Den effektive salgstekst i 2020: 5 regler

Den dygtige tekstforfatter sidder klar til at sælge hvad som helst

Hvordan skriver man salgstekster, der rent faktisk sælger? Og hvordan arbejder en tekstforfatter egentlig?

Modtager man bare en opgave, sætter sig foran skærmen og placerer de ord, sætninger og afsnit efter hinanden, der nu lige ’lyder godt’?

Eller er der mere til udarbejdelsen af effektive salgstekster?

At skrive effektive salgstekster er mere komplekst, end man umiddelbart skulle tro.

Det er ikke bare at smække en masse farverige adjektiver på produktet, og så ellers få det til at lyde som verdens ottende vidunder.

Du skal tværtimod fokusere på den forskel, produktet kommer til at gøre i kundens liv.

Indholdsfortegnelse

Regel nummer 1: Skriv til din målgruppe – lav din research, før du begynder!

Den dygtige filminstruktør har et færdigt manuskript og en fuldstændig klar og tilrettelagt plan, før hun går i gang med optagelserne.

Byggekonstruktøren følger altid en nøje tilrettelagt plan, som er blevet gennemarbejdet og gennemtjekket mange, mange gange, før han går i gang med det næste lejlighedskompleks.

Den dygtige marketingekspert undersøger grundigt sit marked og planlægger alt til punkt og prikke, før han iværksætter sin kampagne.

Alle gode tekstforfattere forbereder og planlægger strukturen på deres salgstekst, før de begynder at skrive.

Arbejdet med din salgstekst begynder altså, før du har skrevet et eneste ord.

Først og fremmest skal du, præcis ligesom marketingeksperten (og den succesfulde blogger), kende din målgruppe.

Hvilken type køber dit produkt? Hvordan opfører denne type sig? Hvad reagerer de på?

Du kan med fordel konstruere nogle personas (en repræsentation af en tænkt type kunde, du forventer vil interessere sig for dit produkt), inden du går i gang med selve skrivearbejdet.

Gå ikke i krig i blinde. Den gode tekst lykkes, når du har en klar struktur forberedt. Allerbedst ville det være, hvis du har outlinet alle dine hovedtemaer, og hvilken rækkefølge de kommer i.

Til sidst er dit eneste job at være kreativ – temaerne skal udfyldes, der skal detaljer på, og sproget skal finpudses.

If you fail to plan, you plan to fail.

Regel nummer 2: Udforsk og fremhæv dit produkts fordele – og fortæl det til kunden

Drop fokus på detaljerede beskrivelser af produktets fysiske egenskaber, især hvis produktet er meget kendt.

Der er ingen grund til at fortælle din kunde, hvad dit firmas lædersandaler vejer, og hvor lange de er – medmindre det er nogle specielle letvægtssandaler, og det er et af dine unikke sellingpoints (USP’s).

Alle fysiske produktspecifikationer – vægt, mål, ingredienser, materialer – bør du finde plads til i en separat kolonne beregnet til dette.

Produktets fysiske egenskaber har nemlig meget lidt med et salg at gøre.

I din research bør du have afklaret dit produkts fordele, og det er i stedet disse, du bør fokusere på.

Er din peanutbutter økologisk? Er dine sneakers lavet med læder af ekstra høj kvalitet? Er din windbreaker vandtæt? Er din shampoo den billigste på markedet? Har du prisgaranti?

Afdæk det unikke ved dit produkt, og sørg så for at bygge salgsteksten op omkring dette. Vær desuden ikke bange for at påpege det flere gange, så længe du ikke gør det på præcist samme måde.

Undersøgelser viser nemlig, at forbrugere reagerer positivt på gentagelser i salgstekster, så længe det ikke er for åbenlyst (dette fænomen kaldes the illusion of truth og bruges af alle de bedste politikere og marketingeksperter).

Derfor kan du med fordel starte og slutte af med dit produkts bedste selling point.

Hvilken værdi tilføjer dit produkt til din kundes liv?

Hvordan skiller det sig ud? Disse spørgsmål er essentielle for ethvert salg, og du bør således have dem i baghovedet hele processen igennem.

Regel nummer 3: Benyt dig af storytelling – appeller til kundens følelser

Storytelling er en fantastisk brobygger i relationen mellem kunde og forretning. Korrekt udført storytelling er nemlig den mest effektive vej til kundens hjerte – og følelser.

Og det er vigtigt, for vi øger vores chance markant for at lykkes med et salg, hvis vi får fat i kundens underbevidsthed.

Enhver Googlesøgning stammer nemlig fra et dybt psykologisk behov.

De forskellige psykologiske behov illustreres bedst ved Maslows Behovspyramide, som de fleste akademikere (og sikkert også ikke-akademikere) er stødt på, på et eller andet tidspunkt (for mit eget vedkommende flere gange) under deres studietid.

 

Dit job er at identificere din kundes placering på pyramiden.

Sælger du luksuriøse ure, makeup eller modetøj? Gå all-in på behov for påskønnelse/anerkendelse.

Er du forhandler af antivirus, sikkerhedsalarmer eller ekstra sikre barnesæder til bilen? Du opfylder sikkerhedsbehovet.

