Byg en SEO-venlig hjemmeside: De 5 vigtigste faktorer

Der indgår mange faktorer i en SEO-venlig hjemmeside - jeg vil gennemgå de vigtigste i dette indlæg

En SEO-venlig hjemmeside er forudsætningen for at få trafik fra Google – og dermed tiltrække nye kunder. 

I dette indlæg vil jeg derfor gennemgå opbygningen af en SEO-venlig hjemmeside. Du får konkrete tips til det arbejde, der skal til for at blive gode venner med Google – uanset dit nuværende SEO-niveau.

Indholdsfortegnelse

Disse 5 faktorer udgør en SEO-venlig hjemmeside

Google har cirka 200 rangeringsfaktorer, der afgør, om det er din eller din konkurrents hjemmeside der ligger øverst. Men nogle er vigtigere end andre, og i dette indlæg har jeg samlet de 5 vigtigste. 

PS: Det er bl.a. dette arbejde, jeg hjælper dig med at prioritere i min SEO-rådgivning

Faktor 1: Hav styr på det tekniske fundament

Din hjemmeside skal være hurtig, sikker og funktionel – ellers rangerer du ikke.

Lettere sagt end gjort – for hvordan øger du lige din hjemmesides hastighed?

Sørg først og fremmet for, at din hjemmeside er simpelt bygget op, og at alt unødvendigt kode og Javascript er fjernet. Minimer billedstørrelser (fx med et plugin som Smush), og lad være med at bruge eksternt hostede fonts.

Du kan teste din hastighed med Google Pagespeed Insights før og efter dit arbejde – test af min hjemmeside ses i screenshottet herunder.

Vær dog opmærksom på, at disse scorer kan variere og ikke altid er 100% retvisende.

scribus pagespeed

Hvis du vil være sikker på en hurtig hjemmeside, så brug WordPress som dit hjemmesidesystem. Sørg desuden for kun at bruge en udvikler/designer, der forstår sig på hastighedsoptimering – både på PC og Mobil.

Du er prisgivet, hvis du først har købt en langsom hjemmeside, og du bagefter selv skal til at optimere på den, hvis du ikke har de tekniske forudsætninger. 

Og hvad så med sikkerheden? Jo, du kan nemt og enkelt få fundamental sikkerhed med et SSL-certifikat.

Din hjemmeside skal naturligvis være sikker for brugeren at være på. Du skal vise, at brugerens oplysninger er sikre på din side.

Det gør du først og fremmest ved at installere et SSL-certifikat – den karakteristiske hængelås, som de fleste sider efterhånden har.

Se f.eks. adressebaren på min hjemmeside for et eksempel på dette:

scribus ssl

Derudover skal du sikre enkel funktionalitet og navigation på hjemmesiden

Helt basalt skal din hjemmeside også virke. Der skal ikke være 404-fejlsider, og din navigation skal være enkel og intuitiv.

Det skal være nemt at finde de vigtigste ting på siden (f.eks. din kerneydelse og din kontaktside), og der skal være styr på basale info som telefonnummer, e-mail og CVR-nummer.

Faktor 2: SEO-venligt indhold optimeret mod de rette søgeord

Det her er et emne for sig selv, og du skal læse mine indlæg om SEO-tekster, søgeordsanalyse og søgeordsoptimering for at forstå det i dybden. Men jeg vil give dig nogle vigtige, fundamentale tips her.

Først og fremmest skal du som tommelfingerregel gå efter ét primært søgeord pr. side.

Det vil sige, at hvis du f.eks. sælger ledelsesrådgivning, skal du have én side, der fortæller brugeren alt, hvad vedkommende skal vide om ledelsesrådgivning.

Derudover har jeg en anden tommelfingerregel, du bør efterleve: Nemlig at optimere din forside mod dit vigtigste søgeord.

Din forside vil altid være stærkest i Googles øjne, da den har både flest interne og eksterne links (mere om vigtigheden af dem senere).

Derfor har din forside størst chance for at rangere på et udvalgt søgeord. Og det skal du udnytte ved at identificere dit vigtigste søgeord, som du samtidig har en realistisk chance for at rangere på, og optimere din forside mod det.

Hvis du f.eks. sælger psykoterapi, og dit vigtigste søgeord dermed er psykoterapi, skal du altså bygge din forside op omkring det søgeord. 

Faktor 3: Byg eksterne links af høj kvalitet

Det er faktisk ret enkelt: Internettet er bygget op om links mellem alle de milliarder af forskellige hjemmesider, der eksisterer derude.

Det er ved at følge disse links, at Google indekserer de forskellige sider og rangerer dem i søgeresultaterne. Hvis en side ikke findes via et link fra en anden side, kan Google ikke finde den.

Det er det basale. Når man er ude over helt enkelt at kunne findes af Google, gælder det derefter om at fokusere på kvaliteten og mængden af eksterne links.

Jo bedre og jo flere links (til en vis grad – mængden er ikke altid afgørende), desto mere vigtig er du i Googles øjne (hvorfor skulle alle de sider ellers linke til lige netop dig?), og desto højere rangerer du i søgeresultaterne.

