• Jacob F. H. Petersen

5 krav til den gode tekst

Opdateret: aug. 7

At skrive gode tekster er en disciplin for den grundige, tålmodige og detaljeorienterede.


Ingen kan skrive en god tekst i første forsøg – nogle tekster kræver flere gennemskrivninger end andre, men alle tekster kan forbedres ved først basal fejlfinding, og senere redigering og omskrivning.


Den gode tekst lykkes ikke uden grundig planlægning

I indlægget her vil jeg opsummere 5 tips til at skrive gode tekster på ethvert niveau, som kan tages i brug med det samme. Disse råd vil stramme enhver tekst op, uanset formål, og de kan implementeres med det samme.




Indholdsfortegnelse - hvordan skriver man en god tekst?

Følgende trin er essentielle, når målet er at skrive gode tekster:

1) Hvordan du viser, at du har respekt for din læser

2) Hvorfor det er vigtigt, at din tekst aldrig bliver unødvendigt kompliceret

3) Hvodan du slipper for at lyde som en teenagers dagbog

4) Hvordan du skriver for læserens skyld - og ikke din egen

5) Hvordan du sikrer en logisk opbygning af din tekst

1) Fjern unødvendige afsnit, sætninger og ord

En forfatters vigtigste egenskab er respekt for sin læser. Din læser bruger tid på at læse noget, du har produceret – gør det til en god oplevelse, og kend din besøgstid.


En levende tekst siger, hvad den skal sige – og ikke mere end det!


Den gode forfatter kan skrive en god tekst. Den bedste forfatter har mod til at slette det yndlingsafsnit, der bare ikke passer ind.


Ligesom et smukt stykke musik er blottet for unødvendige instrumenter og melodier, har den vellykkede tekst hverken unødige afsnit, sætninger eller ord.


Dermed ikke sagt at du ikke må have lange sætninger, eller at du ikke må beskrive noget i detaljer. Vær blot opmærksom på, at ethvert ord rent faktisk hører hjemme i din tekst.


Væn dig til at spørge dig selv, er dette afsnit, denne sætning, dette ord virkelig nødvendigt for at præsentere mit budskab? Hvis nej, vær nådesløs.


2) Brug simple ord

Lad være med at bruge et fancy ord, bare fordi du kender det.


Et ords eksistens retfærdiggør ikke dets anvendelse. Brug i stedet ord, som din læser med sikkerhed kender og hurtigt kan afkode. Overvej forskellen på følgende to sætninger:


a) Simple ord er bedre, fordi læseren har nemmere ved at forstå sætningen og dermed hurtigere når frem til argumentets kerne.

b) Beskedne ord er overlegne, ud fra den betragtning at modtageren står i en bedre position til at dechifrere sætningen, og dermed på bedst og hurtigst mulig vis ankommer til argumentets kardinalpunkt.


Sætning a virker, fordi den præsenterer sit argument klart og tydeligt. Læseren kan hurtigt vurdere, om han/hun er enig i udsagnet.


Sætning b fungerer ikke, fordi den, selvom den når til samme konklusion, bruger mange og komplicerede ord på at komme derhen. Dermed skal læseren bruge unødvendig tid på at analysere sætningen, og man risikerer, med fuld berettigelse, at læseren giver op undervejs og kaster sin tid over noget andet.


Motiver læseren til at fortsætte: Brug nemme, klare og beskrivende ord, som alle forstår.

3) Brug klare, beskrivende ord

Fjern ord som ”rimelig”, ”meget” og ”ret” så mange steder som muligt. Disse ord gør dine sætninger svage og upræcise, og de fjerner nerven fra din tekst. Betragt følgende sætninger:


a) Hej Mor. Det er ret godt at være på Kreta. Nu skal vi have aftensmad på en rimelig god restaurant. Jeg håber selvfølgelig på, at det smager meget godt.

b) Hej Mor. Det er fedt at være på Kreta. Nu skal vi have aftensmad på en lækker restaurant. Jeg håber, at det smager helt fantastisk.


Sætning a lyder som en teenagers dagbog, hvor intet er sådan rigtig godt, men heller ikke falder helt igennem. Udsagnene har ingen kraft, og hvis du snakkede med denne person i virkeligheden, ville du have svært ved at matche den uspecifikke energi.


