Sådan fik jeg udgivet min første bog - og sådan gør du selv

Den nye forfatterspire er ambitiøs. Han har et fedt manuskript, som forlagene og befolkningen skal læse.

Hurtigst muligt. 

Jeg har en genial idé, som verden bare må se – og jeg vil have den udgivet hurtigst muligt på det bedste forlag! Jeg vil udgives og tjene masser af penge!

udgive bog grafik

Desværre har den unge forfatterspire sat sig selv på en noget nær umulig mission.

Det er svært at få udgivet en bog via et af de store forlag. Faktisk vil jeg vove den påstand, at det er noget af det absolut sværeste, man kan kaste sig ud i som (ungt) menneske.

Medmindre man er meget kendt og/eller hedder f.eks. Niklas Bendtner eller Hella Joof.

For forlagene skal, ligesom alle andre virksomheder, tjene penge. 

Og da værdikæden er lang, og bl.a. boghandlere også skal tjene på din bog, har de ikke råd til at kaste den relativt store investering, det er at udgive en bog, efter dig og mig – uden at de er overbevist om, at de som minimum kan tjene investeringen hjem igen.

Hvis du er klog, sætter du dig derfor ind i forlagets kundesegmentering – hvem skal de sælge din bog til?

I dette indlæg vil jeg forklare:

  • hvordan jeg, på trods af ovenstående, fik udgivet min egen bog på mit drømmeforlag
  • hvordan du selv får udgivet en bog (med opdeling af skøn- og faglitteratur)
  • hvorfor man aldrig skal blive forfatter, hvis penge er den eneste motivation.

Indholdsfortegnelse

Har købt stort ind - forfatteren skulle efter sigende være den næste store kanon...

Hvordan bliver man forfatter?

Fordi at alle i dagens Danmark kan selvudgive, kan du faktisk relativt nemt blive forfatter.

Men hvis målet er at tjene bare en minimumsløn på at være forfatter, er det en helt anden sag.

At leve af at være forfatter er muligvis den sværeste mission, man overhovedet kan sætte sig selv på. Det er nok på niveau med at leve af at være skuespiller, kunstmaler og musiker.

Og måske er forfatter faktisk den sværeste af dem alle.

Hvordan udgiver man en bog?

Beklager den dystre indledning, men så er stemningen sat, og vi kan nu komme til løsningen.

At få drømmen til at gå i opfyldelse: Få udgivet (og solgt) din bog.

Du kan udgive en bog på 2 måder:

  • Få et forlag til at gøre det.
  • Udgive den selv.


Der er kæmpestor forskel på de to. Det eneste, de har til fælles, er at du skriver bogen i begge scenarier.

Og her stopper lighederne så også.

I dette indlæg kommer jeg til bunds i, om du bør satse på at blive udgivet på et forlag – eller gøre det selv.

Hvad de forskellige løsninger indebærer. Hvor store dine chancer er for succes. Og hvad det kræver af både dig og forlaget at tjene penge på at udgive bøger.

Få skrivetips med ekspresfart - direkte i indbakken

Trykkeri i fuld gang med at printe en bog

Hvordan fik jeg udgivet min egen bog?

Jeg fik udgivet min bog ved at først at pitche idéen til SamfundsLitteratur, hvorefter vi, efter at have afstemt forventninger til marked, målgruppe og indhold, lavede en aftale.

Jeg pitchede også bogen til to andre forlag. Det ene sagde nej, og det andet sagde ja. Men SamfundsLitteratur var min klare førsteprioritet blandt alle forlag overhovedet, og jeg er stadig lykkelig for, at det blev dem.

Jeg pitchede min idé ved at sende et udkast på de første 10-15 sider, et overblik over kapitler, mine forventninger til målgruppe og salg, samt forventet udgivelsesdato.

I afsnittet ”kunsten at pitche til et forlag” uddyber jeg alt dette.

Når jeg skriver det her, kan jeg godt se, at det lyder relativt lige til.

Det er det bestemt ikke. For langt de fleste forfatteraspiranter kommer ikke i betragtning ved de store forlag.

Og så er der én mulighed tilbage…

Skal du selvudgive din bog?

Måske har du allerede et manuskript klar. En fed idé, en veldefineret målgruppe. Viljen, ambitionen, evnerne.

Men forlagene siger nej. Ét efter ét. De står nærmest i kø for at afvise dig.

Det efterlader dig med følgende mulighed:

Du kan udgive din bog selv.

Og er det så en god idé?

Det ultra-korte svar – uden overhovedet at kende dig og dine forudsætninger for at skrive, markedsføre, netværke, projektlede og sælge – er et stort og rungende nej.

Det længere svar er selvfølgelig: It depends.

Depends on what?

Jo, det afhænger bl.a. af følgende:

Har du:

  • Skrivekompetencerne i orden
  • Et stort netværk, som kan hjælpe dig med at markedsføre bogen
  • En platform til at sælge og markedsføre bogen
  • Og vigtigst af alt: En idé og et emne, som folk vil betale penge for at læse om.


