Lokal SEO: Sådan får du kunder med lokale søgninger

Lokal SEO grafik
Lokal SEO er som en magnet for lokale Google-søgere!

Lokal SEO er en vigtig marketingdisciplin for stort set alle virksomheder, fordi en stor del af alle søgninger har en lokal intention bag sig.

Og hvad betyder det så?

Jo, det betyder, at søgeren leder efter en virksomhed, der er tæt på. Det estimeres af Google selv, at 30% af alle søgninger er lokale

Men endnu vigtigere: 76% af de lokale søgninger fører til et besøg samme dag – og 28% af de lokale søgninger fører til et køb! 

Kilde til begge.

Den kage skal du have del i – og løsningen hedder lokal SEO.

Indholdsfortegnelse

Hvad er lokal SEO?

Når du arbejder med lokal SEO, arbejder du med at gøre din virksomhed synlig for Google-søgere, der er i nærheden af dig.

Det vil sige, at hvis du er bosat i Odense, kan du arbejde med at være synlig for søgninger, der er målrettet både Odense – og Fyn generelt. 

Hvad er målet med lokal SEO?

Når vi fokuserer på lokal SEO, er målet todelt ifht. synlighed i Google:

Vi vil som altid gerne ligge højt i de klassiske søgeresultater. Men vi vil også ligge i den ”Map Pack”, som Google præsenterer ved de fleste lokale søgninger. 

Sådan ser en Map Pack ud:

Map Pack af søgning på pizzeria for et eksempel på lokal SEO
Her ses Map Pack i Google for søgning på Pizzeria. Når vi arbejder med lokal SEO, fokuserer vi ofte i høj grad på Map Pack, da den ofte vil ligge som det øverste i Google

Dit mål med lokal SEO er altså både at ligge i Map Pack og i de klassiske søgeresultater. For at gøre det skal du have styr på 4 ting (ud over de klassiske som gode SEO-tekster, søgeordsoptimering og linkbuilding):

  1. Google My Business
  2. NAP (Name, Address, Phone)
  3. Lokalt optimerede undersider
  4. Anmeldelser


Jeg vil gennemgå dem alle herunder.

Google My Business

En Google My Business profil er en officiel virksomhedsprofil, der giver dine oplysninger direkte til Google. Google bruger disse oplysninger til at kategorisere og vurdere din virksomhed. 

Derfor gælder det om at udfylde så meget som muligt i din profil. Det gælder både selve din virksomhedskategori og dine produkter/services. Skriv så meget tekst som muligt, og sørg for, at det stemmer overens med info på din hjemmeside.

Sørg også for, at dine åbningstider er fuldt opdaterede. Det vil også hjælpe dig med at undgå sure anmeldelser af kunder, der er gået forgæves, fordi de troede du havde åbent.

Kunder, der går forgæves, fører til dårlige anmeldelser. Husk at opdatere dine åbningstider i Google

NAP (Name Address Phone)

Før Google vil placere dig i deres Map Pack og de lokale søgeresultater, vil de være sikre på, at din adresse og kontaktinfo er korrekt. Det kaldes også NAP i SEO-sprog.

For at lykkes med dette gælder det om at have den samme kontaktinfo på flere autoritative hjemmesider (inklusive din egen) og i din Google My Business.

Hjemmesider som Krak og De Gule Sider er f.eks. vigtige at være repræsenteret på, da de er verificerede sider i Googles øjne.

Hvis info om din virksomhed på andre sider matcher den info, der står på din hjemmeside og i Google My Business er det er stærkt signal til Google, at du er en legitim og ordentlig virksomhed.  

Lokalt optimerede undersider

For at rangere på lokale søgeord skal du selvfølgelig også optimere dine undersider mod søgeordene. Du kan eventuelt lave flere landingssider optimeret mod dit søgeord + lokation.

Hvis du er VVS’er baseret i Århus, men du dækker hele Jylland, kan du optimere mod ”VVS Viborg”, ”VVS Horsens”, ”VVS Esbjerg” – osv. Spredt ud på forskellige landingssider, hvor du til alle skriver unikt indhold.

Eksempel på lokale søgninger, som du kan få topplaceringer på med lokal SEO som VVS’er

  • VVS’er i nærheden.
  • VVS tæt på mig.
  • Hvornår lukker VVS Viborg?
  • Bedste VVS’er i Viborg
  • VVS Viborg kontakt.


Du kan også ramme søgninger uden lokalt ord bag sig!

Husk, at Google præsenterer forskellige søgeresultater til forskellige brugere, afhængigt af hvor i landet man søger fra. Så selv søgninger som bare ”VVS” uden et bynavn, kan du stadig få, hvis du arbejder med lokal SEO.

For hvis søgningen bliver foretaget i Viborg, vil Google favorisere et resultat, der har optimeret mod ”VVS Viborg”.

Husk at prioritere dine placeringer i søgeresultaterne, selvom dit hovedfokus er at komme i Map Pack – for desto højere du ligger i søgeresultaterne, desto større chance har du for at ligge i Map Pack

Gå efter søgninger med lokal intention - folk vil helst købe lokalt!

Anmeldelser

Gode anmeldelser er et klokkeklart signal til Google om, at din virksomhed er anbefalelsesværdig – og at Google dermed bør rangere den for andre potentielle kunder.

Sørg derfor for at få dine glade kunder til at anmelde dig – og hvis du tilmed kan få dine kunder til at bruge et eller flere af dine søgeord, vil det være helt perfekt. Både anmeldelser direkte i Google og på Trustpilot er relevante.

Husk at optimere din klikrate!

Slutmålet med lokal SEO er naturligvis ikke ‘blot’ at være synlig på Google – men rent faktisk at få relevant trafik til hjemmesiden. 

Med andre ord: Du vil have brugeren til at klikke på dit søgeresultat. 

Hvilke elementer kan du arbejde med hertil? Jo, der findes to oplagte:

  • Brug dit søgeord i din sidetitel, og inkluder en vigtig grund til at klikke – f.eks. et tilbud
  • Gør din metabeskrivelse fængende og beskrivende – her har du chancen for at uddybe dit værditilbud til kunderne


Læs mere om begge ved at klikke på linksne ovenfor. 

Brug for hjælp til lokal SEO?

"Jacob har på mest kompetent vis bibragt masser af nyt til hjemmesiden, og ikke mindst effektiv SEO optimering og rådgivning"
Anette Harbech Olesen
Ejer, Madforlivet
5/5

Så hjælper jeg dig gerne i mål. Klik på knappen herunder og send mig en uforpligtende besked. Så vender jeg tilbage senest 24 timer senere.