SEO-analyse: Få afklaring på dit Google-potentiale

Start med et gratis SEO-tjek og se, om en dybdegående SEO-analyse giver mening. Er det pengene værd at investere i SEO til din hjemmeside?

"Jacob har været vores rådgiver på SEO til nogle af vores museer. Fra start til slut har der været grundig kvalitet bag arbejde. Vi vil ikke tøve med at anbefale Jacob til andre med lignende behov."
Peter Nimann
Afdelingsleder, Østfyns Museer
5/5

Hvad er en SEO-analyse?

En SEO-analyse svarer på, hvordan din hjemmeside klarer sig i Google – herunder hvordan du klarer dig på udvalgte søgeord.

Med en SEO-analyse får du indblik i, hvor stort dit potentiale er, da den bl.a. tager højde for konkurrencesitutationen i din branche.

En SEO-analyse er næste step fra det gratis SEO-tjek, hvor jeg kigger på, om det er overhovedet er pengene værd at investere i SEO.

En SEO-analyse inkluderer et overblik over nuværende søgeord - her ses et uddrag af min egen hjemmesides placeringer

Få gratis SEO-tjek

Ingen spam, ingen salg – jeg sender dig et overskueligt overblik over dine placeringer og min vurdering: Kan SEO være værdifuldt for dig eller ej?

Hvad indgår i en SEO-analyse - og hvorfor er den vigtig at lave?

I SEO-analysen indgår 3 hoveddele:

  1. Teknisk SEO-analyse
  2. Søgeordsanalyse
  3. Linkanalyse


Disse opsummeres i en SEO-rapport, der afdækker din nuværende SEO-status og dit SEO-potentiale.

Ethvert længerevarende stykke SEO-arbejde bør starte med en SEO-analyse. Det er kun med et analytisk fundament, du kan lægge den SEO-strategi, der kan give dig de resultater, du drømmer om.

Jeg tilbyder altid et gratis opklaringsmøde, inden vi går i gang med SEO-analysen.

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Tid. Content-ansvarlig, Frie A-kasse

Hvad indebærer en teknisk SEO-analyse?

Den tekniske SEO-analyse afdækker hjemmesidens opbygning. Er den Google-venlig eller ej? I den forbindelse kigger jeg bl.a. på følgende parametre:

  • Hjemmesidens design og motor: Er designet brugervenligt, æstetisk og responsivt (mobilvenligt)? Er hjemmesiden hastighedsoptimeret? 
  • Hjemmesidens struktur: Er indholdet velstruktureret, og kan Google nemt gennemskue, hvad siden handler om? Er der fejlsider og døde links?


Selv den bedste SEO-strategi falder til jorden, hvis det tekniske fundament ikke er på plads.

Hvad indebærer en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysen kigger på, hvilke søgeord din hjemmeside rangerer på i Google – og hvilke den har mulighed for at rangere på i fremtiden.

I den forbindelse afdækker jeg følgende:

  • Din hjemmesides nuværende placeringer (de mest relevante søgeord udvælges)
  • Mulige rangeringer baseret på konkurrentanalyse (de mest relevante udvælges)


På baggrund af disse data lægger jeg en plan for den fremtidige SEO-indsats.

Hvilke søgeord vil vi prioritere, og hvilket indhold skal vi lave for at komme i mål med SEO-strategien?

Hvad indebærer en linkanalyse, og hvorfor skal den laves?

Linkanalysen afdækker både de eksterne og interne links på din hjemmeside. Her ser jeg på følgende:

  • Hvilke andre hjemmesider linker til dig – og hvilke nye kunne give dig et link
  • Hvordan linker dine undersider internt mellem hinanden?
  • Hvilke links har dine konkurrenter, som du også kan få?


Links til din hjemmeside er en direkte anbefaling til Google, ligesom links internt mellem dine undersider hjælper Google med at forstå og prioritere din hjemmesides indhold.

At få links fra andre hjemmesider og at linke internt mellem dine undersider kaldes linkbuilding.  

SEO-rapport: Opsamling på analyse af hjemmesiden

Den gode SEO-rapport opsummerer enkelt de vigtigste pointer fra SEO-analysen:

  • Hvilke forbedringer skal vi lave til hjemmesidens tekniske fundament?
  • Hvilke søgeord skal vi gå efter at rangere på?
  • Hvilket indhold skal vi lave?
  • Hvilke links skal vi bygge?


Når jeg laver SEO-rapporter, har jeg altid fokus på konkret værdskabelse. Rapporten skal være nem at eksekvere på, så den ikke ender i skuffen – og slet ikke bliver brugt. Det er penge ud af vinduet.

Derfor laver jeg altid rapporten relativt kortsigtet. Det er de ting, der skal laves inden for de næste 3 måneder, jeg fokuserer på.

Vi kommer alligevel til at ændre i strategien undervejs, og en SEO-rapport bliver lynhurtigt forældet, da din SEO-status konstant vil ændre sig.

FAQ: SEO-analysen

Her har jeg samlet de vigtigste spørgsmål og svar til SEO-analysen.

Hvad er et SEO-tjek? Adskiller det sig fra en SEO-analyse?

Et SEO-tjek er et hurtigt overbliksbillede over din hjemmesides SEO-performance. Her ser man udelukkende på, hvad du i øjeblikket rangerer på, og hvilke links du i øjeblikket har til din hjemmeside.

Det er i SEO-analysen, vi går i dybden med det øjebliksbillede, vi finder i SEO-tjekket.

Hvilke SEO-værktøjer bruger jeg til SEO-analysen?

Jeg bruger primært Ahrefs, Google Search Console, Google Keyword Planner, Google Analytics – og Googles egen søgemaskine.

Hvad koster en dybdegående SEO-analyse?

En dybdegående SEO-analyse vil indgå i det opstartstilbud, jeg giver dig, hvis vi beslutter os for at arbejde videre med SEO efter det indledende gratis SEO-tjek.  

Her vil prisen på de enkelte analyser indgå. Prisen vil afhænge af din hjemmesides størrelse og ambitioner med SEO.

Hvad med afdækning af E-E-A-T?

E-E-A-T står for Erfaring, Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Disse 4 elementer er fundamentale for, at Google ser dig som et værdigt søgeresultat til deres brugere.

I analysen vil jeg beskrive, hvordan vi kan optimere på alle 4 parametre. Det vil automatisk være en del af den samlede strategi for hjemmesideopbygning, indhold og linkbuilding.

"Jacob har stor indsigt i SEO og er ikke bange for at skulle sætte sig ind i tekniske detaljer omkring emner"
Niels Kristian Legind
Ejer, Tyrsbjerglund Anlægsgartner
5/5