Og har du derudover råd til at investere i:

  • Professionelt og lækkert layout til bogens opsætning
  • Korrekturlæsning
  • Et flot og iøjnefaldende omslag til bogen
  • Eventuelt betalt markedsføring.


Ja, hvis du kan nikke genkendende til ovenstående – og måske endda har sat dig ind i kundernes købemotiver – og er villig til at lægge de nødvendige arbejdstimer, vil jeg anbefale dig at selvudgive.

Det er en laaaaang rejse, før man kan leve af at være forfatter

Hvornår skal du i stedet gå 100% efter at blive udgivet på et forlag?

Hvis ovenstående faktorer begrænser dig, ligesom de gør for 99,99% af resten af verdens befolkning, skal du i stedet gøre alt for at blive udgivet på et etableret forlag.

Her skal du først og fremmest lægge mærke til ordet etableret.

Hvis du bliver udgivet på et stort forlag, øges dine chancer markant. De mindre forlag har først og fremmest en dårligere kendskabsgrad, og derudover er deres distributionsnetværk svagere.

De har dårligere kontakt til diverse boghandler, og de har langt fra lige så stor gennemslagskraft til biblioteker og boganmeldere.

Alle andre faktorer lige, så kigger bibliotekarer og indkøbere altså bare en ekstra gang på en ny roman fra Gyldendal eller en biografi fra Politiken, end de gør på en bog fra et ukendt mindre forlag.

Det berømte nåleøje – hvad er chancen for at få din bog udgivet på et stort forlag?

Der er to store problemer, der står i vejen for at blive udgivet på et kendt forlag:

1: Nåleøjet er ekstremt lille generelt. 

2: Nåleøjet er endnu mindre på de store forlag, fordi kendskabsgraden gør, at de modtager en markant større mængde manuskripter.

Derfor skal både dit manus og din positionering være knivskarp. Første gang. 

Forskellen på at få udgivet fag- og skønlitteratur

Uanset hvad du vil have udgivet, er det svært. Meget svært. Jeg vil dog mene, at det er sværere at få udgivet skønlitteratur, og derfor deler jeg vurderingen op i to.

Hvordan får du udgivet en fagbog?

Den bedste måde at få udgivet en fagbog er, hvis du kan garantere eller har en stor chance for, at din bog kommer på en eller anden form for pensumliste.

Det garanterer nemlig salg, og garanterede salg kan forlagene virkelig godt lide.

Hvis du kan garantere det, kan vejen til at blive udgivet være meget lige til. Her vil du indgå i en dialog med dit ønskede forlag, og I vil sammen finde ud af, hvordan bogen skal udformes, hvornår deadline er, og hvordan salgsprocessen kommer til at fungere.

Hvis din bog ikke har udsigter til at komme på pensum, er vejen til udgivelse noget mere mudret.

Det var denne “mudrede” vej, jeg selv tog, for at få udgivet ”Vejen til det gode studiejob”.

Kunsten at pitche en fagbog

Det smukke ved fagbøger er, at du ikke behøver have et færdigt manuskript klar. Det modsatte er som hovedregel gældende for skønlitteratur.

Min bog er udgivet ved SamfundsLitteratur. Her forløber processen med at pitche din idé således:

  1. Du indsender en grundigt udfærdiget synopsis med overblik over bogens struktur: Hvor mange kapitler, hvor lange skal de være, hvad skal de handle om, osv.

  2. Du vedhæfter et første udkast på omkring 10-15 sider. I nogle tilfælde kan mindre være tilstrækkeligt. Det er for at give et indblik i først og fremmest dine skriveevner og selvfølgelig bogens indhold, stil og tone.

  3. Til sidst skal du svare på noget, der kan virke ligegyldigt for en håbefuld forfatterspire for dig, men som er ufatteligt vigtigt for forlaget: Hvor mange eksemplarer af bogen forventer du at sælge?


Her vil du typisk skulle estimere antal salg indenfor en 2-årig periode. Det er desuden vigtigt, at du ikke bare slynger et tal ud, men rent faktisk begrunder det.

  • Hvem er målgruppen?
  • Hvor stor er den?
  • Hvor stor en del af målgruppen forventer du realistisk vil købe bogen?
  • Hvilke salgskanaler vil du nå målgruppen igennem?
  • Hvordan vil du promovere bogen til målgruppen?


Fordi bogmarkedet efterhånden er så stort, er det sværere og sværere at skille sig ud. Derfor kan du ikke regne med, at forlaget vil tage hele styringen på markedsføring og promovering.

Du skal selv gøre en stor indsats. Og du skal selv tage ansvar.

Hvis forlaget kan mærke, at du ikke er villig eller klar til dette, vil de ikke tage chancen med dig.

Nøgleordene, når du pitcher en fagbog

Hav et skarpt resumé af bogen klar. Lav et godt overblik over kapitlerne. Gør dig umage med dit udkast. Vis dine evner frem på bedste vis.