Sætning b er, om end emnet ikke er det mest inspirerende, klar i sit budskab. Der er ingen slinger i valsen; vi er fuldstændig klar over, hvordan personen har det med at være på Kreta.

4) Skriv for læserens skyld – ikke din egen

Har du læseren i fokus, er du allerede kommet langt.


Hvem skriver du til? Hvem er din målgruppe? Sørg for at se en bestemt type for dig, når du skriver din tekst. Hvad vil denne person gerne vide? Hvordan skaber du værdi for ham/hende?


Dette er særligt vigtigt, når du skriver til et online publikum!


Men hvorfor er det vigtigt at kende sin målgruppe?


Fordi indhold uden en specifik målgruppe simpelthen bliver for ufokuseret og dermed kedeligt - og så er der tonsvis af andre resurser man kan bruge i stedet, der rent faktisk har sørget for at optimere mod den rette målgruppe.


Vær så specifik som muligt omkring både emne, tone, stil og opsætning. Dette gælder især, hvis du er et lille brand eller en ukendt blogger.

Gør det nemt for din læser at finde ud af, hvad din tekst handler om. Din indledning er dit resumé, og dit afsluttende afsnit runder af.


Gør desuden din læser den tjeneste at bruge en normal, letlæselig skrifttype, gennemtjek dit indlæg for stave- og slåfejl, og inddel din tekst i korte, overskuelige afsnit.


5) Lad hvert afsnit repræsentere en idé, og hver sætning repræsentere din argumentation

Uanset hvad du skriver, bør du altid have et klart formål med din tekst; afsnittene skal opbygges logisk, og argumenterne skal være gyldige.


I indlægget her præsenterer jeg mit syn på et overordnet tema: opbygningen af en god tekst. Dette tema er opbygget af 5 punkter, der alle understøtter mit syn på emnet. Disse punkter er opbygget af sætninger, der alle argumenterer for punkternes relevans.


Der bør være en naturlig progression, når dit indlæg bevæger sig fra start til midte til slutning. Hvis jeg laver et blogindlæg om at skrive en god salgstekst, kan jeg ikke pludselig have et afsnit i midten, der handler om at få 12 på universitetet eller være ekspert i online markedsføring.


Det forstyrrer indlæggets opbygning og ødelægger flowet i min tekst.


Konkluderende bemærkninger

Disse punkter kan cuttes ned til en overordnet betragtning: Gør det nemt for læseren. Lad ham ikke læse overflødige ord, og giv ham ikke et afsnit om Y, når han er kommet for at læse om X.


Den gode skribent har både det overordnede overblik og styr på detaljerne. Alle afsnit skal have relevans, alle sætninger skal understøtte afsnittene, og alle ord skal være optimale. Vær klar og tydelig i din kommunikation – ingen gider læse noget, der er fyldt med vage

formuleringer.


BONUS: Hvad er en god tekst - bare sådan helt kort?

En god tekst kommunikerer sit budskab kort og præcis - med præcis den tone, som målgruppen har lyst til at læse.


En god tekst kender sin besøgstid. Den hjælper læseren på vej. Og den præsenterer informationen i nedadgående retning sorteret efter vigtighed.



BONUSBONUS: Hvad gør en tekst god - altså sådan rigtigt god?

En tekst bliver først rigtigt god, når alt er optimeret fuldstændig optimeret - alle fejl er fundet, sproget er finpudset, og emnet er beskrevet detaljeret og engagerende – så brugeren virkelig kommer derfra med værdi.

Der er selvfølgelig forskel på tekster – en faglitterær tekst har nogle helt andre succeskriterier end en roman, men alle tekster har ovenstående som minimumskrav, før de bare kan nærme sig at være sådan rigtigt gode.




Har du ikke tid, lyst eller overskud til at sørge for din virksomheds tekstarbejde? Måske kan Scribus klare det for dig.

CVR: 40458301

Jacob F. H. Petersen

+45 20202701

reklamebeskyttelse.png
miljoe-pakning-badge-100x100.png

©2020 by Scribus