Lynguide til den gode sidetitel – inklusive eksempel til WordPress!

sidetitel grafik
Råb din hjemmeside ud på nettet med gode sidetitler!

Sidetitel og metabeskrivelse har begge stor betydning, når vi snakker on-page hjemmesideoptimering – og sidetitlen er, efter min mening, markant vigtigere end metabeskrivelsen.

I denne guide præsenterer jeg derfor mine bedste tips til at skrive en sidetitel, der giver både topplaceringer og kliks til din hjemmeside.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en sidetitel?

En sidetitel er titlen på din side – den opsummerende overskrift på dine individuelle undersider.

Sidetitlen giver brugeren et hurtigt overblik over, hvad vedkommende kan forvente at finde på din side.

Sidetitlen vises i Googles søgeresultater under din URL-adresse og over din metabeskrivelse. Se et eksempel herunder fra mit indlæg om SEO-tekster:

En sidetitel kaldes også SEO-titel, title tag og metatitel. 

Sådan laver du en sidetitel i WordPress

Du kan nemt oprette en sidetitel på sider og indlæg i WordPress ved f.eks. at downloade pluginnet Yoast. I Yoast hedder sidetitlen ”SEO-titel”, som du kan se herunder:

Sidetitel længde – hvor mange tegn må den fylde?

Google har ikke officielt givet en ideel længde for sidetitler, men konsensus er, at det er bedst at holde den på under 60 tegn. På mobil har du lidt mere plads end på desktop.

Du skal dog være opmærksom på, at nogle tegn fylder mere end andre, så derfor er det mere nøjagtigt at måle i pixels. Hvis du holder sidetitlen på under 600 pixels, plejer du at være home safe – selvom Google i nogle tilfælde kan finde på at omskrive din sidetitel. Se næste afsnit for mere info.

Her kan du tjekke, om du holder dig på en god længde for din sidetitel.

Hvorfor bruger Google ikke min sidetitel?

Selvom du har skrevet en god og veloptimeret sidetitel, er der ingen garanti for, at Google bruger den. Google kan nemlig i nogle tilfælde vurdere, at et andet tekstuddrag fra din side vil gøre sig bedre i søgeresultaterne og simpelthen vælge at erstatte din sidetitel.

Det kan både være godt og skidt. Det er godt, hvis det betyder bedre performance (flere kliks) end med din egen titel. Men det er skidt, hvis det betyder, at vigtig information går tabt, fordi du ikke kommunikerer det budskab ud, du havde besluttet dig for.

Ofte kan en simpel justering af din sidetitel og en recrawl af din side afhjælpe dette problem. Lad os derfor kigge nærmere på, hvordan du kan arbejde med kvaliteten af din sidetitel.

Sådan skriver du en fremragende sidetitel

Lad os først kigge på, hvad Google har at sige om emnet:

  • Hold dig konkret og præcis – fat dig i korthed og brug sprog, dine brugere selv ville bruge
  • Undgå ”keyword stuffing” – altså bare at spamme dit primære søgeord. Det betyder dog ikke, at du ikke skal bruge dit primære søgeord – det er nemlig en vigtig rankingfaktor
  • Hav unikke sidetitler på hver side, så Google har nemt ved at adskille dine undersider fra hinanden


Med den viden fra Google kan vi bruge følgende tips for at booste dine rankings og få flere kliks til din side:

  • Inkluder dit primære nøgleord centralt i din titel – det hjælper både Google og brugeren med at forstå din side
  • Inkluder en aktiv Call To Action (CTA) – giv brugeren en grund til at klikke sig ind på din side


Så hvis vi forestiller os, at du sælger køkkenborde af mahogni, kunne din sidetitel være følgende:

”Køb mahogni køkkenborde – 50% rabat på udgåede modeller”

Med denne slår du 2 fluer med ét smæk: Du bruger dit primære søgeord i en CTA. En køber, der vil have en god deal på et køkkenbord af mahogni, er ikke i tvivl om, at din side er det helt rette sted.