Sådan skriver du gode ankertekster: Guide til den gode linktekst

ankertekster grafik (1)
Brug dine ankertekster til at få din hjemmeside øverst i Google!

At skrive gode ankertekster er en undervurderet kunst, som desværre bliver massivt underprioriteret på de fleste hjemmesider. 

Ankerteksten har nemlig stor betydning for din synlighed på Google – og derfor har jeg lavet denne guide, så du selv kan begive dig ud i at skrive optimerede og naturlige ankertekster.  

Indholdsfortegnelse

Hvad er en ankertekst?

Ankerteksten er den tekst, du bruger i et hyperlink fra din side til en anden side. Det kan både være et internt link mellem dine egne undersider, eller et eksternt link til eller fra din hjemmeside fra eller til en anden hjemmeside.

Dette er f.eks. en ankertekst, der linker til Googles egne guidelines om ankertekster.

anker for at symbolisere ankertekster

Hvor vigtige er ankertekster for SEO?

Ankertekster har stor betydning for din hjemmesides SEO-performance. Google bruger ankertekster til at kategorisere internettet og bruger f.eks. søgeord placeret i ankerteksten til at vurdere, hvad den linkede side handler om.

Så hvis du f.eks. linker til en hjemmeside med sneakers, hvor du bruger ordet sneakers i din ankertekst, forstærker det Googles signaler om, at den pågældende side handler om sneakers.

Du kommer ikke udenom at arbejde med ankertekster, hvis du vil lykkes med SEO. Det gælder både for eksterne links – men i endnu højere grad for dine interne links.

Forskellige typer ankertekster

Der findes en række forskellige typer ankertekster, herunder f.eks.:

  • Eksakt match ankertekster – linktekster, hvor det nøjagtige søgeord udgør hele teksten. ”Sneakers” er en eksakt match ankertekst.
  • Delvist match ankertekster – linktekster med en variation af det nøjagtige søgeord. Søgeordet udgør måske en del af en komplet sætning. ”Køb fede sneakers” er en delvist match ankertekst.
  • Brandede ankertekster – hvis du f.eks. linker til DR’s hjemmeside og bruger DR som din ankertekst.
  • Generiske ankertekster – ”klik her” eller ”se mere her” er ankertekster, der ikke giver nogen kontekstuel værdi og dermed ikke hjælper Google med at kategorisere den linkede side.
  • Billede-ankertekster – hvis et billede linker til en side, vil Google bruge billedets alternative tekst som ankertekst (hvis denne er defineret).


Eksakt match ankertekster vil have den største indflydelse på dine placeringer i Google, men det er vigtigt ikke kun at bruge eksakt match. En naturlig linkprofil med en variation af de forskellige er at foretrække.

Naturlige og unaturlige ankertekster

Og hvad er en naturlig ankertekstprofil så helt præcist? Den har følgende kendetegn:

  • Der er variation af de forskellige typer ankertekster – præcis som der ville være, hvis ankerteksten ville være oprettet tilfældigt uden tanke på SEO.
  • Derudover er ankerteksterne sandsynligvis placeret forskellige steder på de linkende sider – så teksterne ikke udelukkende er f.eks. helt i toppen eller helt i bunden af siden.


Det er klart vigtigst, at din eksterne ankertekstprofil er naturlig, da du ikke burde kunne manipulere denne, mens du selvfølgelig selv kan styre dine interne linktekster. Det betyder dog ikke, at din interne profil ikke skal være naturlig – det skal den helt bestemt!

En unaturlig linkprofil er derimod det modsatte – og vil derfor oftest komme til udtryk ved manipulerende linkprofiler, hvor der udelukkende er eksakt match linktekster, særligt fra eksterne hjemmesider. Google har nemt ved at opdage dette, så denne taktik virker allerhøjest kortvarigt, hvorefter siden bliver straffet.

Godt og dårligt eksempel på ankertekst

Vi forestiller os, at du vil linke internt til en side, der sælger ledertræning.

  • Dårligt eksempel: Klik her for mere viden om effektiv ledertræning.
  • Godt eksempel: Husk, at vi har skrevet meget mere om effektiv ledertræning til dig, der prioriterer ledelsesudvikling.


Det første eksempel hjælper ikke Google med at forstå og kategorisere den linkede side. Det gør eksempel 2 derimod.

Husk desuden at adskille dine ankertekster rent layoutmæssigt fra resten af din tekst. Hvis brugeren ikke kan se, at teksten er et link, hvorfor skulle vedkommende så klikke på det? Det samme tænker Google og vil derfor tillægge linket markant lavere værdi.