Succes med søgeordsoptimering: Den eneste guide, du behøver læse

Søgeordsoptimering grafik
Søgeordsoptimering skal passe ind i din overordnede forretningsstrategi

Fundamentet for søgeordsoptimering er at udvælge og optimere søgeord på hjemmesiden. I teorien er det relativt simpelt – i praksis er det kompliceret at blive synlig på Google.

For selvom mange søgeord ser gode ud på papiret med tusindvis af månedlige søgninger, kan faktorer som konkurrence og relevans hurtigt spænde ben for SEO-succes.

I dette indlæg gennemgår jeg alt, du skal vide om søgeordsoptimering, så du er godt rustet til at optimere søgeord på netop din hjemmeside.

Indholdsfortegnelse

Vi starter dog med en definition af selve søgeordet, så vi har samme opfattelse af de søgeord, du skal optimere. 

Hvad er et søgeord?

Et søgeord er et ord eller en frase, en bruger søger efter på Google.

Når man taler om søgeord i daglig tale, kan ét søgeord altså sagtens dække over flere ord.

Følgende er et godt eksempel på dette – alle 4 vil jeg nemlig betegne som søgeord:

  1. Sneakers
  2. Adidas sneakers
  3. Hvide Adidas sneakers
  4. Hvide Adidas Gazelle sneakers


Forskellen på de 4 er, hvor specifikke de er. Typisk har det mest specifikke søgeord den højeste konverteringsrate, da brugeren ofte er relativt købeklar med en søgning så konkret som ”hvide Adidas Gazelle sneakers”.

Søgeord kaldes også nøgleord, direkte oversat fra det engelske udtryk ”keywords”.

Hvad er søgeordsoptimering?

Søgeordsoptimering er selve den proces, der arbejder hen imod at ligge højt i Google på søgeord. Det indebærer bl.a. følgende:

  • At udvælge et søgeord (med en søgeordsanalyse)
  • At optimere en side på din hjemmeside mod søgeordet (f.eks. med en velskrevet SEO-tekst)
  • At optimere de eksterne faktorer, der påvirker Googles rangering af din side (f.eks. at arbejde med linkbuilding


Hvad er vigtigt indenfor søgeordsoptimering?

Når du arbejder med søgeordsoptimering, arbejder du med at gøre en specifik underside så relevant som muligt til at besvare en søgning fra en bruger, der søger på dit udvalgte søgeord.

Derfor skal du arbejde med følgende:

  1. On-page SEO (herunder f.eks. teksten, billederne, strukturen på landingssiden og dine metatekster)
  2. Off-page SEO (herunder f.eks. anmeldelser, sociale signaler og dit brands overordnede styrke)
  3. Linkbuilding (herunder både eksterne links til din hjemmeside og den interne linkstruktur)

Har du styr på disse 3, er du kommet meget langt med din søgeordsoptimering.

Forskellen på betalte og organiske søgeord

Betalte søgeord er søgeord, du har defineret i Google Ads. Via Google Ads sikrer du dig, at du ligger i toppen af søgeresultaterne, da Googles annoncer er placeret her. Med betalte søgeord betaler du pr. klik – typisk alt mellem 5 og 300 kroner.

Organiske søgeord er derimod søgeord, du rangerer på under de betalte annoncer. Det er altså søgeord, hvor Google vurderer, at du er blandt de mest relevante resultater. Hvis du ligger nummer 1 organisk på et søgeord, vurderer Google faktisk, at du er det relevante og værdifulde resultat for brugeren.

Googles algoritme styrer 100%, hvordan søgeordsoptimering virker

Hvordan virker søgeordsoptimering?

Det ”sjove” ved søgeordsoptimering er, at ingen SEO-konsulenter ved, hvordan søgeordsoptimering virker – men vi kan antage en masse ting via Googles egne udmeldinger og det arbejde, vi laver for vores kunder.

Søgeordsoptimering virker nemlig baseret på de algoritmer, Google har udviklet. Og det er kun Google, der ved præcist, hvordan de algoritmer fungerer.

Følgende er dog en kombination af de udmeldinger, Google selv er kommet med kombineret med konsensus blandt førende SEO-folk:

  • Søgeordsoptimering virker, hvis du skaber værdi for brugeren gennem dit indhold – det gælder både tekst, billeder og video. Læs også Googles retningslinjer for godt indhold
  • Søgeordsoptimering virker, hvis din hjemmeside er SEO-venlig (f.eks. via høj hastighed og brugervenligt design)
  • Søgeordsoptimering virker, hvis dit indhold er unikt og bedre end dine konkurrenters


Det korte svar er derfor: Invester massivt i dit indhold og din hjemmeside – og du har en rigtigt god chance for at lykkes med søgeordsoptimering.

