Succes med søgeordsoptimering – vælg de rigtige søgeord til din hjemmeside
Fundamentet for SEO er at udvælge og optimere søgeord på hjemmesiden. I teorien er det relativt simpelt – i praksis er det kompliceret at blive synlig på Google.
For selvom mange søgeord ser gode ud på papiret med tusindvis af månedlige søgninger og indbygget relevans, kan faktorer som konkurrence og søgeintention hurtigt spænde ben for SEO-succes.
I dette indlæg gennemgår vi alt om søgeord og søgeordsoptimering, så du er godt rustet til at vælge søgeord til netop din hjemmeside.
Indholdsfortegnelse
Hvad er et søgeord?
Et søgeord er et ord eller en frase, en vilkårlig bruger søger efter på Google.
Når man taler om søgeord i daglig tale, kan ét ”søgeord” altså sagtens dække over flere søgeord.
Følgende er et godt eksempel på dette – alle 4 vil jeg nemlig betegne som søgeord:
Sneakers
Adidas sneakers
Hvide Adidas sneakers
Hvide Adidas Gazelle sneakers
Forskellen på de 4 er, hvor specifikke de er. Typisk har det mest specifikke søgeord den højeste konverteringsrate, da man må gå ud fra, at brugeren er relativt købeklar, hvis de søger efter noget så konkret som en ”hvide Adidas Gazelle sneakers”.
Søgeord kaldes også nøgleord, direkte oversat fra det engelske udtryk ”keywords”.
SEO-konsulenten kigger på søgeordsdata
Forskellen på betalte og organiske søgeord
Betalte søgeord er søgeord, du har defineret i Google Ads. Via Google Ads sikrer du dig, at du ligger i toppen af søgeresultaterne, da Googles annoncer er placeret her. Med betalte søgeord betaler du pr. klik – typisk alt mellem 5 og 300 kroner.
Organiske søgeord er derimod søgeord, du rangerer på under de betalte annoncer. Det er altså søgeord, hvor Google vurderer, at du er blandt de mest relevante resultater. Hvis du ligger nummer 1 organisk på et søgeord, vurderer Google faktisk, at du er det resultat, der er mest relevant og værdifuldt for brugeren.
Hvad er søgeordsoptimering?
Søgeordsoptimering er selve den proces, der arbejder hen imod at ligge højt i Google på søgeord. Søgeordsoptimering indgår både i arbejdet med betalte og organiske søgeord.
Når du arbejder med søgeordsoptimering, arbejder du med at gøre en specifik underside så relevant som muligt til at besvare en søgning fra en bruger, der søger på dit udvalgte søgeord.
Følgende elementer er de vigtigste indenfor søgeordsoptimering:
On-page SEO (herunder f.eks. teksten, billederne, strukturen på landingssiden og dine metatekster)
Off-page SEO (herunder f.eks. anmeldelser, sociale signaler og dit brands overordnede styrke)
Linkbuilding (herunder både eksterne links til din hjemmeside og den interne linkstruktur)
Har du styr på disse 3, er du kommet meget langt med din søgeordsoptimering.
Googles algoritme styrer 100%, hvordan søgeordsoptimering virker
Hvordan virker søgeordsoptimering?
Det ”sjove” ved søgeordsoptimering er, at ingen SEO-konsulenter ved hvordan søgeordsoptimering virker – men vi kan antage en masse ting via Googles egne udmeldinger og det arbejde, vi laver for vores kunder.
Søgeordsoptimering virker nemlig altid baseret på de algoritmer, Google har udviklet. Og det er kun Google, der ved præcist, hvordan de algoritmer er opbygget.
Følgende er dog en kombination af de udmeldinger, Google selv er kommet med, og den enighed der er blandt førende SEO-folk:
Søgeordsoptimering virker, hvis du skaber værdi for brugeren gennem dit indhold
Søgeordsoptimering virker, hvis dit indhold er unikt og bringer noget på bane, som er bedre end dine konkurrenter
Det korte svar er derfor: Invester massivt i dit indhold og din hjemmeside – og du har en rigtigt god chance for at ligge højt på dine søgeord.
Hvor på din hjemmeside skal du fokusere på søgeord?
Det korte svar er: Alle steder, hvor det giver mening.
