Læg den rette content marketing strategi – 4 enkle trin til at komme helt i mål

Content marketing er (og bør også være!) en fast bestanddel af de fleste virksomheders strategi for digital marketing.

At lægge den rette content marketing strategi er derfor af højeste prioritet – for uden strategien til at guide indsatserne, kommer man til at eksekvere i blinde.

I denne guide får du enkle trin til at udarbejde en strategi, der både giver resultater og er nemt at følge.

Indholdsfortegnelse

Hvad er content marketing?

Content marketing er produktion af indhold, der er strategisk udvalgt på baggrund af værdiskabelse for målgruppen – herunder korrekt kundesegmentering

Det kan f.eks. være informative blogindlæg, hjælpsomme videoer og overbliksskabende infografer – alle med det formål at give brugeren viden om et emne, brugeren er interesseret i.

Virksomhedens formål med denne proces er selvfølgelig at generere kundeemner, der selv opsøger virksomheden, hvor indgangsvinklen har været virksomhedens værdiskabende content.

Deraf laver virksomheden organisk online markedsføring igennem deres indhold – og dermed begrebet content marketing.

Hvorfor skal du arbejde med content marketing?

Du skal arbejde med content marketing, fordi det er den mindst irriterende måde at få dine kunders opmærksomhed på.

Traditionelt har man delt marketing op i ”push” og ”pull” – push marketing er primært betalt annoncering, hvor man som virksomheder betaler for, at brugeren ser virksomhedens budskaber, uden brugeren har bedt om det.

”Pull” marketing er derimod, at man får brugeren til aktivt at opsøge virksomheden. Man tiltrækker altså brugeren, i stedet for at skubbe sine budskaber ud til brugeren.

Content marketing hører til ”pull” kategorien. Her bruger du dit værdiskabende indhold til at trække brugeren ind i dit brandunivers, hvor brugeren forhåbentlig ender med at blive en betalende kunde.

mark-fletcher-brown-nN5L5GXKFz8-unsplash

En succesfuld content marketing strategi – 4 enkle trin

Det behøver faktisk ikke være svært at lave en succesfuld content marketing strategi. Hvis du husker hele tiden at have din bruger i fokus – og laver indhold, som din målgruppe faktisk har lyst til at forbruge – kan det ikke gå helt galt.

Følger du disse 4 trin, garanterer jeg dig, at du ikke går helt galt i byen.

PS: Hvis du vil arbejde videre med strategi, kan jeg anbefale Porters generiske strategier

Step 1: Find ud af, hvor din målgruppe befinder sig

Hvis ikke du ved, hvor din målgruppe er, er det svært at vide, hvilke kanaler du skal producere til.

Er din målgruppe på Google – søger de aktivt efter viden, du kan give dem? Bruger de meget tid på YouTube – kan du lave explainervideoer, der kan hjælpe dem i deres hverdag? Scroller de meget på Facebook og Instagram, og kan du finde en plads i deres feed?

Når du ved, hvor din målgruppe er, kan du begynde at planlægge den type indhold, du vil lave. Du kan samtidig begynde at tænke over, hvordan dit brand skal positionere sig på den enkelte kanal.

Step 2: Find ud af, hvad din målgruppe gerne vil vide

Det er selvfølgelig ikke nok at vide, hvor din målgruppe er – det er også nødvendigt at vide, hvad din målgruppe interesserer sig for. Hvad vil de gerne vide – og hvor kan du bidrage med din egen unikke og værdifulde vinkel?

En af måderne at undersøge din målgruppes interesser er en søgeordsanalyse. Her kan du få sort på hvidt, hvilke af dine fokusområder, der rent faktisk er en organisk søgeinteresse for.

En anden måde er at undersøge dine konkurrenters sociale medier. Hvilke opslag får mest interaktion? Hvilke videoer får flest visninger?

Lav en stor brainstorm med mulige emner og begynd at prioritere ud fra følgende:

  • Hvad ved du mest om?
  • Hvad vil du helst lave indhold om?
  • Hvad passer bedst til dit brand?


Når du har gjort dette, har du sandsynligvis en liste med en god håndfuld værdifulde emner.

Step 3: Find ud af, hvordan din målgruppe taler

En vigtig del af en content marketing strategi er at finde ud af, hvordan man kommunikerer mest effektivt til målgruppen.

Det nytter f.eks. ikke noget at skrive/tale med en tør, corporate tone, hvis målgruppen er unge skatere. Det nytter derimod heller ikke at være poppet og overgearet, hvis målgruppen er seriøse karrierefolk i aldersgruppen 40-55.

Undersøg din målgruppes tone of voice og prøv at matche den så 1:1 som muligt, når du skal eksekvere på din content marketing strategi.

Step 4: Lav en plan for det indhold, du skal lave

Nu ved du, hvor du skal finde din målgruppe, hvad de gerne vil vide, og hvordan de taler. Og så er det selvfølgelig tid til rent faktisk at få lavet noget content marketing! Der skal simpelthen produceres indhold – men hvad skal der laves?

  • Skal der skrives blogindlæg?
  • Skal der laves videoer?
  • Skal der tages billeder?
  • Skal der laves infografer?


Og hvem gør de forskellige ting? Hvor høje ambitioner har vi? Er ”fint” godt nok, eller vil vi lege med de store spillere?

Alle disse spørgsmål skal du besvare, så du sidst har en fyldestgørende plan, du kan eksekvere på.

Tænk kunderejse og formål ind i din content marketing strategi

Hvis du vil tage din content marketing strategi til det næste niveau, kan du med fordel overveje, hvad den ideelle kunderejse er – og hvordan du leder brugeren igennem den.

Samtidig kan du tænke over et individuelt formål med hvert enkelt stykke indhold, du laver.

Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvilket indhold er ”først” på rejsen?
  • Hvilket indhold er designet til at konvertere?
  • Har kunden et naturligt flow igennem dit indhold?


Forestil dig, at du sælger mexicanske madprodukter. Måske er et blogindlæg om mexicansk kultur den første gang, en mulig kunde støder på dig. Næste gang kan være, at kunden ser dig fortælle om en mexicansk opskrift på YouTube. Og kunden foretager så sit køb efter at klikke på et link til din produktside i beskrivelsen til YouTubevideoen, hvor du har inkluderet en infograf over næringsindholdet.

Hvis du har et klart formål med hvert stykke indhold, vil du øge din konverteringsrate og få mest muligt ud af din content marketing strategi.

Brug for hjælp til din egen content marketing strategi?

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5

Så hjælper jeg dig gerne helt i mål. Med omfattende erfaring med både det strategiske og eksekverende fra både store og små virksomheder ved jeg præcis, hvordan man laver en content marketing strategi, der skaber værdi og profit til forretningen – og er nem at følge.