Start med at bygge links fra autoritative virksomhedsdatabaser som f.eks. Krak. Disse links lægger et godt fundament for, at Google tager dig alvorligt som en rigtig virksomhed.

Derefter kan du f.eks. tage kontakt til samarbejdspartnere, leverandører og brancheforeninger og høre, om de vil linke til dig.

Der er masser af gode linkmuligheder – det gælder bare om at tænke kreativt.

Faktor 4: Byg en god intern linkstruktur

Kort opsummeret: Byg flest interne links til dine vigtigste sider – dem du helst vil have til at rangere – og brug det nøgleord, du gerne vil rangere på, i ankerteksten (linkteksten)

Det er et klokkeklart signal til Google om, hvilke sider du helst vil have til at rangere – og hvilke nøgleord de sider skal rangere på.

Hav dog en naturlig variation – brug ikke det primære nøgleord, hver gang du har muligheden for det. Spam er no-go.

Eksempel på brug af ankertekster i interne links

Jeg ligger nummer 1 på søgeordet ”ekstern kommunikation” og mine ankertekster til den side er varieret på følgende vis (ankertekst markeret med blå):

Faktor 5: Gør din hjemmeside mobilvenlig

Vi bruger alle sammen vores iPhone meget, og vi bruger den også til at browse hjemmesider – intet nyt der. Ergo: Din hjemmeside skal egne sig til at blive vist på en mobilskærm.

Det gør du først og fremmest ved at sørge for en hurtig loadtid (se faktor 1). Du kan også gøre det ved helt simpelt at begrænse indholdet – der er plads til mere indhold som tekst, billeder og video på en PC skærm end der er på en mobil, så byg siden op efter det.

Derudover bør du kun fremhæve de vigtigste funktioner på mobilversionen, så din side er mere overskuelig at bruge på en mobilskærm.

Du kan teste din sides mobilvenlighed her. 

Sådan tjekker du, om din hjemmeside er SEO-venlig

Sådan tjekker du de fundamentale faktorer for SEO-venlighed, som vi har gennemgået i de forudgående afsnit:

  • Du kan teste din hjemmesides hastighed her.
  • Du kan teste dine nøgleord ved at Google dem i inkognito-mode (hvis du bruger Chrome) og se, hvor din side rangerer uden såkaldt ”browser-bias”.
  • Du kan spørge dine brugere eller dine bekendte, hvad din synes om din side – om den er nem at bruge og navigere i, om den er behageligt at være på.
  • Og så kan du købe dig adgang til et SEO-tool (jeg bruger selv Ahrefs) eller hyre en SEO konsulent til at lave en SEO-analyse.


Før du køber et tool eller timer hos en konsulent, bør du definere, hvad der er vigtigt for dig at få styr på – så du eller konsulenten ikke graver i noget, der ikke er relevant for din strategi og performance.  

Sådan prioriterer du SEO optimering af din hjemmeside - 5 steps

  1. Start med det tekniske fundament. Hvis hjemmesiden ikke virker, kan alt andet være lige meget.
  2. Find derefter ud af, hvilke søgeord, du gerne vil rangere på. 
  3. Beslut dig så derefter for, hvilke undersider du vil optimere mod disse søgeord.
  4. Skab derefter markedets bedste indhold til disse sider.
  5. Begynd derefter at bygge eksterne links fra stærke hjemmesider og interne links mellem dine egne undersider.

5 hyppige SEO-fejl på hjemmesider

Jeg ser konstant masser af SEO-fejl på hjemmesider, men nogle er mere alvorlige end andre, og dem vil jeg fremhæve i dette afsnit.

Fejl 1: For stort fokus på at arbejde med kun én ting fremfor hjemmesiden som helhed.

En side med elendigt indhold men fremragende links kommer ikke til at blive synlig på Google. Og en side med fremragende indhold men ingen links gør heller ikke. 

Der skal være en balance.

Fejl 2: For stort fokus på uvæsentlige ting

Brug din energi på det, der betyder noget – din hjemmesides tekniske fundament, din hjemmesides indhold og links til din side.

Når du har klaret det, kan du gå videre til mindre vigtige ting som f.eks. Alt-tekster og dine metabeskrivelser.

Fejl 3: Spam af søgeord

Lad være med at proppe dine søgeord kunstigt ind i teksten. Skriv markedets bedste indhold, og så vil dine søgeord indgå helt naturligt i dine hjemmesidetekster.

Fejl 4: Spam af dårlige links til din side

Det er ikke kvantiteten men kvaliteten, der er afgørende, når du skal bygge eksterne links. Derfor skal du ikke lade dig friste af de mange pakketilbud med 10-100’vis af links, du kan finde derude.

Byg gode, stærke links manuelt. Det er svært at skalere, og derfor er det sværere at kopiere, og derfor vil det give dig de bedste resultater.

Fejl 5: Manglende fokus på ét søgeord pr. side

Som hovedregel skal du ikke bygge indhold op om det samme søgeord på flere forskellige sider. Koncentrer i stedet din energi om at bygge en stærk side op, som slår resten af markedet.

Drømmer du om at bygge en SEO-venlig hjemmeside?

"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO optimering og rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5

Så hjælper jeg dig gerne helt i mål. Klik på knappen herunder og få et uforpligtende tilbud inden for 24 timer.