2 konkrete eksempler på salgsbreve – der rent faktisk sælger! [Inklusive skabelon]

Aaaaah. Salgsbrevet.

Så mødes vi igen.

En forfærdelig følgesvend for modtageren, hvis dårligt udført.

En velkommen, hjælpende hånd for modtageren, hvis udførelsen er målrettet og værdiskabende.

Jeg kunne godt give dig en guide med ”10 ultimative tips” – men det tror jeg ikke på, at du får meget ud af.

For salgsbrevet er svært. Og der skal konkrete eksempler til.

Så det har jeg lavet.

I indlægget her får du først de 4 grundlæggende principper, som jeg mener ethvert godt salgsbrev bør bygges op omkring.

Og hvis du er ligeglad med dem, kan du springe direkte til mine 2 konkrete eksempler på salgsbreve.

Indholdsfortegnelse

4 principper, som ethvert salgsbrev bør være bygget op omkring

1: Adresser dit salgsbrev til den rette kontaktperson

Du starter med at udvælge de virksomheder, du gerne vil arbejde sammen med. Dem, hvor du kan være en værdifuld brik.

Derefter er det ikke bare at få fyret dit salgsbrev afsted til en tilfældig info-mail.

Nej, du skal udpege den kontaktperson, der med størst sandsynlighed kan give dig et stort ”ja” – eller et ”nej” – eller sende dig videre til en, der kan give dit et svar – muligvis med en anbefaling.

Den person kan du enten finde via virksomhedens hjemmeside eller på LinkedIn. Et godt tip er desuden at opbygge en relation via LinkedIn INDEN du prøver at sælge. Eller alternativt finde en fælles bekendt via LinkedIn, som kan lægge et godt ord ind for dig.

PS: Når man skriver salgsbreve, er det desuden vigtigt at kende sin kundesegmentering – og kundens købemotiver!

2: Det skal handle om kunden – og hvordan du kan hjælpe dem

… Og altså ikke om dig selv!

(Og denne værdi skal du præsentere allerede i emnefeltet!).

Hvis du kan skimme dit salgsbrev og nærmest blive overvældet af brugen af ”mig, ”jeg” eller ”vi” – så tør jeg godt at sige, at du er på en skæv kurs.

Hav et klart defineret formål med din mail. Sæt dig i din kundes sted: Hvad har de brug for hjælp til? Og hvor kommer du ind i billedet?

De fleste salgsbreve sendes i dag via mail, og en god øvelse er at opsummere din løsning på kundens problem allerede i emnefeltet. Det er din ”hook” – og din kundes grund til overhovedet at klikke sig ind på din mail.

PS: Du kan f.eks. bruge AIDA-modellen til at hjælpe med dette. 

Få flere skrivetips med ekspresfart

3: Det skal være velskrevet – og nemt at læse

Er det ikke det samme? Nej, du kan sagtens skrive en god tekst, hvorefter du efterlader den i ét, uendeligt langt afsnit.

Det kan siges meget kort – lad være med det.

Husk masser og atter masser af luft i dit salgsbrev – og gode underoverskrifter, der nænsomt guider din kunde igennem dit salgsbrev.

At skrive godt er en kunst i sig selv, og det vil jeg ikke gå i dybden med her – for hjælp til det, tjek eventuelt min guide til gode tekster eller mine skrivetips.

4: Tag initiativ – og opfordr til handling!

Til sidst har du selvfølgelig et mål med dit salgsbrev: Du lægger op til en dialog. Du vil booke et møde.

Du vil lave et salg.

Det skal din modtager aldrig være i tvivl om, og det skal du understrege til slut i dit salgsbrev.

2 eksempler på salgsbreve

Vi lærer bedst ved noget konkret at forholde os til – og derfor har jeg konstrueret 2 fiktive scenariaer.

Først forestiller vi os en indretningsarkitekt, der vil sælge sine ydelser til kommunen for at hæve arbejdstrivslen. Og derefter en IT-konsulent, der vil hjælpe en stor webshop med at spare massevis af arbejdstimer.

