Sådan skriver du markedets bedste produkttekster – inkl. 2 unikke eksempler

Overbevisende webtekster er alfa & omega, når du skal sælge på nettet.

Og ja, overbevisende, gode, sælgende produkttekster er svære at lave – sværere end du tror.

Derfor skal enhver ambitiøs webshop investere i gode produkttekster (og kategoritekster, for den sags skyld).

Når vi vil købe, tæller hvert et ord. For vi vil være sikre på, at det produkt, vi klikker hjem, er det rette.

PS: Det er selvfølgelig no-go at kopiere leverandørens produkttekster ord for ord – i hvert fald hvis du har ambitioner om at rangere højt i Google.

Indholdsfortegnelse

Et indkøbsnet, der holdes i en udstrakt arm for at blive vist frem til en webshops
Gode produkter fortjener gode produkttekster. Invester i dem.

Hvad er en produkttekst?

En produkttekst er en beskrivelse af et produkt i din webshop. Den beskriver produktets fordele og egenskaber.

En fremragende produkttekst fokuserer på den forskel, produktet gør i kundens liv.

Når en besøgende tjekker ind på din webshop, er det ofte med henblik på at klikke noget i kurven.

Produktteksterne skal hjælpe de besøgende med at give overblik over, hvad produktet kan, og hvad det kan bruges til.

Derfor skal produktteksterne være præcise og overskuelige. For derved øges chancen for, at den besøgende ender med at købe noget i din webshop.

2 konkrete eksempler på produkttekster

Det er selvfølgelig fint at give generelle råd til at skrive produkttekster – men vi ved, at man lærer bedst ved at studere håndgribelige eksempler.

Derfor har vi inkluderet konkrete, fiktive eksempler på produkttekster, så du kan blive inspireret til selv at skrive sælgende tekster.

Et hårprodukt, der er fotograferet til en hjemmeside, så produktet kan præsenteres sammen med en produkttekst
Gode produkttekster skal afklare, argumentere og sælge.

Produkttekst eksempel 1: Hårprodukt

Hair BOOST: Volumen, glans og varmebeskyttelse

Hair BOOST er produktet til dig, der ønsker ét produkt, som både giver dit hår varmebeskyttelse, ekstra glans og tilfører håret en masse fylde og tekstur. 

Produktet er tilføjet en række proteiner, som genopbygger og styrker dit hår, samtidig med at det giver en masse volumen. 

Du skal være opmærksom, når du doserer produktet. Det er nemlig nemt at overdosere, hvilket kan få dit hår til at fedte. Til gengæld er produktet både let at fordele og meget drøj i brug.

[Køb Hair BOOST]

Vandrestøvler, som er mudret godt til, efter at være blevet godt brugt, fordi produktteksten hjalp med at udvælge de helt rette til formålet.
En produkttekst bør også præsentere en mindre god detalje ved produktet - så virker din tekst mere reel og troværdig.

Produkttekst eksempel 2: Vandrestøvle

TERRÆN vandrestøvle: Stødabsorberende og vandtætte

Forkæl dine fødder med vandrestøvler fra TERRÆN. De er både lette, stødabsorberende og vandtætte. Vandrestøvlerne er brede ved forfoden for en bedre komfort. De er syet i læder fra Yakokser, som giver en slidstærk, let støvle med en god holdbarhed. 

Støvlerne egner sig ikke til trekking, hvor man skal klatre, men er derudover velegnet til de fleste andre typer vandreture.

[Køb TERRÆN Vandrestøvle]

Men hvorfor er gode produkttekster så vigtige? De 3 vigtigste grunde

Produkttekster er vigtige af mange årsager – men de 3 vigtigste kan opsummeres således:

  1. De sørger for, at din webshop ranker højt i Google.
  2. De oplyser dine besøgende og giver en god brugeroplevelse.
  3. De øger din konverteringsrate og sælger flere af dine produkter.

Salget starter nemlig allerede i søgeresultaterne. Derfor er det en god idé at gøre Google glad, samtidig med du hjælper dine besøgende i købsprocessen.

Med gode, velskrevne produkttekster øger du nemlig dine chancer for en bedre rangering i Googles søgeresultat.

Og når du rangerer højt, kommer der flere besøgende på dit website – og dermed øger du også chancerne for at konvertere flere besøgende til kunder.

Det gør du, fordi Googles søgeresultater er under konstant udvikling. Google vil nemlig sikre, at deres besøgende – via så få søgninger som muligt – kan få de bedst mulige søgeresultater, så hurtigt som muligt.

Derfor har de skærpede krav til indholdet på websites – inklusive din webshop.

Hvis du har for meget tyndt indhold på dit website, prioriterer Google ganske enkelt ikke din webshop, når de crawler og indekserer den. Og det har negative konsekvenser for salget på din webshop.

