Sådan skriver du et fantastisk blogindlæg - 5 essentielle trin

Du kan godt lide at skrive. Du ved en masse om dit fagområde. Du er tålmodig, grundig og hårdtarbejdende. Og du vil gerne hjælpe andre mennesker med at forstå dit emne.

Du er, med andre ord, blogger. Og du vil gerne bygge dine blogindlæg op, så de fanger dine læsere og holder dem fast.

Så… Hvordan?

Det vellylkede blogindlæg har en klar struktur og rød tråd. Og dette blogindlæg er ingen undtagelse.

Her får du serveret en konkret handlingsplan med 5 effektive trin, som du kan gå ud fra, hver gang du skal sætte dig ned foran det tomme, hvide dokument og ikke aner, hvordan du skal starte.

Indholdsfortegnelse

Trin 1: Definer din målgruppe

Processen begynder med et helt essentielt spørgsmål for alle, der producerer indhold: Hvem er indlægget til? Hvem er din målgruppe?

Dit blogindlæg eksisterer ikke i et vakuum. Du skriver det naturligvis med det formål, at andre skal læse, nyde og få noget ud af det.

Dit blogindlæg eksisterer faktisk for andre menneskers skyld.

Derfor går det selvfølgelig ikke, at du ikke har defineret den målgruppe, som indlægget er rettet mod.

Og det er, heldigvis, ret simpelt og giver ofte sig selv.

Hvis du er tømrer og ved en masse om at bygge huse, så kan du beslutte dig for at skrive til de handymænd- og kvinder, der ejer hus og gerne vil vide noget om at gøre det selv.

Hvis du er advokat og ved en masse om at lave lejekontrakter og hvad, der ellers hører til en bolighandel, så kan du beslutte dig for at skrive til de par, der står overfor at skulle købe deres første hus.

Hvis du er møbeldesigner og ekspert i at bygge ting med læder, så kan du beslutte dig for at skrive til alle dem, der sidder derhjemme og har lyst til at skabe møbler selv.

Kan du se mønsteret?

Find ud af, hvad du er god til – og skriv til dem, der gerne vil lære af dig. Den gruppe mennesker er din målgruppe.

Ud fra din målgruppe kan du definere, hvad blogindlægget skal handle om. Hvad vil din målgruppe gerne vide? Og hvordan vil de gerne have det fortalt?

Trin 2: Definer dit indhold – skriv om det, din målgruppe vil vide

Som vi så i afsnittet før, går målgruppen og indholdet hånd i hånd. Ligesom din målgruppe giver dit indhold ofte også sig selv: Skriv om alt det, din målgruppe gerne vil vide.

I prioriteret rækkefølge.

Prioriter ud fra en god gammeldags nøgleordsanalyse. Hvad er der flest søgninger på? Hvilke søgeord har relativt lav konkurrence? Og hvilke søgeord ved du mest om?

Og til sidst, så du kan holde motivationen høj hele vejen igennem: Hvad har du LYST til at skrive om?

Når du har fundet en god og relevant søgeordsfrase, der har god trafik og tilstrækkelig lav konkurrence, skal du træffe nogle klare valg og gøre indholdet så snævert som muligt. (Og selvfølgelig tænke søgeintention ind i det).

Når du starter, har du forhåbentlig en masse idéer, som kunne være interessante at få på papir. Og skriv dem endelig alle sammen ned.

Men derefter gælder det om at være hård! Hvad er absolut nødvendigt at få med? Og hvad kan brugeren undvære?

Denne proces kaldes et outline.

Trin 3: Outline dit indlæg – hvad skal med, og hvad er unødvendigt?

Struktur og rød tråd er alfa og omega. Og for ikke at ende med et indlæg, der flyver i øst og vest, og du alligevel bliver nødt til at skrive radikalt om, vil jeg altid foreslå dig at starte skriveprocessen ud med en outline.

 
 

Hvilke pointer er vigtigst – og hvilken rækkefølge skal de komme i? Hvad leder op til hvad? Hvilken konklusion følger logisk af den foregående?

Til dette blogindlæg overvejede jeg, hvor mange SEO-elementer jeg skulle inkludere. SEO er selvfølgelig essentielt for at planlægge indhold, og derfor er det oplagt at skrive om det, når man nu skriver et blogindlæg om at skrive et blogindlæg.

Men jeg vurderede, at det ville fjerne fokus fra hovedområdet. Det er ikke alle, der nødvendigvis skriver blogindlæg for at maksimere antallet af besøgende. Og derfor besluttede jeg mig for at holde SEO på et minimum.

Det vigtigste for dette indlæg er nemlig, hvordan man kommer i mål med et godt blogindlæg – uanset størrelsen på publikum.

Og dermed har jeg formået at indsnævre mit indhold – og holde den røde tråd.

Så tak for dét, outline.

Trin 4: Skriv indlægget: Lad din personlighed skinne igennem, men vær faktuel

Og så kommer vi til det. Vi kommer simpelthen ikke udenom det.

Du skal have ord på skærm. Sætning efter sætning. Afsnit på afsnit. Idé på idé.

Du skal skrive dit blogindlæg.

Sørg først og fremmest for at matche stilen og tonen til emnet (og dit brand). Tekstens tone er din fortællerstemme, og hvis indlægget er fyldt med ekstremt værdifuld information, men er skrevet røvsygt, er der ingen der gider læse det.