Hvor på din hjemmeside skal du fokusere på søgeord?

Det korte svar er: Alle steder, hvor det giver mening.

Mere specifikt vil det ofte være på følgende sider:

  • Forsiden
  • Ydelses/produktsider
  • Blogsider
  • Andre infosider


På kontakt-, privatlivspolitik- og ”om-os”-siden vil det sjældent give mening at fokusere på specifikke søgeord. Det vil i stedet give mening på sider, hvor du har almen viden at præsentere for brugeren, der ikke handler specifikt om din virksomhed.

Hvor på dine sider skal du bruge dine søgeord?

Der findes ikke en universel formel for, hvor på din side du nødvendigvis skal bruge dine søgeord. Ofte vil følgende steder dog væsentligt forøge dine chancer for at ligge højt i Google.

Brug søgeordet i den enkelte sides:


Det korte svar er dog, at du skal bruge dit søgeord, hvor det giver mening for brugeroplevelsen.

Brugeroplevelsen afgør, hvor du skal bruge dine søgeord

Hvor mange gange skal du bruge dit søgeord?

En gang i tidernes morgen var det en væsentlig rangeringsfaktor, at søgeordet skulle bruges så mange gange som overhovedet muligt. Denne faktor var kaldet ”keyword density” – eller ‘søgeordstæthed’ på dansk.

Sådan er det ikke længere. Det er ikke længere nødvendigt at spamme søgeordet overalt i din tekst – men det er dog stadig nødvendigt at bruge dit søgeord i din tekst.

Du skal dog ikke bruge det mere end højst nødvendigt – men hele tiden fokusere på at bruge på en måde, så det skaber værdi for brugeren.

Hvis du gør det, vil du opdage, at du helt naturligt bruger dit søgeord regelmæssigt i din tekst.

Kan du bøje dit søgeord og bruge bindeord mellem søgeordene?

Ja, Google kan godt skelne mellem et søgeord i forskellige former. Så hvis du vil rangere på ”cykel”, kan du sagtens skrive ”cykler”, ”cyklen”, ”cyklerne” osv.

På samme måde kan du godt skrive bindeord mellem dine søgeord, hvis du vil rangere på fraser i stedet for enkelte ord. Hvis du f.eks. vil rangere på ”VVS pris” eller ”hvad koster VVS”, kan du sagtens skrive ”prisen på VVS” eller ”Hvad koster vores VVS service?”

Hvordan finder du frem til dine søgeord?

Du finder dine søgeord ved at lave en søgeordsanalyse. I søgeordsanalysen finder du de søgeord, der kan bringe værdifuld trafik til din hjemmeside.

Du skal fokusere på følgende:

  • Søgeord, der er relevante for din forretning (har de et købspotentiale, eller kan de starte en kunderejse?)
  • Søgeord med relativt lav konkurrence (kan du forvente at slå top-3 i Google?)
  • Søgeord med den rette søgeintention (kan du lave en landingsside, der giver brugeren det, de har brug for)
  • Søgeord, som du ved, dine kunder søger efter (nogle søgeord er der ikke data på i søgeordsværktøjer, men hvis du via dialog med dine kunder finder frem til bestemte vendinger, som de interesserer sig for, kan du selvfølgelig også optimere mod dem)


Kort sagt skal du finde de søgeord, der i sidste ende kan tjene penge til din forretning.

Hvad koster søgeordsoptimering?

Prisen på søgeordsoptimering kan svinge fra alt mellem 1.500 om måneden til 150.000 om måneden.

Læs mere om, hvad SEO koster, for detaljer om måden at udregne prisen på.

Prisen på søgeordsoptimering afhænger nemlig af søgeordenes konkurrenceniveau og kompleksitet.

Hvis du vil rangere på store, brede søgeord som ”sneakers”, ”cykel” eller ”herretøj”, kræver det mange års dedikeret arbejde, hvor du bygger store indholdsuniverser op omkring en lang række sekundære søgeord.

Mere specifikke søgeord som ”VVS’er Herning” eller ”computer reparation Skive” kan klares på kortere tid med mindre arbejde.

Men uanset hvad du vil rangere på, er der et vist fundament, der skal bygges op. Og det skal altid regnes med i prisen.

En SEO-analyse er en god start mod at finde den rette SEO-strategi og udarbejde et budget til søgeordsoptimering.

Brug for hjælp til søgeordsoptimering?

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5

Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.