Sådan skriver du gode metabeskrivelser - inkl. eksempel til WordPress!

metabeskrivelse grafik
Skriv en god metabeskrivelse - og få dine budskaber ud til interesserede søgere

Metabeskrivelse og sidetitel er to af de vigtigste tekstelementer, når vi snakker on-page SEO. Derfor gør du klogt i at optimere begge.

I denne guide får du mine bedste tips til at skrive en metabeskrivelse, der både er Google-venlig og giver dig ekstra kliks til hjemmesiden.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en metabeskrivelse?

En metabeskrivelse er en opsummerende tekst af det indhold, der er på din side. Metabeskrivelsen vises i Googles søgeresultater under din URL og din sidetitel.

Se et eksempel herunder fra mit indlæg om en SEO-venlig hjemmeside:

Screenshot af metabeskrivelse taget direkte fra Google - teksten starter med "lær at bygge..."

Eftersom teksten vises i Google, er det brugerens første kontaktpunkt med din side.

Og husk nu, at vi aldrig får to chancer til at gøre et godt førstehåndsindtryk 🙂

Metabeskrivelse eksempel: Sådan skal det gøres

Du fik et eksempel fra min egen blog ovenfor, men jeg tænker, at du sagtens kan klare endnu et – fra en anden (og større) aktør.

Google har nemlig lavet deres egen guide til metabeskrivelser, og herunder får du serveret deres metabeskrivelse til deres indlæg om metabeskrivelser. 

Meget meta, ikke?

Selv Google kan ikke vide sig sikre på at få vist hele metabeskrivelsen

Som vi kan se, bliver Google faktisk cuttet af, før de får færdiggjort deres pointe i metabeskrivelsen. Og det skyldes simpelthen deres egen grænse for, hvor mange tegn du må fylde på din metabeskrivelse.

Metabeskrivelse længde – hvor meget må den fylde?

Konsensus er, at der kan være 155-160 tegn i en metabeskrivelse, før Google begynder at cutte den af. 

Men det er jo ikke alle tegn, der er lige store, og derfor kan det måske være mere relevant at måle det i Pixels. Her er konsensus, at den må fylde op til 970 pixels.

Generelt kan du fylde lidt mere på mobil, end du kan på PC.

Du kan eventuelt tjekke din metabeskrivelse og få gode tips til optimering på CTR-tool fra storybase.

Sådan skriver du en metabeskrivelse i WordPress

Hvis din hjemmeside er lavet med WordPress, kan du hurtigt og enkelt tilføje en metabeskrivelse. 

Du downloader blot pluginnet Yoast, hvorefter du får følgende boks på hver af dine sider, som du derefter selv kan udfylde:

Screenshot af Yoast SEO, hvor man kan indtaste metabeskrivelse direkte

Hvor vigtig er en god metabeskrivelse for SEO?

En metabeskrivelse er vigtig for SEO, men din sidetitel er vigtigere. 

Metabeskrivelsen er prikken over i’et, da Google ofte selv er gode til at fylde ud med en metabeskrivelse, hvis du ikke selv har lavet en. Mere om det i næste sektion.

Du må dog ikke undervurdere, hvor stor indflydelse en god metabeskrivelse kan have på særligt din klikrate. 

Derfor er det altid en god idé at investere tid og energi i at skrive gode metabeskrivelser til de sider, du prioriterer i din SEO-strategi.

Hvorfor viser Google ikke min metabeskrivelse? 2022-svar fra Google

Selvom du har brugt tid og energi på at skrive en verdensklasse metabeskrivelse, er det ikke garanteret, at den overhovedet bliver vist i Google.

Google kan nemlig finde på at lave og bruge en helt anden metabeskrivelse, hvis de vurderer, at deres version vil generere flere kliks end din egen. De danner deres egen ved at trække relevant tekst fra din side.

Så det er jo både godt og skidt – godt, hvis det betyder, at du får mere trafik til din hjemmeside. Men skidt, hvis det har den modsatte effekt – og du faktisk har inkluderet nogle vigtige budskaber i din egen metabeskrivelse.

Det kan dog ”blot” skyldes, at Google ikke har crawlet din side for nyligt og derfor ikke har fået din nye metabeskrivelse med. Men hvis din side er crawlet for nylig (det kan du tjekke i Search Console), så skyldes det sandsynligvis, at Google tror, at de ved bedre end dig.

Google kan godt være kræsne med at vise metabeskrivelser. Prøv eventuelt at lave en helt ny tekst

De vigtigste tips til at skrive en metabeskrivelse - inkl. eksempel

Lad os starte med at kigge på, hvad Google selv siger om den gode metabeskrivelse:

  • Den skal inkludere relevant information for brugeren
  • Den skal være unik
  • Der skal være kvalitet bag den


Hvis du både vil please Google og øge dine chancer for at komme til tops i Google – samt selvfølgelig få flere kliks – er best practice baseret på min erfaring følgende:

  1. Inkluder dit primære søgeord og gerne et sekundært søgeord i din metabeskrivelse – vis brugeren, at din side har den info, vedkommende leder efter
  2. Inkluder en Call To Action – giv brugeren en grund til at klikke
  3. Giv brugeren værdi allerede i din metabeskrivelse – endnu en grund til at klikke


Lad os sige, at du sælger hundemad til puddelhunde. I det tilfælde kunne din metabeskrivelse se således ud:

Køb det bedste hundemad til puddelhunde hos DanskHundemad. Få 5kg for 4kgs pris. Tilbud resten af ugen.

Her giver vi brugeren en klar Call To Action (køb), mens vi giver et særligt værditilbud (5kg for 4kgs pris), og vi bruger selvfølgelig det primære søgeord (hundemad til puddelhunde).

Hvad mere har man brug for, hvis man skal bruge mad til sin vovse?