Hold det dynamisk! Brug masser af eksempler, og varier din sætningsstruktur. Brug både korte og lange sætninger, og undgå så vidt muligt intetsigende klichéer og (for) avanceret fagsprog.

Sørg for at perspektivere dit indlæg til hverdagseksempler, som din målgruppe kan forholde sig til. Og gør din tekst så nem at læse som muligt. Brug en letlæselig skrifttype- og størrelse, og hav rigeligt med linjeafstand.

Når du skriver til et online publikum, er det desuden særligt vigtigt, at du inddeler din tekst i masser af korte afsnit, bruger rigeligt med underoverskrifter og supplerer teksten med billeder.

Det skaber dynamik, engagement og er bare medvirkende til en god læseoplevelse på markedet med den historisk højeste konkurrence: Internettet.

Generelt betyder denne høje konkurrence, at du skal arbejde rigtig lang tid med især din overskrift og din indledning. Det er din hook – det er her, du skal overbevise læseren om, at der findes god og nærende information i resten af dit indlæg.

Og du har ikke meget mere end et par sekunder at gøre godt med. Brug dem varsomt.

Til sidst vil jeg anbefale dig at ramme en blanding af objektivitet og subjektivitet. Husk: Det er dit blogindlæg, og du bestemmer, hvad der står i det.

Når det så er sagt, er det bare dårlig stil at fylde nettet med vrøvl. Og det er der heller ingen, der gider at læse.

Hold det faktuelt – med et tvist af din personlighed. Hvis du skriver ting, der ikke er almen enighed om, er det altid god stil at gøre opmærksom på dette.

Læs flere skrivetips lige her.

Trin 5: Korrektur og redigering: Gennemlæs, Gennemlæs, gennemlæs!

Der er intet, der kan ødelægge en læseoplevelse, som stave-, slåfejl og grammatiske fejl.

Sørg nu for at støvsuge dit indlæg for fejl. Det er bedst at få en anden til at kigge indlægget igennem, for man bliver hurtigt blind på sine egne fejl. Men det er ikke altid, man har mulighed for dette, og så må du selv på pinden.

Find ud af, hvad der virker for dig. Jeg har fundet ud af, at jeg finder nye fejl, når jeg læser indlægget på et nyt ”format”.

Det vil sige, at jeg finder de første fejl i word-dokumentet. Så finder jeg de næste fejl, når jeg sætter indlægget op på min hjemmeside. Og så kan jeg typisk finde et par fejl mere, når jeg har publiceret indlægget på min hjemmeside.


Og det er ikke kun stavefejl og grammatiske fejl. Jeg kan også finde dårlige formuleringer og andre sproglige svagheder. Og her er der selvfølgelig forskel på ambitionsniveau.

Hvis du vil skrive et fuldstændig top-notch indlæg, skal du gå i dybden med sproget. Men det absolut vigtigste under gennemlæsningen er at finde fejl.

BONUS: Match dit fantastiske indlæg med en tilsvarende overskrift

Din overskrift er din hook – dit alfa og omega – det absolut vigtigste ved hele indlægget. Og der skal arbejdes på den.

Den må ikke være for lang. Heller ikke for kort. Ikke for kedelig. Men heller ikke for kreativ. Den skal være propfyldt med nøgleinformation. Men ikke for faktuel.

JA, det er svært at lave gode overskrifter. Undervurderet svært.

Mit råd: Lav mindst 20 forskellige overskrifter. Og vælg så den bedste.

Hvilken er den bedste? Den, der adresserer brugerens spørgsmål.

Eksempel: Jeg skriver dette blogindlæg til de brugere, der har følgende spørgsmål: “Hvordan skriver man et blogindlæg”?

Via min overskrift viser jeg disse brugere, at de er det rigtige sted – med titlen: “Sådan skriver du et fantastisk blogindlæg”.

Lister er altid gode – vi drages simpelthen naturligt til deres orden og struktur. Derfor ser du også “5 trin” i min overskrift.

Men overskriften er én ting – noget helt andet er dit indlægs første par sætninger.

Din indledning.

Sørg nu for at holde stilen. Hold dig relevant for din bruger. Vis vedkommende, at de er kommet til det rette sted. Og lad være med at bombardere dem med fakta.

Giv dem de første smagsprøver på at løse deres problem. Svar på de vigtigste dele af deres spørgsmål. Og led dem så nænsomt ind i din brødtekst.

Og så er vi vist også ved at være i mål.

Jeg håber, det kan bruges! God fornøjelse med at skrive dit næste blogindlæg.

BONUS2: Odenses kommunikationseksperters bedste råd til det gode blogindlæg

”Jeg skal have oplevelsen af, at dit blogindlæg er så unikt, at det kun er skrevet til mig – og på samme måde skal alle andre, der læser dit indlæg, have oplevelsen af, at indlægget er skrevet personligt til hver enkelt.

Det betyder bl.a., at du fortæller mig noget nyt, jeg gerne vil vide, at du ikke ulejliger mig med informationer, jeg kender i forvejen eller ikke er interesseret i, og at du vælger netop den detaljeringsgrad, som jeg ønsker.

Frem for alt så må du ikke spilde min tid, for gør du det, vil jeg aldrig mere bruge tid på dig.

Flemming Smedegaard

Lektor, ph.d.

Studieleder International Virksomhedskommunikation SDU”