Sælger du føde- og drikkevarer? Her er vi ude i basale fysiske behov.

Din kundes behov afgør din salgsteksts intention. Når du har din teksts intention på plads, kan du fortælle din kunde en historie.

Eksempler på salgstekster

Jeg har konstrueret et par eksempler på salgstekster, der sætter en hverdagssituation op omkring kundens behov – med produktet som omdrejningspunkt:

Findes der noget bedre end en aften i selskab med din dejlige kæreste, en god film og dæmpet belysning, med en stor skål lækre snacks foran jer? De lækre snacks ender desværre ofte med at være usunde – men ikke med vores dejlige økologiske cashewnødder. Nyd den klassiske saltede velsmag med god samvittighed.

Er du også træt af konstant at være paranoid, når du søger på nettet? Bange for at blive udnyttet af internetpirater, der bare venter på dit næste fejltrin? Gør alle disse bekymringer til skamme med vores elite-antivirusprogram. Til en overkommelig pris kan du nu blive dækket ind mod ethvert angreb. Vi har 100% tilfredshedsgaranti, og du får pengene tilbage ved det mindste sikkerhedsbrud.

Lad kunden se produktet i aktion i en hverdagssituation. Forklar ham, hvordan hans liv bliver beriget med lige præcis dit produkt.

Regel nummer 4: Stop robot-sproget – skriv flydende og nærværende, og brug de rigtige ord!

Langt de fleste af os er stødt på de her hakkende, tøvende og grammatisk forfærdelige salgstekster.

De virker bare ikke. Vi gider ikke handle med nogen, der lyder som en 20 år gammel computer. Forfin dit sprog, og skriv det, som du ville sige det.

Kunden skal mærke, at der er et menneske på den anden side.

Derfor bør du også være meget opmærksom på, hvem du henvender dig til i din salgstekst.

Måske driver du en stor webshop, hvor du kan forvente, at tusindvis af kunder kigger på dine produkter. Hvad bør du så skrive? ’I’ eller ’du’?

Det logiske valg er ’I’ – men det korrekte valg er ’du’. Når du henvender dig direkte til læseren, signalerer du nærvær, energi og kundekontakt.

Dermed etablerer du en kontakt med læseren – der naturligvis stadig er begrænset online, da du ikke har mulighed for at aflæse og reagere på din kunde, som du ellers ville have i en fysisk butik.

Også derfor er det vigtigt, at du bruger såkaldte ’power-ord’. Ord, der vækker følelser og vækker læseren fra sin online døs.

10 nøje udvalgte ord siger uendeligt mere end 30 generiske.

‘Power-ord inviterer og fastholder kundens nysgerrighed og skyder din konverteringsrate til tops’ er tusind gange bedre end ‘Brugen af power-ord er en god måde til at skabe en forbindelse med din kunde og kan medvirke til øgede salgstal’. (Læs mine bud på de bedste power-ord til overskrifter).

Kvantitet betyder ingenting, hvis kvaliteten er væk.

Gennemgå nøje dine tekster, og vær kræsen: Hvilke af dine ord er svage? Hvad kan de erstattes med?

Hvilke ord ville din målgruppe bruge, når de er virkelig engagerede i noget?

Vælg desuden det positive fremfor det negative. Fokuser på dine fordele, ikke dine konkurrenters bagdele. Få dine kunder i et godt humør, og høst resultaterne.

Regel nummer 5: Gør dine salgstekster nemme at læse, og fjern dine kunders bekymringer

Et online publikum er et, mildt sagt, udfordrende publikum.

Du skal kæmpe med millioner og atter millioner af andre sider om opmærksomheden, og derfor bør du gøre det så nemt som muligt at læse din side.

Fremhæv de vigtigste punkter, så din salgstekst bliver nem at skimme. Start din produktbeskrivelse med det vigtigste, flet det eventuelt ind i midten igen, og slut også af med det.

Marker nøgleord med fed, og inddel din tekst i korte afsnit.

Derudover kan du gøre både dit eget og kundens liv en del nemmere ved at sætte dig i kunden sted.

Hvad kunne han/hun være i tvivl om? Og er det en tvivl, du allerede kan aflive i produktteksten?

Føles, lugter eller smager dit produkt på en bestemt måde? Er det allergifremkommende? Er dit tøj lavet i en bestemt slags bomuld? Og er det nemt at rense og rengøre?

Hjælp din kunde allerede i produktteksten, og spar tid og penge på ekstra kundeservice – og få gladere kunder, der lægger flere penge i biksen.

Konklusion

Formålet med en salgstekst er at guide din kunde på bedst mulig vis. Dette sker både ved at sælge aktivt, men også ved at fjerne kundens bekymringer.

Brug stærke, følelsesvækkende ord. Appeller til kundens sanser, og hjælp ham med at forestille sig produktet i brug. Hvilke fordele har lige netop dit produkt? Hvordan beriger det kundens liv?

 
 

Salgstekster fungerer ofte bedst i et relativt kort format, og dermed kan det hurtigt blive svært at tænke alle de 5 regler ind. Smid mig endelig en besked, hvis jeg skal hjælpe dig med din næste opgave.