvilke søgeord har relativt lav konkurrence? Og hvilke søgeord ved du mest om?

Når du har fundet en god og relevant søgeordsfrase, der har god trafik og tilstrækkelig lav konkurrence, skal du træffe nogle klare valg og gøre indholdet så snævert som muligt. (Og selvfølgelig tænke søgeintention ind i det).

Når du starter, har du forhåbentlig en masse idéer, som kunne være interessante at få på papir. Skriv dem endelig alle sammen ned.

Men derefter gælder det om at være hård i prioriteringen. Hvad er absolut nødvendigt at få med? Og hvad kan brugeren undvære?

Denne proces kaldes et outline.

Trin 3: Outline dit indlæg - hvad skal med, og hvad er unødvendigt?

Struktur og rød tråd er alfa og omega. Og for ikke at ende med et indlæg, der flyver i øst og vest, og du alligevel bliver nødt til at skrive radikalt om, vil jeg altid foreslå dig at starte skriveprocessen ud med en outline.

Rød tråd der illustrerer opbygning af blogindlæg

Hvilke pointer er vigtigst – og hvilken rækkefølge skal de komme i? Hvad leder op til hvad? Hvilken konklusion følger logisk af den foregående?

Til dette blogindlæg overvejede jeg f.eks., om jeg ville fokusere megt eller lidt på SEO.

SEO er i mange tilfælde fundamentet for at planlægge indhold af blogindlæg, og derfor er det oplagt at skrive om, når emnet nu engang er det gode blogindlæg. 

Men jeg vurderede, at det ville fjerne fokus fra hovedpointerne. Det er nemlig ikke alle, der nødvendigvis skriver blogindlæg for at maksimere antallet af besøgende.

Og derfor besluttede jeg mig for at holde SEO på et minimum.

Det vigtigste for dette indlæg er nemlig, hvordan man kommer i mål med et godt blogindlæg – uanset størrelsen på publikum.

Og dermed har jeg formået at indsnævre mit indhold – og holde den røde tråd.

Og det kan jeg takke mit outline for.

Trin 4: Skriv selve indlægget: Fokus på personlighed og fakta!

Og så kommer vi til det. Du slipper ikke. 

Du skal have ord på skærm. Sætning efter sætning. Afsnit på afsnit. Idé på idé.

Du skal skrive dit blogindlæg.

Sørg først og fremmest for at matche stilen og tonen til emnet (og dit brand). Tekstens tone of voice er din fortællerstemme, og hvis indlægget er fyldt med ekstremt værdifuld information, men er skrevet r*vsygt, er der ingen der gider læse det.

Sørg for at holde det dynamisk og engagerende. Brug masser af eksempler, der understøtter dine ponter, og varier din sætningsstruktur.

Brug både korte og lange sætninger, og undgå så vidt muligt intetsigende klichéer og avanceret fagsprog.

Sørg for at perspektivere dit indlæg til hverdagseksempler, som din målgruppe kan forholde sig til, og gør din tekst så nem at læse som muligt. Brug en letlæselig skrifttype- og størrelse, og hav rigeligt med linjeafstand.

Når du skriver til et online publikum, er det desuden særligt vigtigt, at du inddeler din tekst i masser af korte afsnit, bruger rigeligt med underoverskrifter og supplerer teksten med billeder.

Det skaber dynamik, engagement og er bare medvirkende til en god læseoplevelse på markedet med den historisk højeste konkurrence: Internettet.

Generelt betyder denne høje konkurrence, at du skal arbejde ekstra meget med især din overskrift og din indledning. Det er din hook – det er her, du skal overbevise læseren om, at der findes vigtig information i resten af dit indlæg.

Til sidst vil jeg anbefale dig at ramme en blanding af objektivitet og subjektivitet. Husk: Det er dit blogindlæg, og du bestemmer, hvad der står i det.

Når det så er sagt, er det bare dårlig stil at fylde nettet med vrøvl. Og det er der heller ingen, der gider at læse.

Hold det faktuelt – med et tvist af din personlighed. Hvis du skriver ting, der ikke er almen enighed om, er det altid god stil at gøre opmærksom på dette.

Trin 5: Korrektur, redigering - og gennemlæsning!

Der er intet, der kan ødelægge en læseoplevelse, som stavefejl, slåfejl og grammatiske fejl.