For hvis den ikke falder i Googles smag, lander den ganske enkelt ikke på de øverste placeringer i søgeresultaterne.

Og dermed finder kunderne ikke vej til dig – og dine produkter.

Sådan SEO-optimerer du dine produkttekster

Du sælger forhåbentlig produkter, som der er et marked og en naturlig interesse for. Hvis du kan svare ”ja” hertil, må du også forvente, at folk søger specifikt efter dit produkt.

Hvis der er søgevolumen på dine produkter, er det oplagt at gå efter at rangere på produktnavnet i Google. Og det gør du på følgende vis:

  • Integrer nøgleordet/produktnavnet de strategisk bedste steder – f.eks. i din overskrift, underoverskrift, i starten af første afsnit, i din SEO-titel og din metabeskrivelse
  • Byg interne (og eksterne links til din produktside, hvor du bruger produktnavnet som ankertekst – husk at have links fra sider med høj værdi, ligesom dine links skal være tydeligt placeret – gerne øverst på siden
  • Besvar alle de spørgsmål, din potentielle kunde kunne have til produktet – Google belønner sider, der går den ekstra mil for brugeren. Og det viser du, at du er villig til, hvis du researcher og besvarer alle kundens spørgsmål
  • Brug dit eget unikke billede af produktet, og sørg for at tagge det med en image-alt tekst, hvor du bruger produktnavnet. Google elsker unikke sider, der har deres eget materiale og derudover hjælper blinde mennesker godt på vej via en veloptimeret alt-tekst.
  • Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at du holder dig til korte afsnit, der er placeret hierarkisk efter vigtighed. Det gør det nemt at scanne din side – og dermed nemt at afkode, hvorfor kunden skal købe produktet af lige netop dig.

Hvor mange ord skal en produkttekst indeholde?

En produkttekst skal indeholde lige præcis det antal ord, der driver salget hjem.

For mere komplekse, produkter kan det være 500 – eller måske flere end 1000 ord. For mere simple produkter kan det være 100 – eller helt ned til 50 ord.

Hvis du pønser på, om din produkttekst skal have et bestemt antal ord for at tilfredsstille Google rent SEO-mæssigt, så kan du passende tage et kig i Googles søgeresultater.

Hvor mange ord har resultaterne i top-5? Gå efter noget lignende det.

Som tommelfingerregel er det bedre at have flere kontra færre ord end dine konkurrenter i toppen af søgeresultaterne.

Hvordan skriver man en god produkttekst?

Når du skal skrive en god produkttekst, skal du selvfølgelig sørge for at få alle de relevante oplysninger med.

  • Hvad kan produktet?
  • Hvordan ser det ud?
  • Hvad koster det?

Osv.

Men du skal først og fremmest fokusere på kundens benefit ved at bruge produktet – hvordan påvirker produktet kundens liv i en positiv retning?

Dine produkttekster skal derudover give de besøgende de informationer, de har brug for. Skriv hellere for meget end for lidt, men sørg for at gøre det spiseligt og nemt at scanne.

Kun på den måde har dine kunder det nødvendige grundlag at træffe deres købsbeslutning på.

Detaljer om produktets fordele er vigtige at nævne: Alle specifikationer skal med – ingen vigtige detaljer skal undlades – og teksten skal formidles simpelt og overskueligt.

Men helt simpelt er dit mål med produktteksten følgende: Hvordan kan produktet lette hverdagen og løse kundens problemer?

Start produktteksten med en god overskrift. Den kan du bygge op af produktnavnet og en fordel ved produktet.

Brødteksten skal indeholde produktets fordele. De vigtigste informationer skal komme først i teksten og resten i en logisk rækkefølge.

Del din produktside op i 3:

  1. Indledende tekst
  2. Billede, pris og købsknap
  3. Uddybende brødtekst


Den indledende tekst skal være 50-100 ord.

Herefter bør der komme et CTA, efterfulgt af pris og købsknap, sammen med billeder af produktet.

Den uddybende brødtekst bør ofte være 200-300 ord.

Den uddybende brødtekst kan dog i nogle tilfælde være helt op til 1000 ord lang – afhængig af produktet og konkurrencen på det.

I den uddybende brødtekst skal du stadig have fokus på fordelene og den forskel, produktet gør i kundens liv, men her har du plads til at gå mere i detaljer med produktet. Afslut med endnu et CTA.

Forsøg dig eventuelt med at nævne noget negativt ved produktet. Folk bliver mistroiske, når produktet virker for godt til at være sandt. Din tekst bliver mere troværdig, når du også nævner en downside. Fx at produktet kun fås i tre farver.

Har du brug for hjælp til at komme i mål med dine produkttekster? Så tøv ikke med at kontakte mig.