Sådan skriver du en jobansøgning, der får dig til samtale [9 sikre trin]

Det kan være overvældende at skulle skrive en jobansøgning. Særligt hvis du virkelig gerne vil have jobbet.

For hvordan bærer du dig bedst ad, så virksomheden lægger din ansøgning øverst i bunken – og inviterer dig til samtale?

For at lave en god jobansøgning, skal du se den som en salgstekst. Den skal sælge dig som kandidat til en bestemt virksomhed, profession og stilling.

Derfor skal du undgå standardansøgninger og skabeloner.

jon-tyson-XzUMBNmQro0-unsplash

En god ansøgning tager tid at lave. Brug den tid, det kræver – få, gode ansøgninger er bedre end masser af generiske, dårlige ansøgninger. Denne strategi er sværere – men den betaler sig.

Til attraktive stillinger er du i hård konkurrence med andre målrettede kandidater. Derfor skal alt i din ansøgning være rettet mod virksomhedens behov.

Det betyder, at du skal sørge for at beskrive, hvordan dine kompetencer og din personlighed matcher den opslåede stilling. 

Indholdsfortegnelse

Og nu til det, du kom efter… De 9 sikre trin til at skrive en jobansøgning, som får dig til samtale:

  1. Lav din research

Det er alfa og omega, at du kender din modtager. Før du kan skrive en skarp ansøgning, skal du lave dit forarbejde. Find ud af, hvem virksomheden er, og hvad den står for.

Læs på virksomhedens hjemmeside, deres sociale medier og tidligere projekter. Læs også op på den ansvarlige for ansættelsen samt afdelingen, hvor den ansvarlige arbejder.

Tag gerne udgangspunkt i virksomhedens tone og udtryk, når du skriver din ansøgning.

Nærlæs stillingsopslaget. Læg mærke til, hvilke ord virksomheden bruger. Hvad er det reelt, de efterlyser?

Du kan med fordel ringe til virksomheden for at få opklaret tvivlsspørgsmål. Du skal dog ikke ringe for enhver pris.

Hvis du har gode, relevante spørgsmål, som du reelt har brug for at få opklaret, kan det være en mulighed at ringe, inden du sender ansøgningen afsted.

Hold det i så fald kort og præcist, og lad for alt i verden være med at spilde virksomhedens tid.

  1. Find din vinkel

Din ansøgning virker langt stærkere, når den har en rød tråd.

Find ud af, hvordan du vil sælge dig selv, og hvordan du passer ind hos virksomheden.

Læg ud med at lave en liste over de pointer, du gerne vil have med, og hvad du ønsker skal binde din ansøgning sammen med udgangspunkt i din research og motivation.

  1. Fremhæv din motivation

Noget af det allervigtigste i en motiveret ansøgning er, at den er drevet af en reel interesse for jobbet. Derfor skal du hele tiden have fokus på at få din interesse til at skinne igennem.

Spørg dig selv, hvad det er, der tiltaler dig.

Er det opgaverne, der motiverer? Er det selve arbejdsfeltet eller virksomheden som helhed? Er det bestemte udviklingsmuligheder eller fremtiden i stillingen?

Vælg dine vinkler, og gerne flere. Men sørg for at prioritere, så din ansøgning ikke bliver for lang.

  1. Fang din modtager fra starten

Din overskrift og introduktion er vigtig. Arbejdsgiver har sjældent oceaner af tid til at læse ansøgninger igennem fra start til slut.

Derfor skal din ansøgning være skimmevenlig og  overskuelig. Lav en introduktion, som fremhæver din motivation, og som på kort tid fanger arbejdsgivers interesse, og præsenterer dig som den bedste kandidat til stillingen.

Skriv direkte til virksomheden. Ret dit fokus mod deres behov. 

Selvom det selvfølgelig ikke helt kan undgås, når man nu skal sælge sig selv, så undgå overdreven brug af ’jeg’, ’mig’, ’mine’, ’mit’ – det flytter fokus fra det, du kan tilbyde virksomheden.

  1. Brug eksempler

Sørg for at bruge masser af eksempler i din jobansøgning.

Akademiske kompetencer betyder reelt ingenting, hvis ikke du kan knytte dem til konkrete erfaringer fra dit professionelle liv.

Hvad har du lavet hos dine tidligere arbejdsgivere – og hvordan har det udviklet dig? Hvordan kan du bruge dine erfaringer til at skabe værdi for virksomheden?

