Hvad er en SEO-tekstforfatter, og hvad skal du vide, før du hyrer en?

SEO-tekstforfattere bruges af alt lige fra større organisationer, hvis primære drift intet har med den digitale verden at gøre – til de mest hardcore digitale performance bureauer.

Dygtige SEO-tekstforfattere er nemlig essentielle for at lykkes med SEO- og content marketing strategier.

Men hvad kendetegner SEO-tekstforfattere? Hvordan udvælger du din SEO-tekstforfatter? Og hvordan adskiller de sig fra ”normale” tekstforfattere?

Det vil jeg gennemgå i dette indlæg.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en SEO-tekstforfatter?

En SEO-tekstforfatter er en tekstforfatter, der har specialiseret sig i SEO-tekster.

SEO-tekstforfatteren har altså specialiseret sig i at skrive til et online publikum med ét altoverskyggende mål:

At få sine tekster til at ligge højt i Google på udvalgte søgeord.

Hvad er SEO-tekstforfatning?

SEO-tekstforfatning er på samme måde tekstforfatning fokuseret på SEO. Med SEO-tekstforfatning ses ofte en helt særlig skrivestil, hvor man fokuserer størstedelen af sin skriveenergi på at ramme søgeintentionen bag de søgeord, man gerne vil ramme.

I SEO-tekstforfatning fokuserer man desuden på at skrive online- og Google-venligt. Det indebærer korte afsnit, korte sætninger og et mere ”lige-på-og-hårdt-sprog”, som brugeren har nemt ved at scanne.

Hvad er forskellen på en SEO-tekstforfatter og en almindelig tekstforfatter?

Forskellen på en SEO-tekstforfatter og en almindelig tekstforfatter ligger i målet med selve teksten. For SEO-tekstforfattere er det altoverskyggende mål at rangere i Google – og et sekundært mål kan f.eks. være at konvertere besøgende til betalende kunder.

En almindelig tekstforfatter har ikke nødvendigvis fokus på at rangere højt i Google. Her kan fokus i stedet være på at skrive en lækker og flydende tekst, eller at skrive en sælgende tekst der skal sælge så mange produkter som muligt.

Der lægges den rette strategi, før SEO-tekstforfatteren kan begynde sit arbejde

Hvad er en freelance tekstforfatter?

En freelance tekstforfatter er en tekstforfatter, der ikke er tilknyttet kun én fast virksomhed som lønmodtager. I stedet arbejder en freelance tekstforfatter for flere forskellige virksomheder.

Som freelance tekstforfatter kan man enten lave faste aftaler med virksomheder, hvor man skriver et bestemt antal tekster pr. måned, eller man kan blive hyret ind efter behov.

Der findes efterhånden både mange almindelige freelance tekstforfattere og mange freelance SEO-tekstforfattere.

Hvad koster en SEO-tekstforfatter?

Prisen på SEO-tekstforfattere er meget svingende. Jeg har set priser fra alt ned til 100 kroner i timen til op mod 1500 kroner i timen. Jeg selv ligger i midten med en timepris på 750 kroner.

Nogle SEO-tekstforfattere sætter en pris pr. anvendt time, mens andre udelukkende arbejder efter projektpriser – altså f.eks. et bestemt beløb pr. tekst, hvor længere tekster ofte er tilsvarende dyrere.

Hvis du skal have et godt stykke arbejde, er det ikke unormalt at skulle betale din SEO-tekstforfatter mellem 2.000 og 5.000 kroner pr. SEO-tekst (research, tekstforfatning og redigering alt inklusive).

Hvordan får man job som SEO-tekstforfatter?

Der er mange veje til et job som SEO-tekstforfatter. For de fleste starter det med en interesse for at skrive, der fører til gode skrivekundskaber, der derefter fører til de første opgaver som tekstforfatter.

Når man har arbejdet som tekstforfatter, begynder interessen for SEO måske at melde sig. Og herefter kan man koble viden om de to emner sammen, hvorefter arbejdet som SEO-tekstforfatter er det næste naturlige skridt.

SEO-tekstforfatteren skal både tage data og skrivekunsten i betragtning i sit arbejde

Hvad skal du være opmærksom på, når du hyrer en SEO-tekstforfatter?

Hvis jeg skulle hyre en SEO-tekstforfatter ind, ville jeg få svar på følgende:

  • Har vedkommende dokumenteret erfaring med glade kunder, der har fået de resultater, de har betalt for?
  • Formår vedkommende at forklare sin arbejdsproces og prissætning på en måde, så du forstår værdien af arbejdet?
  • Leverer vedkommende sit arbejde rettidigt og med kontinuerligt høj kvalitet?
  • Kan vedkommende give retmæssige estimater af sine priser pr. tekst?
  • Skriver vedkommende fejlfrit og flydende – nyder du at læse vedkommendes arbejde?
  • Føler du, at du får tilstrækkelig værdi for pengene med vedkommendes arbejde?


Hvis du kan svare ja til alle disse punkter, har du den rette kandidat.

Skal man bruge en SEO-tekstforfatter til SEO? Er det nødvendigt for at få resultater?

God SEO er en kombination af hovedsageligt 3 ting:

  1. Godt indhold, der besvarer brugerens søgeintention
  2. Gode brugeroplevelser på hjemmesiden
  3. Gode links til hjemmesiden


Du får ikke det gode indhold uden en dygtig SEO-tekstforfatter, medmindre du vil basere hele din hjemmeside på videoindhold. I det tilfælde vil jeg dog vurdere, at du vil få meget svært ved at rangere i Google.

Altså er min vurdering, at du ikke kan få de SEO-resultater, du vil have, hvis du ikke har en SEO-tekstforfatter tilknyttet.

SEO-tekstforfatterens værktøjskasse: 5 uundværlige tools

Som SEO-tekstforfatter er man afhængig af sin research for at finde frem til sine søgeord, brugerens søgeintention og det eksisterende indhold på området.

Jeg bruger følgende, når jeg skriver SEO-tekster:

Jeg bruger Ahrefs til at lave søgeordsanalyser. Hvilke spørgsmål har brugeren til emnet? Hvilke relaterede søgeord er der, og hvordan inkorporerer jeg dem i teksten?

Google Keyword Planner er mit supplerende research tool. Jeg bruger det til det samme som Ahrefs.

Google Search Console bruger jeg til opfølgende arbejde, efter SEO-teksten er publiceret. Her kan jeg se, hvilke søgeord vi får flest eksponeringer og kliks på, og hvilke vi skal arbejde videre med.

Answerthepublic er en fremragende resurse til at finde ekstra spørgsmål, brugeren har til søgeordet.

Og så bruger jeg selvfølgelig Google. Jeg starter altid mit arbejde med at google søgeordet og analysere de øverste resultater for at finde søgeintentionen.

Hvordan er de bygget op? Hvilket indhold og hvilke tematikker går igen, og hvilke kan jeg bruge i mit eget arbejde?

Derudover bruger jeg også Google til at finde foreslåede søgeord og spørgsmål til mit primære søgeord.

Brug for en SEO-tekstforfatter?

"Jacob er en meget professionel tekstforfatter med stor indsigt i SEO, der ikke er bange for at skulle sætte sig ind i tekniske detaljer omkring emner.
Niels Kristian Legind
Ejer, Tyrsbjerglund Anlægsgartner
5/5

Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.