Første eksempel: Salgsbrev fra en indretningsarkitekt til kommunen

Emnefelt: Må jeg vise jer, hvordan I kan forbedre jeres arbejdsklima med 66%?

Kære Sune

Efter mit seneste projekt med Nordborg Kommune – hvor vi sammen lykkedes med at forbedre arbejdsklimaet med 66% via strategiske indretningsteknikker – har jeg fået blod på tanden.

Jeg drømmer om at gøre det samme for jer – hjælpe jeres hundredevis af medarbejdere med:

  • At få en dejlig arbejdsdag
  • At blive mere produktive
  • At gå gladere hjem – og møde gladere ind.


Sammen med Nordborg Kommune byggede jeg videre på mine principper om klassisk nordisk indretning. Det førte til fantastiske resultater, som selv en garvet rotte som jeg selv med 8 års erfaring blev positivt overrasket over.

(Du kan i øvrigt se hele casen på min hjemmeside, hvis det lyder spændende).

Som kontorchef ved du, hvor vigtigt et godt arbejdsmiljø er. Ja, det er hele fundamentet for at gå på arbejde.

Jeg har snydt lidt hjemmefra og forberedt en lignende strategi for din afdeling. Derfor tillader jeg at invitere mig selv på et 30-minutters besøg, hvor vi kan drøfte, om der er mulighed for at hjælpe jer lige så meget.

Du er meget velkommen til at ringe til mig på xxxxxxxx eller skrive på xxxxxxxx, hvis det har interesse.

Med venlig hilsen

Andet eksempel: Salgsbrev fra en IT-konsulent til en stor webshop

Emnefelt: Jeg vil på 1 time vise jer, hvordan I kan spare 100’vis af arbejdstimer om måneden

Kære Marianne

Som Head of Online for en kæmpe webshop som Dynebanden ved du, hvor vigtig automatisering af faste opgaver er.

Hvis I har en eller flere medarbejdere til at sidde med udskiftning af produkt- og kategorisider, ved du sikkert også, at det er et stort antal timer, der kunne bruges bedre andre steder.

Jeg har udviklet et stykke kode, der kan spare jer for 100’vis af arbejdstimer – hver eneste måned. Koden kan, når implementeret, sørge for automatisk udskiftning og opdatering af:

  • Kategorisider
  • Produktsider
  • Medarbejdersider.


… Og alle andre sider, som en webshop af jeres størrelse jævnligt skal opdatere.

Implementeringen er simpel, når man ved, hvordan det skal gøres. Det har jeg heldigvis prøvet med over 30 shops lignende jeres.

Har du lyst til at mødes til en kop kaffe? Så lover jeg at give den første.

Du er meget velkommen til at ringe til mig på xxxxxxxx eller skrive på xxxxxxxx.

Med venlig hilsen

Den sikre skabelon til salgsbreve

De to eksempler er selvfølgelig vidt forskellige, men er faktisk bygget op om den samme skabelon:

Emnefelt: ”Værdiskabende hook”

+

Første linje: ”Behovsafdækning, opfølgning på hook”

+

Næste afsnit: ”Uddybning af din løsning på behovet”

+

Afrunding: ”Initiativ, forslag til møde, høflig hilsen”

Længden er også den samme. Det er kun i meget få tilfælde, at jeg vil anbefale, at et salgsbrev bliver længere end i ovenstående eksempler. Særligt ikke, hvis du ikke kender personen, du skriver til.

Husk altid at være høflig – men bestemt – når du sender et salgsbrev afsted. Du beder om et andet menneskes tid, og det skal du forholde dig meget ydmygt til.

Brug for hjælp til at skrive kundekonverterende salgsbreve?

"Jacob er en meget professionel tekstforfatter med stor indsigt i blandt andet SEO, der ikke er bange for at skulle sætte sig ind i tekniske detaljer omkring emner"
Niels Kristian Legind
Ejer, Tyrsbjerglund Anlægsgartner
5/5

Så hjælper jeg dig gerne helt i mål. Jeg har hjulpet en række både store og små virksomheder med at skrive professionelle salgsbreve, der har gjort præcis det, de har skulle: Solgt produkter og ydelser.