Hvad er SEO, og hvorfor er det vigtigt?

 

Om at lykkes på Google

De fleste online tekstproducenter lægger en god portion energi i SEO, når de skal skrive deres tekster. Alle de gode gør. At gå op i SEO er altid en god idé, i hvert fald hvis målet med dit online content er at få så mange relevante besøgende som muligt.

SEO er en forkortelse for SøgemaskinEOptimering (på engelsk Search Engine Optimization). Kort sagt drejer det sig altså om at få dine tekster til at blive bedste venner med Googles algoritmer. Hver gang du foretager en søgning rangerer Google nemlig alle hjemmesider efter relevans for din forespørgsel – og de gør det på et splitsekund.

(Rettere sagt rangerer Google alle de hjemmesider, som den har i dens eget kartotek. Google bruger et såkaldt “crawler”-system, hvor dens bots analyserer din hjemmesides indhold. På den måde kan Google vurdere, hvad din hjemmeside handler om, og om den er relevant for Googles brugere.)

 

Men hvordan foregår sådan en rangering egentlig? Og hvad skal der til for at blande sig helt i toppen?

 

[Med helt i toppen menes i toppen af side 1 – 95% af Googles brugere slutter nemlig deres søgning på Googles første side, og af de 95% får de første fem resultater hele 67% af trafikken.] Kilde her.

I indlægget her gennemgår jeg en overskuelig guide til SEO, så det bliver nemmere at overskue, hvilket arbejde der ligger bag tekst beregnet til den online verden.

Kunsten at blive gode venner med Googles algoritmer

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at SEO-ansvaret ikke kun ligger hos skribenten. SEO handler nemlig ikke kun om at skrive en lang tekst, der indeholder en masse magiske nøgleord.

Faktisk er det noget mere kompliceret end det – og desværre er Google så smarte, at de ikke har offentliggjort hele formlen på deres indviklede algoritme, der afgør, om lige præcis din virksomhed tager første pladsen, når kundernes søgninger flyver derudaf.

Derfor ved ingen af os alt, men vi kan alligevel analysere os frem til en masse af det mest væsentlige.

Fra start af kan det kort siges, at arbejdet med SEO starter før, selve teksten skrives. Det vigtigste ved SEO er nemlig at kende sin målgruppe og identificere relevante nøgleord. Gør man det, vil man meget nemmere kunne skrive relevant og fængende content for dem, der skal læse det: Dine potentielle kunder.

I indlægget her vil jeg, for at gøre det så konkret som muligt, tage udgangspunkt i en fiktiv forhandler af vandlegetøj, der vil optimere på deres SEO.

Google favoriserer autoriteter


Først skal vi dog have grundstenene for veludført SEO på plads. Googles altoverskyggende mål er at vise de bedste og mest relevante sider frem til deres brugere. Man kan faktisk koge essensen af SEO ned til følgende to punkter:

1) Unikt og velproduceret content (den gode tekst) – hvis din tekst er velskrevet og bruger de selvsamme ord, som dine kunder søger på, vil Google se din side som relevant, og derfor vise den til dine kunder.

2) Linkbuilding – skriver du så godt content, at andre kvalitetssider begynder at linke til dig, vil Google se dig som en autoritet, der er relevant at vise frem.

Nøgleord er gode, men brug dem varsomt

Engang var konsensus, at de udvalgte nøgleord skulle udgøre mindst 5% af ens tekster. Det er man begyndt at gå væk fra, da dette kunstige fokus på at presse ord ind hurtigt kan forværre indtrykket af teksten. 5% er altså ret meget – det er mere end ét nøgleord i hver anden sætning.

Google (og deres algoritmer) er den dag i dag blevet meget skarpere – de reagerer nemlig på andet end kun de specifikke nøgleord, som dine kunder søger på.

Derfor skal du, i stedet for at fokusere på at inkludere så mange nøgleord som muligt, sørge for at skrive så god og relevant en tekst som muligt.

Gør du det, vil du nemlig automatisk inkludere en masse relaterede nøgleord i din tekst om vandpistoler (som f.eks. vandlegetøj, leg med vand, udendørs leg osv.). Den fanger Google, og de vil belønne dig med et (usynligt) stempel som ”relevant”, når dine kunder søger efter vandpistoler.

