Sådan laver du en linkanalyse, der optimerer dine chancer i Google

Linkanalyse grafik

 Hovedbudskaber i dette indlæg:

  1. I en linkanalyse undersøger du hovedsageligt de links, du får fra andre hjemmesider – men du undersøger også de interne links mellem dine egne undersider. 
  2. Du bruger analysen til at lægge strategien for din linkbuilding.
  3. Hvilke eksterne links skal du gå efter at bygge – og er din interne linkstruktur god og hensigtsmæssig?

Indholdsfortegnelse

En linkanalyse lægger grundarbejdet for linkbuilding, altså kunsten at bygge links til din hjemmeside – og gode links til din hjemmeside er et must, hvis du vil maksimere dit potentiale i Google.

Men hvilke links skal du gå efter? Og hvilke kan du realistisk få? Og hvordan sørger du for, at din linkprofil er naturlig og stærk i Googles øjne?

I dette skriv vil jeg tage dig igennem linkanalysens vigtigste facetter, så du står godt rustet til at optimere dine muligheder for stærke SEO-resultater. 

Hvad er en linkanalyse?

En linkanalyse undersøger hovedsageligt tre ting:

  1. De indgående links til din hjemmeside

Hvilke links har du nu, og hvor stærke er de?

  1. De links, du har mulighed for at få

Hvilke links har dine konkurrenter, som du ikke har? Har du nogle leverandører eller samarbejdspartnere, der vil linke til dig – måske er du medlem af en brancheforening?

  1. Din interne linkstruktur

Er dine ankertekster optimerede og naturlige? Har du flest interne links til dine vigtigste sider? Forstår Google hierarkiet og informationsstrukturen på din hjemmeside?

Alle 3 er vigtige for at optimere dit fremtidige arbejde med linkbuilding – hvilket er selve linkanalysens formål. 

Farvede klips linket sammen for at symbolisere linkanalyse

Hvordan laver man en linkanalyse?

En linkanalyse kan laves på flere måder, men fælles for dem alle er, at du skal starte med at vælge det rette SEO-værktøj.

Jeg bruger selv Ahrefs, og her plotter jeg simpelthen hjemmesiden ind i deres Site Explorer, hvorefter jeg ellers kan se de eksterne links siden har, samt de interne links de enkelte sider har.

Husk dog på, at Ahrefs ikke spotter alle dine links. Hvis du vil have en mere detaljeret rapport over dine links, skal du i stedet tjekke Google Search Console – der dog heller ikke spotter alle links, men til gengæld flere end Ahrefs.

Derefter er det egentlig bare at gennemgå først dine egne links et efter et, og derefter kigge på dine konkurrenters links og se, hvilke du kan gå efter.

Hvad bruger man en linkanalyse til/hvorfor er det vigtigt?

God SEO er et resultat af hovedsageligt 3 ting:

  • En velfungerende og brugervenlig hjemmeside
  • Værdifuldt indhold
  • Stærke links

Du kan ikke få stærke links, hvis du ikke gør dit forarbejde ordentligt, og dermed er linkanalysen en del af fundamentet for god SEO til din hjemmeside.

Man bruger altså linkanalysen proaktivt – til at opnå stærke links til ens hjemmeside. Men man bruger den også defensivt.

For linkanalysen får samtidig alle dine dårlige links frem i lyset.

Måske har du tidligere haft en SEO-konsulent tilknyttet, som hurtigt gav dig gode resultater – men indsatsen har nu vendt, og måske du endda har oplevet decideret negative resultater. (Jeg har flere kunder, som er kommet til mig netop pga. ovenstående – pas på!)

Negative resultater kan være resultatet af en for aggressiv og dårlig linkbuildingstrategi, og dette vil komme frem i lyset med en linkanalyse.

Hvad koster en linkanalyse?

Prisen på en linkanalyse afhænger af følgende:

  • Din hjemmesides kompleksitet – hvor mange links har du, og hvor avanceret er din linkprofil?
  • Dine ambitioner for SEO – hvor konkurrencepræget er det marked, du vil ind på? Og hvor svære søgeord vil du gå efter?


På baggrund af denne information kan din SEO-rådgiver beregne den tid, det tager at lave analysen og rapportere den i et letforståeligt sprog til dig. Når konsulenten har et overblik over tidsforbruget, kan timeprisen ganges op med tid brugt.

Brug for en linkanalyse?

"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO optimering og rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5

Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.