Skal du købe SEO-pakker - og hvad er det egentlig?

SEO-pakker grafik
En god SEO-pakke kan få både Google-placeringer og omsætning i vejret - mens en dårlig mest af alt renser din pengepung

Hvis du har ledt efter SEO på nettet, er du sandsynligvis stødt på SEO-bureauer, der tilbyder SEO-pakker.

SEO-pakker indeholder ofte en række tekniske termer skrevet i punktform – og har du ikke forstand på SEO, er du sandsynligvis blot blevet mere forvirret omkring, hvad du reelt får for SEO-pengene.

Hvis du lige nu overvejer at investere i en SEO-pakke, eller bare vil vide mere om, hvad de reelt indeholder, skal du læse videre her.

Indholdsfortegnelse

Hvad er en SEO-pakke, og hvad indeholder den typiske SEO-pakke?

En SEO-pakke er SEO-ydelser markedsført af bureau eller konsulent i en samlet pakke, der indeholder faste månedlige SEO-tiltag til faste priser.

Typisk er pakkerne inddelt i budget, medium og premium eller variationer deraf.

Pap-pakker for at symbolisere SEO-pakker
Hvad indeholder din SEO-pakke egentlig?

SEO-pakker kan i princippet indeholde alverdens ting, men de indeholder oftest en kombination af følgende:


Men hvad de enkelte punkter så nøjagtigt indebærer, er op til fri fortolkning.

Hvor ofte bliver arbejdet udført? Bliver det lavet på hele hjemmesiden? Hvor mange søgeord arbejdes der med, og hvor meget bliver der arbejdet med dem?

SEO-pakker kan derfor være problematiske at gennemskue. For hvor meget arbejde får du egentlig for pengene?

Derfor bør du passe på med SEO-pakker

Ingen – og jeg mener vitterligt ingen – kan garantere dig topplaceringer i Google. 

Og alligevel bliver nogle SEO-pakker markedsført som et hyldevareprodukt, der kan garantere dig topplaceringer, hvis du betaler det rette beløb.  

Men SEO er ikke et hyldevareprodukt. Der findes ingen bureauer eller konsulenter, der har indkøbsaftaler med Google, hvor de kan shoppe topplaceringer.

SEO er hårdt, kontinuerligt arbejde, der skal tilpasses til hver enkelt virksomhed, og det arbejde er altid i Googles nåde.

Rammer du forbi skiven, kan selv den dyreste SEO-pakke være spild af penge.

SEO er ikke et hyldevareprodukt - som begrebet SEO-pakke ellers antyder

Hvorfor er SEO-pakker i sin essens et mærkeligt begreb?

SEO for den ene virksomhed er noget helt andet end SEO for den anden.

Der er kæmpe forskel på det arbejde, jeg skal udføre, hvis Lego hyrer mig ind til at foretage søgeordsanalyser for nye internationale markeder – sammenlignet med den lokale maler, der gerne vil findes, når folk i Viborg søger efter en maler. 

Hvis jeg skulle lave SEO-pakker til alle de forskellige behov, der findes derude, kunne jeg i princippet blive ved for evigt. 

Nej, ethvert succesfuld SEO-arbejde starter med et indledende møde, hvor vi afklarer følgende:

Hvad er dine mål med siden? Hvad vil du rangere på? Hvor konkurrencepræget er din branche? Hvor hurtigt skal det gå?

Derfra kan vi strikke det månedlige arbejde sammen.

Hvad koster SEO-pakker?

Jeg har set SEO-pakker på helt ned til 125 kroner om måneden – og helt op til +100.000 kroner.

Fælles for dem alle er, at hvis bureauet eller konsulenten gør forarbejdet ordentligt, bør SEO-pakken sandsynligvis se helt anderledes ud, efter de har talt med dig, kunden. For kun via forståelse for din forretning vil de nå frem til den rette SEO-pakke til dine behov.

Jeg tror desuden på, at SEO bør koste et vist beløb, før arbejdet kan skabe reel værdi. Forestil dig f.eks. et bureau med en timepris på 1.000 kroner, der vil sælge dig deres budget SEO-pakke til 2.500 om måneden.

Det giver 2,5 timers arbejde, og heri vil de også inkludere tid brugt på kommunikation med dig samt rapportering.

Hvor meget SEO pr. måned kan de nå på det?

Det er naturligvis et retorisk spørgsmål, for svaret er: “Ikke særligt meget.”

Pas godt på dine penge, når du køber SEO - sørg for, at du får reel værdi for dem

Hvad køber du, når du køber SEO?

Når du køber SEO, er du ikke tilfreds med rapportering af mange timers SEO-arbejde (og en medfølgende faktura) – nej, dit mål med at købe SEO er selvfølgelig topplaceringer i Google og deraf mere forretning til din virksomhed.

Det er trods alt det, der er slutmålet med SEO. Desværre kan topplaceringer aldrig garanteres. Og netop derfor er det så vigtigt, at arbejdet er nøje tilpasset til din virksomhed – så du optimerer dine chancer for at få de eftertragtede topplaceringer.

Når du køber SEO hos et bureau eller en konsulent, køber du arbejdskraft. Du køber evnerne til at følge Google mekanismer og optimere din side, så dine chancer for at rangere dermed også bliver optimerede.

Men du køber ingen garantier for noget som helst.

Når det så er sagt, kan man arbejde med SEO på en måde, som vil skabe værdi for din virksomhed, uanset om resultaterne følger eller ej (det vil de så oftest gøre, hvis man gør det på den rigtige måde).

Og SEO kan heldigvis laves på en måde, så man kommer meget tæt på alligevel at kunne garantere gode resultater.

Hvordan vælger du den rette SEO-pakke?

Hvis du alligevel har besluttet dig for at købe en SEO-pakke, skal du kigge efter følgende karakteristika:

  • Vælg et firma, der er baseret mere på reelle SEO-folk end på fuldtidssælgere.


Husk, at hvis du køber af en sælger, skal dele af dit månedlige beløb til SEO gå til sælgerens løn og provision. Køber du af en freelancer eller et bureau kun med specialister, går alle dine penge til deres arbejdskraft.

  • Vælg et firma, der kan forklare dig nøjagtigt, hvad de vil lave for dig – også så du selv forstår det!


Bliver de for tekniske, er de enten selv forvirrede – eller også er de ligeglade med, at du er det. 

  • Vælg et firma med lave bindingsperioder (3 måneder eller under) eller slet ingen


Er firmaet dygtige, har de ingen grund til at binde dig i længere tid. Så bliver du nemlig helt af dig selv.

Brug for SEO-rådgivning?

"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO optimering og rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5

Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.