Derudover kan du med fordel fokusere på specifikke og lidt længere nøgleord. Disse finder du frem til i din nøgleordsanalyse.

Vi forestiller os, at vores forhandler af vandlegetøj finder ud af, at der finde forholdsvis hyppige søgninger på “holdbar og billig vandpistol”, og at konkurrencen er lav (få virksomheder inkluderer det). Dermed lægger han et ekstra fokus på denne specifikke frase, så han kan komme foran nogle af sine konkurrenter. Igen må dette fokus dog ikke gå ud over den overordnede kvalitet af teksten.

Der er også en ekstra bonus ved at lægge sin energi i at skrive en god, velformuleret og relevant tekst: Folk på nettet får øje på dig, bliver imponerede og begynder at linke til dig som en autoritet på dit område. Dermed opfylder du Googles andet hovedkrav til at fortjene en høj rangering…

Linkbuilding

Når andre sider linker til din side (det man også kalder backlinks), sender det et klart signal til Googles algoritmer: Du er en kvalitetsresurse. Igen er der en god og en dårlig måde at opnå denne status på. Man kunne fristes til at tro, at man enten kan oprette en masse falske sider, eller måske betale andre sider for at linke til ens side. Den hopper Googles algoritmer dog ikke på.

For det første tæller links fra små eller useriøse sider slet ikke lige så meget som fra en stor, veletableret side med et godt ry. Og for det andet kan denne praksis med at ”snyde” sig til links, altså opnå linkbuilding på uorganisk vis, føre til det modsatte af hensigten: Nemlig at Google opdager dig og smider dig langt tilbage i søgeresultaterne (eller helt fjerner dig fra dem), da du, i Googles øjne, er det modsatte af relevant.

Derfor må man angribe linkbuilding på den hårde og tidskrævende måde: Via lærerigt, inspirerende, nyt og relevant content. Desuden kan du ikke regne med, at Google vil blive ved med at ranke dig højt på de par links, du måske opnåede for et halvt år siden. Googles algoritmer er nemlig så smarte, at de også kan sortere i nyt og friskt content, fremfor gammelt, støvet content.

Når det så er sagt, er der selvfølgelig nogle generiske links, man altid bør oprette. Derudover er der leverandørlinks og links fra samarbejdspartnere, der alle også har en positiv effekt på din linkprofil.

Fang opmærksomheden med metabeskrivelser

En anden vigtig ting for SEO er metatekst – de overskrifter og beskrivelser, som du kan se, når du overvejer, om du skal klikke på et link.

Vi fortsætter casen om vandlegetøjet: En kunde søger på et bestemt vandpistolmærke, og vores forhandler har sørget for at oprette en selvstændig kategori til lige præcis dette mærke, da det ofte er et af de bedst sælgende. Kunden ser forhandleren i resultatet på Google – men hvad er det egentlig, han ser?

Jo, han ser selvfølgelig en overskrift og en beskrivelse – og dette er selve metateksten.

Kunden scanner måske de første fem resultater, før han beslutter sig for sit klik. Dermed gælder det altså om at have den bedste og mest fængende metatekst, da vi skal have kunden til at klikke sig ind på vores side. Desuden rangerer Google også søgeresultater ud fra gode metatekster, da en høj klikrate er et godt tegn. Hvis kunderne ofte klikker på din tekst over din konkurrents, når I begge bliver vist, vil Google vurdere, at din side er den mest relevante.

Konklusion

At lykkes med SEO er i princippet det samme som at lykkes med en god, gammeldags kvalitetsbaseret tekst, som kunder har lyst til at læse og får værdi ud af. Google ønsker nemlig, at deres brugere får den bedst mulige oplevelse på nettet, og derfor forsøger de med al deres magt at levere de bedste og mest relevante sider til forsiden af søgeresultaterne.

Igennem indlægget her har jeg forsøgt at beskrive processen i få detaljer, uden at gå totalt SEO-nørd i den. Der er selvfølgelig mange andre undermekanismer, der også spiller ind, når målet er at rangere højt på Google.

Scribus laver både SEO-tekster fra bunden og optimerer på eksisterende tekst. Du er altid velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak.