Hvad er Minervamodellen, og hvad bruges den til?

Med minervamodellen kan du sortere den danske befolkning i segmenter baseret på fælles karakteristika

I dette indlæg får du en brugervenlig, enkel og praksisorienteret gennemgang af Minervamodellen – med konkrete eksempler, inddeling i partier og guide til test

Indholdsfortegnelse

Enkel forklaring af Minervamodellen

Minerva-modellen er en livsstilsanalyse, der opdeler den danske befolkning i fem forskellige livsstilssegmenter:

  1. Det blå segment
  2. Det grønne segment
  3. Det violette segment
  4. Det rosa segment
  5. Det grå segment.


Hver gruppe repræsenterer forskellige værdier, social status og adfærdsmønstre. Modellen bruges i dag til markedsføring mod forskellige målgruppesegmenter, så det bliver nemmere at tilpasse budskaberne og strategien.

Et godt supplement til Minervamodellen er Gallups Kompas, som inddeler befolkningen i otte forskellige livsstilssegmenter. 

Følgende kendetegner det grønne segment (25% af danskerne)

Det grønne segment består primært af veluddannede, miljøbevidste personer med en høj indkomst – ofte kvinder i alderen 40-49 år. Det grønne segment prioriterer etisk og økologisk forbrug og er velorienterede om samfund og politik.

Deres interesser inkluderer bl.a. finkultur (f.eks. teater og ballet), natur og skønlitteratur, og de foretrækker ofte medier som Politiken og Information. Politisk støtter det grønne segment typisk partier som Radikale Venstre, Socialdemokratiet og SF.

Følgende kendetegner det blå segment (25% af danskerne)

Det blå segment består primært af veluddannede personer med høj indkomst – ofte mænd i alderen 20-39 år. Det blå segment har typisk fokus på individuelle mål og selvrealisering, og de stræber efter status og karriere.

”De blå” viser gerne deres succes i form af statusmarkører som dyre biler, ure, modetøj og middage. Interesser inkluderer bl.a. golf, padel og faglitteratur. De foretrækker ofte medier som Børsen, Berlingske og Jyllands-Posten. Politisk støtter de typisk partier som Konservative og Venstre.

Følgende kendetegner det violette segment (20% af danskerne)

Det violette segment består primært af personer med en mellem indkomst – ofte mænd i alderen 15-29 år. De lægger typisk vægt på traditioner og individualitet og er ikke bange for hårdt arbejde.

Typiske interesser inkluderer gør-det-selv projekter og naturen, herunder fiskeri, samt diverse sportsgrene, herunder primært fodbold. De læser typisk Jyllands-Posten, BT og Ekstra Bladet. Politisk støtter de typisk partier som Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Konservative.

Følgende kendetegner det rosa segment (20% af danskerne)

Det rosa segment består primært af personer, ofte kvinder, der er 50 år eller ældre med en lav indkomst. Disse personer bor typisk i mindre byer på landet og prioriterer traditioner og tryghed, især i familien.

Deres interesser inkluderer bl.a. bagning, havearbejde og håndarbejde som f.eks. at strikke og hækle. De læser ofte blade som Familie Journal, Ekstrabladet, Ude & Hjemme og Hjemmet. Politisk støtter de typisk partier som Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.

Følgende kendetegner det grå segment (10% af danskerne)

Det grå segment udgør en mindre , blandet mangfoldig del af befolkningen, herunder ofte unge, der endnu ikke har fundet deres klare identitet, interesser og politiske ståsted. De kan være usikre på sig selv og deres fremtid.

Deres medieforbrug kan variere, men Ekstra Bladet og BT er typisk favoritter for dette segment. Derudover er de storforbrugere af streamingtjenester. Politisk støtter de ofte partier som Dansk Folkeparti og Venstre.

Hvad bruges Minervamodellen til?

Minervamodellen bruges i dag primært til livsstilsanalyser af målgrupper som et hjælpemiddel til markedsføring.

Minervamodellen hjælper virksomheder med at forstå og målrette deres kommunikation og produkter mod specifikke segmenter af befolkningen baseret på livsstil og værdier.

De 5 segmenter inddelt i partier ifølge Minervamodellen

Ifølge Minervamodellen støtter de fem segmenter disse partier:

  • Det blå segment: Konservative og Venstre.
  • Det grønne segment: Radikale Venstre, Socialdemokratiet og SF.
  • Det violette segment: Dansk Folkeparti, Venstre og Konservative.
  • Det rosa segment: Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti.
  • Det grå segment: Dansk Folkeparti og Venstre.
Minervamodellens 5 segmenter inddelt i partier med graf

Hvem har lavet Minervamodellen?

Minervamodellen er udviklet af det danske analyseinstitut AC Nielsen AIM.

Minervamodellen test - sådan gør du

For at udføre en Minerva-test skal du følge disse trin:

  • Indsaml relevante data om din målgruppe, herunder demografiske oplysninger, adfærd og holdninger.
  • Brug oplysningerne til at segmentere din målgruppe i de forskellige segmenter i Minerva-modellen.
  • Brug de indsigter, du har fået fra analysen, til at målrette din markedsføring, produkter eller tjenester mod de relevante segmenter.
  • Evaluer løbende effektiviteten af dine målrettede tiltag og foretag eventuelle justeringer baseret på resultaterne.


Ved at følge disse trin kan du effektivt anvende Minerva-modellen til at forstå og målrette din markedsføring mod specifikke segmenter af din målgruppe.