Hvad er en metabeskrivelse? Lynguide – inklusive eksempel til WordPress!

Metabeskrivelse og sidetitel er to af de vigtigste tekstelementer, når vi snakker on-page SEO. Derfor gør du klogt i at optimere begge.

I denne lynguide får du derfor konkrete eksempler og generelle guidelines til at skrive en metabeskrivelse, der både er Google-venlig og giver dig ekstra kliks til hjemmesiden.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en metabeskrivelse?

En metabeskrivelse er en opsummerende tekst af det indhold, der er på din side. Metabeskrivelsen vises i Googles søgeresultater under din URL og din sidetitel. Se et eksempel herunder fra mit indlæg om en SEO-venlig hjemmeside:

Eftersom teksten vises i Google, er det brugerens første kontaktpunkt med din side. Og vi ved alle, hvor vigtigt et godt førstehåndsindtryk er…

Metabeskrivelse eksempel: Sådan skal det gøres

Du fik et eksempel fra min egen blog ovenfor, men jeg tænker, at du sagtens kan klare endnu et – fra en anden (og større) aktør.

Google har nemlig lavet deres egen guide metabeskrivelser, og herunder får du serveret deres metabeskrivelse til deres indlæg om metabeskrivelser. Meget meta, ikke?

Som vi kan se, bliver Google faktisk cuttet af, før de får færdiggjort deres pointe i metabeskrivelsen. Og det skyldes simpelthen deres egen grænse for, hvor mange tegn du må fylde på din metabeskrivelse.

Metabeskrivelse længde – hvor mange tegn må du bruge?

Konsensus er, at der kan være 155-160 tegn i en metabeskrivelse, før Google begynder at cutte den af. Men det er jo ikke alle tegn, der er lige store, og derfor kan det måske være mere relevant at måle det i Pixels. Her er konsensus, at den må fylde op til 970 pixels.

Generelt kan du fylde lidt mere på mobil, end du kan på desktop.

Du kan eventuelt tjekke din metabeskrivelse og få gode tips til optimering på CTR-tool fra storybase.

Skriv en metabeskrivelse i WordPress

Hvis din hjemmeside er lavet med WordPress, kan du hurtigt og enkelt tilføje en metabeskrivelse. Du downloader blot pluginnet Yoast, hvorefter du får følgende boks på hver af dine sider, som du derefter selv kan udfylde:

Hvor vigtig er en god metabeskrivelse for SEO?

En metabeskrivelse er vigtig for SEO, men din sidetitel er vigtigere. Metabeskrivelsen er prikken over i’et, da Google ofte selv er gode til at fylde ud med en metabeskrivelse, hvis du ikke selv har lavet en. Mere om det i næste sektion.

Du må dog ikke undervurdere, hvor stor indflydelse en god metabeskrivelse kan have på særligt din klikrate. Derfor er det altid en god idé at investere tid og energi i at skrive gode metabeskrivelser til de sider, du prioriterer rent SEO-mæssigt.

Hvorfor viser Google ikke min metabeskrivelse? 2022-svar fra Google

Selvom du har brugt tid og energi på at skrive en verdensklasse metabeskrivelse, er det ikke garanteret, at den overhovedet bliver vist i Google.

Google kan nemlig finde på at lave og bruge en helt anden metabeskrivelse, hvis de vurderer, at deres version vil generere flere kliks end din egen. De danner deres egen ved at trække relevant tekst fra din side.

Så det er jo både godt og skidt – godt, hvis det betyder, at du får mere trafik til din hjemmeside. Men skidt, hvis det har den modsatte effekt – og du faktisk har inkluderet nogle vigtige budskaber i din egen metabeskrivelse.

Det kan dog ”blot” skyldes, at Google ikke har crawlet din side for nyligt og derfor ikke har fået din nye metabeskrivelse med. Men hvis din side er crawlet for nylig (det kan du tjekke i Search Console), så skyldes det sandsynligvis, at Google tror, at de ved bedre end dig.

3 gode tips til at skrive en metabeskrivelse, der både øger dine rankings og din CTR

Lad os starte med at kigge på, hvad Google selv siger om den gode metabeskrivelse:

  • Den skal inkludere relevant information for brugeren
  • Den skal være unik
  • Der skal være kvalitet bag den


Hvis du både vil please Google og øge dine chancer for at ranke – samt selvfølgelig få flere kliks – er best practice efter min erfaring følgende:

  • Inkluder dit primære nøgleord og gerne et sekundært nøgleord i din metabeskrivelse – vis brugeren, at din side har den info, vedkommende leder efter
  • Inkluder en Call To Action – giv brugeren en grund til at klikke
  • Giv brugeren værdi allerede i din metabeskrivelse – endnu en grund til at klikke


Lad os sige, at du sælger hundemad til puddelhunde. Så kunne din metabeskrivelse se således ud:

Køb det bedste hundemad til puddelhunde hos DanskHundemad. Få 5kg for 4kgs pris. Tilbud resten af ugen.

Her giver vi brugeren en klar Call To Action (køb), mens vi giver et særligt værditilbud (5kg for 4kgs pris), og vi bruger selvfølgelig det primære nøgleord (hundemad til puddelhunde). Hvad mere har man brug for, hvis man skal bruge mad til sin vovse?