Simpel guide til gode overskrifter: 6 konkrete formler
On average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar. – David Ogilvy.
Kreative overskrifter har aldrig været vigtigere i denne vores hyper-informationskultur, hvor vi konstant har uendelige muligheder for at stille vores informationstørst.
Og det var de også dengang i 1950’erne, da reklamebranchen for alvor skød i vejret med David Ogilvy som en af de absolutte frontfigurer.
Jeg brugte også en rum tid på over- og underoverskrifter i min bog.
Men hvad er er en god overskrift – og hvordan kommer du i mål, uanset hvilken type tekst du skal formulere?
Ærlig og attraktiv.
Nej, det er ikke din nye Tindertekst. Det er derimod beskrivelsen af den gode overskrift.
Når du skal formulere en kreativ overskrift, er målet selvfølgelig at tiltrække så mange relevante læsere som muligt.
Du er ikke interesseret i læsere som klikker ind og klikker ud med det samme, fordi de ingen værdi finder.
Og du er ikke interesseret i på forhånd at skræmme læsere væk, som får masser af værdi ud af de ting, du har på hjerte.
Derfor skal du være to ting – ærlig og attraktiv.
Indholdsfortegnelse
Eksempler på gode overskrifter
I indlægget her gennemgår jeg 6 forskellige eksempler på hyppigt brugte overskrifter.
Men den gode, kreative overskrift har faktisk masser af fælles karakteristika på tværs af genrer.
Fælles for mange typer af overskrifter, som du også vil se i flere af eksemplerne, er brugen af trigger-ord, der aflægger et løfte til din bruger om at gøre vedkommendes liv lettere.
Det er ord som ”sådan”, ”gratis”, ”derfor”, ”tricks”, ”nemmere”, ”simpel” osv. (nederst i indlægget er der en lang liste med gode overskrifts-ord).
Derudover bør alle overskrifter, inklusive dem til jobansøgninger og nyhedsbreve, indeholde det primære nøgleord, som teksten drejer sig om.
Din læser vurderer din tekst ud fra din overskrift, og derfor skal du naturligvis fylde den med den vigtigste information – og her er dit primære nøgleord helt centralt.
Eksempel 1: Kreativ overskrift til din hjemmesides forside
Til din hjemmesides forside skal din primære ydelse i fokus. Brug desuden underoverskriften til at fremhæve dit vigtigste værdibudskab.
Inddrag gerne et nøgleord, som du vil rangere på, da din forside er den mest autoritative og dermed stærkeste i Googles øjne, fordi den har flest indgående links.
Overskriften på forsiden har ét primært formål: At fortælle brugeren, hvad din virksomhed drejer sig om – eller bekræfte at brugeren er ankommet det rette sted.
Lad derfor være med at være for kreativ, og lad være med at bruge for branchespecifikke termer, som kun dine kollegaer og konkurrenter kender til.
Konkrete formler til overskrift på hjemmesidens forside:
”Strategisk x og y-bureau med ekspertise inden for z.”
”Nærværende x-firma med speciale i y”.
”X- og y-firma med z års erfaring”.
Eksempel 2: Fængende overskrift til et blogindlæg
En god overskrift til et blogindlæg er klar og beskrivende og har, meget ofte, et tal iblandt.
Overskrifter til blogindlæg kan godt være lidt længere end f.eks. nyhedsartikler, og det er fint at ligge på omkring 6-14 ord.
Konkrete formler til overskrift på blogindlæg:
“Jeg gjorde x i y dage: Sådan fik jeg z flere kunder”
“X effektive trin til y: Lær z hurtigt”
“X simple y, hvis du skal z”
Når vi læser blogindlæg, er vi ude efter en løsning på vores problem. Og vi går målrettet efter den løsning, hvor vi skal arbejde så lidt som muligt.
Derfor skal overskriften signalere kompetence og overskuelighed og have nøgleordet placeret helt centralt.
Og til blogindlæg er lister bare den perfekte løsning, da du som forfatter viser, at du mestrer en god struktur.
Eksempel 3: Gode overskrifter til kategoritekster på hjemmeside
Her er det relativt simpelt: Hav det nøgleord, du gerne vil rangere på, helt i fokus – og kombiner det med den særlige værdi, som netop din variation af kategorien skaber.
Vær gerne så specifik som muligt, så Google forstår forskellen på dine produkter og undersider og ved, hvilke sider, de skal rangere til hvilke søgetermer.
Konkrete formler til overskrift på kategorisider:
”X og y til udendørs brug”
”X og y sikret mod regn og slud”
En god struktur er altså “navnet på kategorien” efterfulgt af “fordelen for kunden”
Eksempel 4: Sælgende overskrift til en produkttekst
Her gælder det samme som ved kategorisider – hav nøgleordet helt i fokus og byg resten af overskriften op omkring dette.
Lad være med at være kreativ, medmindre det er en central del af dit brand eller dit produkt.
Det gør du ved at bringe dig selv i fokus. Beskriv dig selv med 4-8 ord på en måde, der fanger essensen af dit professionelle liv og samtidig positionerer dig, så du er et match for virksomheden.
Husk desuden, så vidt muligt, at bruge navnet på stillingen i din overskrift.
Overskrifter til nyhedsartikler adskiller sig bl.a. fra overskrifter til blogindlæg ved at have fokus på det nye – aktualitet og umiddelbarhed.
En klassisk overskrift til en nyhedsartikel har ofte disse karakteristika:
Mellem 5 og 10 ord.
Konkret og præcis
Klar forventning til læseren om artiklens indhold
Konkrete formler på overskrifter til nyhedsartikler:
“X kræver y fra z med det samme”
“X langer ud efter y: Vil have z nu”
“X åbner op om y: Z har haft denne effekt på mig”
Som du kan se, er udsagnsordet i nutid, og læseren får masser af værdi med sig fra overskriften alene. Læseren har nemt ved at vurdere, om artiklen interesserer ham og dermed fortjener et klik.
Opsummering: konkrete hacks til gode overskrifter
Hvis det giver mening, bør du bruge tal i dine overskrifter. Det signalerer konkret data og god struktur, og det elsker vi alle sammen.
Giv et løfte til din læser – og hold det. Når din læser beslutter sig for at klikke på linket til din artikel eller læse videre i din jobansøgning, er det fordi, han er interesseret i det løfte, du aflægger via din overskrift.
Derfor skal du også sørge for ikke at forråde denne tillid – og det gør du ved rent faktisk at lave overskrifter, der nøjagtigt opsummerer dit dokument.
Brug det primære nøgleord i dine overskrifter. Du kan ikke aflægge et løfte om indlæggets indhold, hvis du ikke bruger det ord, som teksten drejer sig om.
Så uanset om du søger et job, har skrevet en fed artikel eller udsender et nyhedsbrev, så brug nu det nøgleord, som teksten drejer sig om.
Overskrifter til bøger et et helt emne i sig selv og er derfor ikke inkluderet i dette indlæg. Hvis du er aspirerende forfatter, kan du eventuelt få inspiration i mit indlæg om tips til at skrive en bog.
Effektive action-ord til overskrifter
Lær
Gratis
Nu
Hemmelig
Fejl
Nem
Simpel
Enkel
Eksempel
Effektiv
Tip
Trick
Sådan
Derfor
Glem
Guide
Advarsel
Sandhed
Myte
Succes
Denne
Type
Fordoble
Ultimativ
Garanteret
Regel
Krav
Studie
Undersøgelse
Konkret
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.