Mere specifikt vil det ofte være på følgende sider:
Forsiden
Ydelses/produktsider
Blogsider
Andre infosider
På kontakt-, privatlivspolitik- og ”om-os”-siden vil det sjældent give mening at fokusere på specifikke søgeord. Det vil i stedet give mening på sider, hvor du har almen viden at præsentere for brugeren, der ikke handler specifikt om din virksomhed.
Hvor på dine sider skal du bruge dine søgeord?
Der findes ikke en universel formel for, hvor på din side du nødvendigvis skal bruge dine søgeord. Ofte vil følgende steder dog væsentligt forøge dine chancer for at ligge højt i Google.
Det korte svar er dog, at du skal bruge dit søgeord, hvor det giver mening for brugeroplevelsen.
Brugeroplevelsen afgør, hvor du skal bruge dine søgeord
Hvor mange gange skal du bruge dit søgeord?
En gang i tidernes morgen var det en væsentlig rangeringsfaktor, at søgeordet skulle bruges så mange gange som overhovedet muligt. Det skyldes en rangeringsfaktor kaldet ”keyword density” – ellers søgeordstæthed på dansk.
Sådan er det ikke længere. Det er ikke længere nødvendigt at spamme søgeordet overalt i din tekst – men det er dog stadig sådan, at Google er bedre til engelsk end dansk. Og derfor er det stadig nødvendigt at bruge dit søgeord i din tekst.
Du skal dog ikke bruge det mere end højst nødvendigt – men hele tiden fokusere på at bruge det, så det optimerer brugeroplevelsen og skaber værdi for brugeren. Hvis du gør det, vil du opdage, at du helt naturligt bruger dit søgeord regelmæssigt i din tekst.
Kan du bøje dit søgeord og bruge bindeord mellem søgeordene?
Ja, Google kan godt skelne mellem et søgeord i forskellige former. Så hvis du vil rangere på ”cykel”, kan du sagtens skrive ”cykler”, ”cyklen”, ”cyklerne” osv.
På samme måde kan du godt skrive bindeord mellem dine søgeord, hvis du vil rangere på fraser i stedet for enkelte ord. Hvis du f.eks. vil rangere på ”VVS pris” eller ”hvad koster VVS”, kan du sagtens skrive ”prisen på VVS” eller ”Hvad koster vores VVS service?”
Hvordan finder du frem til dine søgeord?
Du finder dine søgeord ved at lave en søgeordsanalyse. I søgeordsanalysen finder du de søgeord, der kan bringe værdifuld trafik til din hjemmeside.
Du skal fokusere på følgende:
Søgeord, der er relevante for din forretning (har de et købspotentiale, eller kan de starte en kunderejse?)
Søgeord med relativt lav konkurrence (kan du forvente at slå top-3 i Google?)
Søgeord med den rette søgeintention (kan du lave en landingsside, der giver brugeren det, de har brug for)
Søgeord, som du ved, dine kunder søger efter (nogle søgeord er der ikke data på i søgeordsværktøjer, men hvis du via dialog med dine kunder finder frem til bestemte vendinger, som de interesserer sig for, kan du selvfølgelig også optimere mod dem)
Kort sagt skal du finde de søgeord, der i sidste ende kan tjene penge til din forretning.
Hvad koster søgeordsoptimering?
Prisen på søgeordsoptimering kan svinge fra alt mellem 1.500 om måneden til 150.000 om måneden.
Prisen på søgeordsoptimering afhænger nemlig helt af søgeordenes konkurrenceniveau og kompleksitet.
Hvis du vil rangere på store, brede søgeord som ”sneakers”, ”cykel” eller ”herretøj” kræver det mange års dedikeret arbejde, hvor du bygger store indholdsuniverser op omkring en lang række sekundære søgeord.
Mere specifikke søgeord som ”VVS’er Herning” eller ”computer reparation Skive” kan klares på kortere tid med mindre arbejde.
Men uanset hvad du vil rangere på, er der et vist fundament, der skal bygges op. Og det skal altid regnes med i prisen.
En SEO-analyse er en god start for at finde den rette SEO-strategi og udarbejde et budget til søgeordsoptimering.
Brug for hjælp til søgeordsoptimering?
"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5
Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.