Og vigtigst af alt: Brug tid på at forklare, hvordan forlagets investering tjener sig hjem igen.

Pung der symboliserer at forlag investerer meget i at udgive en bog

Hvordan får du udgivet en roman, en digtsamling, en novellesamling eller andet skønlitteratur?

Markedet for skønlitteratur er skruet sådan sammen, at de populære bøger tager ekstremt store andele af markedet.

Det vil sige, at når først Harry Potter, Da Vinci Mysteriet og 50 Shades of Grey har taget deres cut, er der meget få andele tilbage til de mindre kendte udgivelser.

Det er forlagene pinligt bevidste omkring. Og derfor er de meget påpasselige med at udgive ukendte forfattere.

Forlagenes model på skønlitteratur er skruet sådan sammen, at de forventer at tabe penge på en stor andel af udgivelserne. Måske helt op til 9 ud af 10 bøger.

Når et forlag siger ja til en bog, siger de samtidig ja til en lang række udgifter. Først og fremmest:

  • Løn til medarbejdere – redaktører, korrekturlæsere, grafikere, sælgere, PR-rådgivere osv.
  • Betaling til trykkeriet (særligt første oplag er tricky – her har man ikke solgt en eneste bog endnu og aner ikke, om man kommer til det).

Når de så alligevel udgiver så mange titler, er det fordi de håber på at ramme nålen i høstakken.

En Ringenes Herre. En Drageløberen. En Twilight.

Sådan en bog dækker tab på andre udgivelser med faktor 100.

Derfor skal dit manuskript være fuldstændig exceptionelt hvis Gyldendal og Politiken overhovedet skal overveje at udgive det. Derudover skal du være så heldig, at den helt rette redaktør får kig på det og får trumfet en udgivelse igennem.

Og hvis du så endelig kommer igennem dette vanvittigt smalle nåleøje og bliver udgivet, skal du tilmed være så heldig, at din bog får et marked.

At dine i begyndelsen få læsere anbefaler bogen videre. At andre får øjnene op for dig.

Mund til mund anbefalinger er ufatteligt vigtige, efter man har udgivet en bog
Mund til mund anbefalinger er ufatteligt vigtige, efter man har udgivet en bog

Skal du selvudgive, hvis ingen forlag vil udgive dig?

Først og fremmest, og det her er meget vigtigt: Du skal ikke forsøge at udgive en bog, hvis det er for at tjene penge.

Hverken via et forlag eller som selvudgivelse.

Hvis du er ukendt, og det er penge, du er ude efter, er din tid meget bedre brugt på 1 million andre ting.

Hvis du derimod drømmer om at hjælpe andre mennesker med dine ord – at fuldføre den unikke bedrift det er at gøre det så godt, du kan, med din helt egen bog – så skal du endelig udgive en bog.

Udgiv alle de bøger, du overhovedet kan og vil.

Hvis du derimod er kendt, har en platform og har sans for markedsføring, kan det være en særdeles god forretning at udgive en bog.

Og hvis du har god tid og masser af energi, og dit mål er at maksimere din indtjening, er det med stor sandsynlighed en rigtigt god idé at selvudgive.

Forskel på indtjening gennem forlag og ved selvudgivelse

Fordelen ved at blive udgivet på et forlag er, at du ingen udgifter har – andet end din arbejdskraft.

Forlaget står for korrekturlæsning, layout, omslag, distribuering, trykkeri, forsendelse osv.

Når du selvudgiver, skal du selv stå for alt ovenstående. Du skal selv finde kontakterne – og du skal selv betale for det.

Derfor er det selvfølgelig også sådan, at forlaget får den markant største fortjeneste ved salg af bogen.

Typisk er det sådan, at forlaget giver dig mellem 10-20% i royalties pr. solgt eksemplar.

Eksempel på forfatterskema for royalties vejen til det gode studiejob
Eksempel på forfatterskema for Vejen til det gode studiejob, der udkom 30. november 2020. Jeg får 15% i royalties. Salgstal og indtjening fjernet.

Når du selvudgiver, går alle pengene naturligvis til dig selv.

Derfor skal du gøre op med dig selv, om dine udgifter og besværet til udgivelsen er mindre end den øgede fortjeneste, du kan få ved selvudgivelse.

Hvis du, ligesom mig, egentlig bare vil fokusere på at skrive en så god bog som muligt, kan det være det eneste rigtige at have et forlag i ryggen, der står for alt det praktiske.

Vigtige nøgleord til selvudgivelse

Hvis du vil have den største andel af fortjenesten, kan du forsøge at selvudgive (du får ofte kun ca. 15% i royalties via et forlag).

Men det er ikke uden risiko. Hvis du ingen bøger sælger, står du bare med en masse udgifter.

Så her kan du også falde til jorden med et brag.

Hvis du derimod vil have den største chance for en sikker, om end lille, indkomst, skal du gå efter at blive udgivet på et forlag.