SEO-analyse: Få afklaring på dit Google-potentiale

Start med et gratis SEO-tjek og se, om der er grobund for en dybdegående SEO-analyse. Er det pengene værd at investere i SEO til din hjemmeside?

"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO-optimering og -rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5

Få gratis SEO-tjek: afdæk dit Google-potentiale

Ingen spam, ingen salg – jeg sender dig et overskueligt overblik over dine placeringer og min vurdering: Kan SEO være værdifuldt for dig eller ej?

Hvad er en SEO-analyse?

En SEO-analyse svarer på, hvordan din hjemmeside for nuværende klarer sig i Google. Den kigger også på, hvor stort dit potentiale er ved bl.a. at analysere konkurrencesitutationen inden for din branche.

En SEO-analyse er næste step fra det gratis SEO-tjek, hvor jeg kigger på, om det er overhovedet er pengene værd at investere i SEO.

SEO-analysens resultater præsenteres i en SEO-rapport, der besvarer det grundlæggende spørgsmål: Hvordan bør du gribe SEO-arbejdet an for maksimal performance?

Hvad indgår i SEO-analysen?

I SEO-analysen indgår 3 hovedkomponenter:

  1. Teknisk SEO-analyse
  2. Søgeordsanalyse
  3. Linkanalyse


Disse opsummeres i en SEO-rapport, der afdækker din nuværende SEO-status og dit SEO-potentiale.

Jeg gennemgår hver enkelt i næste sektion.

Hvad indebærer en teknisk SEO-analyse?

Den tekniske SEO-analyse har som formål at afdække, hvordan hjemmesiden er bygget. Er den Google-venlig eller ej? I den forbindelse kigger jeg bl.a. på følgende parametre:

  • Hjemmesidens opbygning og bagvedliggende motor: Er designet brugervenligt, æstetisk og responsivt (mobilvenligt)? Er hjemmesiden hastighedsoptimeret? 
  • Struktur og informationsarkitektur: Er indholdet velstruktureret, og har Google nemt ved at gennemskue hvad siden handler om? Er der fejlsider og døde links?


Den tekniske SEO-analyse skal laves, da selv den bedste SEO-strategi falder til jorden, hvis det tekniske fundament ikke er på plads.

Hvad indebærer en søgeordsanalyse?

Søgeordsanalysen kigger på, hvilke søgeord din hjemmeside rangerer på i øjeblikket – og hvilke den har mulighed for at rangere på i fremtiden.

I den forbindelse afdækker jeg følgende:

  • Din hjemmesides nuværende rangeringer (de mest relevante udvælges)
  • Mulige rangeringer baseret på konkurrentanalyse (de mest relevante udvælges)


På baggrund af disse data lægger jeg en plan for den fremtidige SEO-indsats.

Hvilke søgeord vil vi prioritere, og hvilket indhold skal vi lave for at komme i mål med SEO-strategien?

Hvad indebærer en linkanalyse, og hvorfor skal den laves?

Linkanalysen afdækker både de eksterne og interne links på din hjemmeside. Her ser jeg på følgende:

  • Hvilke andre hjemmesider linker til dig – og hvilke der potentielt kunne give dig et link
  • Hvordan dine undersider linker internt mellem hinanden
  • Hvilke links dine konkurrenter har, og hvilke du også kan få


Links til din hjemmeside er en direkte anbefaling til Google, ligesom links internt mellem dine undersider hjælper Google med at forstå og prioritere din hjemmesides indhold.

At få links fra andre hjemmesider og at linke internt mellem dine undersider kaldes til sammen linkbuilding.  

SEO-rapport: Opsamling på analyse af hjemmesiden

Den gode SEO-rapport opsummerer nemt og overskueligt de vigtigste pointer fra SEO-analysen:

  • Hvilke forbedringer skal vi lave til hjemmesidens tekniske fundament?
  • Hvilke søgeord skal vi gå efter at rangere på?
  • Hvilket indhold skal vi lave?
  • Hvilke links skal vi bygge?


Når jeg laver SEO-rapporter, har jeg altid fokus på konkret værdskabelse. Rapporten skal være nem at eksekvere på, så den ikke ender i skuffen – og slet ikke bliver brugt. Det er penge ud af vinduet.

Derfor laver jeg altid rapporten relativt kortsigtet. Det er de ting, der skal laves inden for de næste 3 måneder, jeg fokuserer på.

Vi kommer alligevel til at ændre i strategien undervejs, og en SEO-rapport bliver lynhurtigt forældet, da din SEO-status konstant vil ændre sig.

FAQ: SEO-analysen

Her har jeg samlet de vigtigste spørgsmål og svar til SEO-analysen.

Hvad er et SEO-tjek? Adskiller det sig fra en SEO-analyse?

Et SEO-tjek er et hurtigt overbliksbillede over din hjemmesides SEO-performance. Her ser man udelukkende på, hvad du i øjeblikket rangerer på, og hvilke links du i øjeblikket har til din hjemmeside.

Det er i SEO-analysen, vi går i dybden med det øjebliksbillede, vi finder i SEO-tjekket.

Hvilke SEO-værktøjer bruger jeg til SEO-analysen?

Jeg bruger primært Ahrefs, Google Search Console, Google Keyword Planner, Google Analytics – og Googles egen søgemaskine.

Hvad koster en dybdegående SEO-analyse?

En dybdegående SEO-analyse vil indgå i det opstartstilbud, jeg giver dig, hvis vi beslutter os for at arbejde videre med SEO efter det indledende gratis SEO-tjek.  

Her vil prisen på de enkelte analyser indgå. Prisen vil afhænge af din hjemmesides størrelse og ambitioner med SEO.

Hvad med afdækning af E-A-T?

E-A-T står for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Disse 3 elementer er fundamentale for, at Google ser dig som et værdigt søgeresultat til deres brugere.

I analysen vil jeg beskrive, hvordan vi kan optimere på alle 3 parametre. Det vil automatisk være en del af den samlede strategi for hjemmesideopbygning, indhold og linkbuilding.

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5