Eksempler på arbejdsopgaver viser virksomheden, at din erfaring kan imødekomme deres behov.

Skærmbillede 2020-11-19 kl. 17.54.24
  1. Buzzwords

Sørg for at undgå buzzwords og tomme floskler. De er unødig fyld til din ansøgning. At du ”er god til at have mange bolde i luften” betyder ikke noget for virksomheden, hvis ikke du underbygger det.

Floskler er nemme at påstå, svære at bevise.

Læs din ansøgning igennem flere gange. Er der unødig fyld som tillægsord og overbrugte fraser, du kan slette?

Vær meget selvkritisk og kræsen, når du læser din ansøgning igennem. Husk, at du kun har én side at gøre godt med – det er, i sidste ende, ikke meget plads.

Hvis du er i tvivl om noget hører til, så slet det.

  1. Konkretiser

Særlig akademikere har for vane at formidle kompetencer for abstrakt. Vær konkret i din ansøgning, så arbejdsgiver bedre kan gennemskue, hvorfor dine kompetencer er relevante for den aktuelle stilling.

Præsenter din faglighed så konkret som muligt. Jo mere konkret du kan formidle dig, desto bedre.

Prøv desuden at sætte dig selv i virksomhedens sted: Hvordan skaber du målbar værdi? På hvilken måde er du en profitabel medarbejder?

Hvordan kan du hjælpe dem med at tjene penge?

Tænk hele tiden denne vinkel med, når du skriver din ansøgning.

  1. Læg op til samtalen

Jobansøgningen skal vække arbejdsgivers nysgerrighed på dig og dine kompetencer. Den skal også lægge op til, at du skal inviteres til jobsamtale – for det er selvfølgelig dit mål.

Så vær modig. Fortæl om fremtiden for dig og virksomheden, når du er blevet ansat. Eller præsenter et forslag til udvikling af virksomheden, du vil uddybe til jobsamtalen.

Måske har du en fed idé til en ny kommunikationsstrategi, du kan implementere for dem? Måske ser du nye forretningsområder, de kan bevæge sig ind på – nye marketingkanaler?

Din ansøgning skal få arbejdsgiver til at ønske sig mere.

  1. Få feedback

Der vil næsten altid være noget i din jobansøgning, som du vil kunne gøre bedre. Måske er der noget information, du ikke får med, eller ting, du overser. Måske er der sprogfejl, som du ikke selv kan identificere.

Her er god, effektiv sparring din ven. Spørg gerne en kollega, ven eller et familiemedlem efter feedback.

Vær dog opmærksom på ikke at få for mange forskellige menneskers mening: Det kan give for mange ændringsforslag, som kan forstyrre meningen og helhedsindtrykket – og ikke nødvendigvis styrke din ansøgning i sidste ende.

pexels-fauxels-3184465

Og nu til de mere formelle elementer

Din jobansøgning skal være på 1 A4-side. Hverken mere eller mindre.

Din ansøgning bør supplere dit CV, men ikke have overlappende info. Husk desuden, at din fortid er i dit CV. Din ansøgning bør derimod afspejle din fremtid hos virksomheden.

Husk at føje din kontaktinfo til jobansøgningen.

Din opsætning og grafik skal matche dit CV og dine øvrige referencer. En god detalje er også at få den til at matche din LinkedIn-profil.

Sørg for at gemme din ansøgning som en PDF-fil – medmindre opslaget eksplicit beder om et andet format.

Så er du sikker på, at formatet ikke skrider. Det gælder også dit CV.

Generel struktur/skabelon på den gode jobansøgning

Du kan med fordel opbygge din ansøgning således:

Start med en overskrift.          

  • Hvem er du, og hvordan udfylder du stillingsopslagets rolle? Skriv det på én linje. Overskriftens rolle er at skabe interesse og skille dig ud fra mængden.
 
  • Beskriv dine intentioner (hvorfor modtager arbejdsgiver en henvendelse fra dig?).
 
  • Forklar, hvorfor du vil have jobbet (hvorfor er lige denne arbejdsplads interessant for dig?).
 
  • Beskriv dine tidligere bedrifter (hvordan har du tænkt dig at skabe værdi for arbejdsgiver?).
 
  • Tag initiativ (til sidst håber du selvfølgelig på at se dem til en jobsamtale).
 

Hold det klart, kort og interessant.