Fysisk papir med masser af rettelser fra rød kuglepen, der viser, hvor vigtig gennemlæsning af det gode blogindlæg er

Sørg derfor for at støvsøge dit indlæg for fejl. 

Find ud af, hvad der virker for dig. Jeg har f.eks. fundet ud af, at jeg finder flest nye fejl, når jeg læser indlægget på et nyt ”format”.

Det vil sige, at jeg finder de første fejl i word-dokumentet. Så finder jeg de næste fejl, når jeg sætter indlægget op på min hjemmeside. Og så kan jeg typisk finde et par fejl mere, når jeg har publiceret indlægget på min hjemmeside.

Og det er ikke kun stavefejl og grammatiske fejl. Jeg finder også både dårlige formuleringer og andre sproglige svagheder. 

Gennemlæs gerne dit indlæg minimum 3 gange, hvis du vil optimere dine chancer for et godt resultat. 

Match dit blogindlæg med en livgivende overskrift

Din overskrift er på mange måder det vigtigste ved hele indlægget. Det giver derfor sig selv, at du skal arbejde på den.

At lykkes med den gode overskrift til dit blogindlæg kan dog være en udfordring i sig selv. 

Den må nemlig hverken være for lang eller for kort. Den må ikke være for kedelig – men heller ikke for kreativ. 

Ja, det er svært at lave gode overskrifter. Undervurderet svært.

Mit råd er ret lavpraktisk: Lav en liste på 10 forskellige overskrifter. Og vælg så den bedste fra din liste.

Hvordan vurderer du, hvilken er den bedste? Du vælger den, der bedst imødekommer læserens interesse i dit emne. 

Eksempel: Jeg skriver dette blogindlæg til læsere med følgende spørgsmål: “Hvordan skriver man et blogindlæg”?

Via min overskrift viser jeg disse brugere, at de er havnet det rigtige sted – med titlen: “Sådan skriver du et fantastisk blogindlæg”.

Lister er altid gode – vi drages simpelthen naturligt til deres orden og struktur. Derfor ser du også “5 trin” i min overskrift.

Men overskriften er én ting – noget helt andet er dit indlægs første par sætninger.

Hvordan starter man et blogindlæg?

Med en fængende indledning.

Du starter bedst dit blogindlæg ved at “hooke” dine læsere. Det kræver en stærk indledning, og her kan du bruge følgende tjekliste:

  1. Introducer dit emne – vis, at læseren er havnet det rette sted
  2. Præsenter dit indlægs unikke værdi
  3. Præsenter en konklusion, og led læseren nænsomt ind i dit indlæg

Et godt eksempel på et blogindlæg

Et godt eksempel på et blogindlæg er f.eks. dette skriv, du sidder og læser lige nu!

Et blogindlæg er bygget op af en god hook (din indledning), en velunderbygget midte og en afrundende konklusion. 

I min blogoversigt kan du se 50 andre eksempler på blogindlæg – slå dig løs!

Hvor langt er et blogindlæg?

Typisk er et blogindlæg på omkring 500-2000 ord. Det er godt med en vis længde, hvis dit mål er at rangere højt i Google på et bestemt søgeord.

Når det så er sagt, er der ingen formel og fast længde for et blogindlæg. Skriv så meget, som det giver mening.

Og når dit blogindlæg er færdigt og så godt, som det kan være, har det den længde, det nu har!

Hvordan slutter man et blogindlæg?

Du slutter dit indlæg med at runde dine pointer af.

Det vil sige, at du skal konkludere på din titel og indledning, og du skal klart opsummere, hvad læseren skal tage med sig videre.

Studieleders bedste råd til det gode blogindlæg

”Jeg skal have oplevelsen af, at dit blogindlæg er så unikt, at det kun er skrevet til mig – og på samme måde skal alle andre, der læser dit indlæg, have oplevelsen af, at indlægget er skrevet personligt til hver enkelt.

Det betyder bl.a., at du fortæller mig noget nyt, jeg gerne vil vide, at du ikke ulejliger mig med informationer, jeg kender i forvejen eller ikke er interesseret i, og at du vælger netop den detaljeringsgrad, som jeg ønsker.

Frem for alt så må du ikke spilde min tid, for gør du det, vil jeg aldrig mere bruge tid på dig.”

Flemming Smedegaard

Lektor, ph.d.

Studieleder International Virksomhedskommunikation SDU