Hvad er SEO-pakker – og hvordan skiller du skidt fra kanel?
Hvis du har ledt efter SEO på nettet, er du sandsynligvis stødt på bureauer, der tilbyder SEO-pakker.
SEO-pakker indeholder ofte en række tekniske termer skrevet i punktform, og har du ikke forstand på SEO, gør SEO-pakkerne dig sandsynligvis ikke klogere på, hvad du reelt får for pengene.
Hvis du lige nu står overfor at investere i en SEO-pakke, eller bare vil vide mere om hvad de reelt indeholder, skal du læse videre her.
Indholdsfortegnelse
Hvad er en SEO-pakke, og hvad indeholder den typiske SEO-pakke?
En SEO-pakke er SEO-ydelser markedsført af bureau eller konsulent i en samlet pakke, der indeholder faste månedlige SEO-tiltag til faste priser. Typisk er pakkerne inddelt i budget, medium og premium eller variationer deraf.
SEO-pakker kan i princippet indeholde alverdens ting, men de indeholder oftest en kombination af følgende:
Opsætning af Google Analytics, Google My Business, Google Search Console og lignende
Månedlig rapportering af udvalgte søgeords rangeringer i Google
Teknisk SEO, såsom hastighedsoptimering samt optimering af crawling og indeksering i Google
Men hvad de enkelte punkter så nøjagtigt indebærer, er op til fri fortolkning.
Hvor ofte bliver arbejdet udført? Hvor grundigt bliver det lavet? Bliver det lavet på hele hjemmesiden? Hvor mange søgeord arbejdes der med, og hvor meget bliver der arbejdet med dem?
SEO-pakker kan derfor være problematiske at gennemskue. For hvor meget arbejde får du egentlig for pengene?
Derfor bør du passe på med SEO-pakker
Ingen – og jeg mener vitterligt ingen – kan garantere dig topplaceringer i Google. Selv ikke verdens bedste SEO-konsulent, der har fået Google-algoritmer ind med modermælken, kan garantere dig så meget som en luset top-20 placering.
Og alligevel bliver diverse SEO-pakker markedsført som et hyldevareprodukt, der kan garantere dig topplaceringer, hvis du betaler det rette beløb.
Men SEO er ikke et hyldevareprodukt. Der findes ingen bureauer eller konsulenter, der har indkøbsaftaler med Google, hvor de kan shoppe topplaceringer. SEO er hårdt arbejde, der skal tilpasses til hver enkelt virksomhed, og det arbejde er altid i Googles nåde.
Rammer du forbi skiven (misser du Googles algoritmers krav), kan selv 100 timers arbejde være spildt.
Hvorfor er SEO-pakker i grunden et mærkeligt produkt?
SEO for den ene virksomhed er noget helt andet end SEO for den anden.
Der er kæmpe forskel på det arbejde, jeg skal udføre, hvis Lego hyrer mig ind til at foretage søgeordsanalyser for nye internationale markeder – sammenlignet med den lokale maler, der gerne vil findes, når folk Googler en maler i hans lokalområde.
Hvis jeg skal lave SEO-pakker til alle de forskellige behov, der findes derude, kan jeg ikke lave andet. Og derfor er det umuligt at give en pris med det samme, når jeg får den klassiske mail:
”Hej Jacob. Hvad vil det koste at SEO-optimere min hjemmeside?”
For hvad er dine mål? Hvad vil du rangere på? Hvor konkurrencepræget er din branche? Hvor hurtigt skal det gå?
Hvad koster SEO-pakker?
Jeg har set SEO-pakker på helt ned til 125 kroner om måneden – og helt op til +100.000 kroner.
Fælles for dem alle er, at hvis bureauet eller konsulenten gør forarbejdet ordentligt, bør SEO-pakken sandsynligvis se helt anderledes ud, efter de har talt med dig, kunden. For kun via forståelse for din forretning vil de nå frem til den rette SEO-pakke til dine behov.
Jeg tror desuden på, at SEO bør koste et vist beløb, før arbejdet kan skabe reel værdi. Forestil dig f.eks. et bureau med en timepris på 1.000 kroner, der vil sælge dig deres budget SEO-pakke til 2.500 om måneden.
Det giver 2,5 timers arbejde, og heri vil de også inkludere tid brugt på kommunikation med dig samt rapportering.
Hvor meget SEO pr. måned kan de nå på det?
Hvad køber du, når du køber SEO?
Når du køber SEO, er du ikke tilfreds med rapportering af mange timers SEO-arbejde (og en medfølgende faktura) – nej, dit mål med at købe SEO er selvfølgelig topplaceringer i Google og deraf mere forretning til din virksomhed.
Det er trods alt det, der er slutmålet med SEO. Desværre kan topplaceringer aldrig garanteres. Og netop derfor er det så vigtigt, at arbejdet er nøje tilpasset til din virksomhed – så du optimerer dine chancer for at få de eftertragtede topplaceringer.
Når du køber SEO hos et bureau eller en konsulent, køber du arbejdskraft. Du køber evnerne til at følge Google mekanismer og optimere din side, så dine chancer for at rangere dermed også bliver optimerede.
Men du køber ingen garantier for noget som helst.
Når det så er sagt, kan man arbejde med SEO på en måde, som vil skabe værdi for din virksomhed, uanset om resultaterne følger eller ej (det vil de så oftest gøre, hvis man gør det på den rigtige måde). Og SEO kan heldigvis gøres på en måde, så man kommer meget tæt på at kunne garantere topplaceringer.
Hvordan vælger du den rette SEO-pakke?
Gå efter følgende karakteristika, når du udvælger din SEO-pakke:
Vælg et firma, der er baseret mere på reelle SEO-folk end på fuldtidssælgere.
Husk, at hvis du køber af en sælger, skal dele af dit månedlige beløb til SEO gå til sælgerens løn og provision. Køber du af en freelancer eller et bureau kun med specialister, går alle dine penge til deres arbejdskraft.
Vælg et firma, der kan forklare dig nøjagtigt, hvad de vil lave for dig – også så du selv forstår det!
Bliver de for tekniske, er det sandsynligvis for at forvirre dig.
Vælg et firma med lave bindingsperioder (3 måneder eller under) eller slet ingen
Er firmaet dygtige, har de ingen grund til at binde dig i længere tid. Så bliver du nemlig helt af dig selv.
Brug for SEO-rådgivning?
"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO optimering og rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5
Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig
Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål.Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.