Stor guide til Porters generiske strategier - med konkrete danske eksempler

Porters generiske strategier graf inddelt i konkrete eksempler med netto, lego, harald nyborg og b&o
De fire markedstilgange baseret på generiske strategier - konkretiseret med Netto, LEGO, Harald Nyborg samt B&O.

En af de mest anerkendte og anvendte konkurrencestrategier er Porters Generiske Strategier – udviklet af strategiekspert Michael Porter, manden bag Porter’s Five Forces samt Porter’s værdikæde, den oprindelige model til værdikæder. 

På denne side får du en enkel gennemgang af de generiske strategier, herunder konkrete eksempler på virksomheder, der succesfuldt har implementeret dem.

Indholdsfortegnelse

Hvad er Porters generiske strategier?

Porters generiske strategier er en model udviklet af Michael Porter, der beskriver tre forskellige strategiske tilgange til at opnå konkurrencefordele på enten et bredt eller niche marked:

  1. Omkostningslederskab. Fokus på at være den laveste omkostningsproducent i branchen og dermed kunne tilbyde produkter til lavere priser end konkurrenterne.
  2. Differentiering. Fokus på at skabe unikke og værdifulde produkter/tjenester, som skiller sig ud fra konkurrenterne og dermed kunne tage en højere pris.
  3. Fokuseringsstrategi. Enten omkostningsfokusering eller differentieringsfokusering, hvor virksomheden vælger en niche af markedet og fokuserer på at servicere denne mere effektivt end konkurrenterne.


Disse strategier kan anvendes individuelt eller kombineres for at opnå konkurrencefordele i markedet – og kan f.eks. bruges i kombination med positionering, købemotiver og kundesegmentering.

Kombination af de generiske strategier giver 4 markedstilgange

Virksomheder kan i praksis implementere forskellige kombinationer af Porters generiske strategier, hvilket kan resultere i fire mulige tilgange:

  1. Omkostningslederskab
  2. Omkostningsfokusering
  3. Differentiering
  4. Fokuseret differentiering

Konkrete eksempler på de fire strategier

Lad os få strategierne konkretiseret med virksomheder, vi kender:

Omkostningslederskab: Netto

Netto er en discountkæde, der især er kendt for sine lave priser og omkostningsfokuserede tilgang til detailhandel.

Omkostningsfokusering: Harald Nyborg

Harald Nyborg er en dansk detailhandelsvirksomhed, der fokuserer på at tilbyde lavprisprodukter til særligt byggesegmentet.

Differentiering: LEGO

LEGO er især kendt for sine innovative byggeklodser. Deres differentierede produkter har en stærk global tilstedeværelse pga. deres høje kvalitet og kreative design.

Fokuseret differentiering: Bang & Olufsen (B&O)

Bang & Olufsen er en dansk producent af high-end lyd- og videoudstyr. Deres produkter er differentieret ved deres avantgarde-design og avancerede teknologi, og de er dermed målrettet segmentet på markedet efter premium-lydoplevelser. 

Porters generiske strategier graf inddelt i konkrete eksempler med netto, lego, harald nyborg og b&o

Hvordan kan mindre virksomheder bruge de generiske strategier?

Måske sidder du som mindre virksomhed og tænker, at de store, forkromede strategiske overvejelser ingen relevans har for dig. Og derfor vil jeg nu konkretisere konkurrencestrategierne med eksempler på små virksomheder, som du forhåbentlig kan perspektivere til din egen forretning:

Omkostningslederskab – lille møbelvirksomhed

En mindre producent af håndlavede møbler kan f.eks. reducere omkostningerne ved at optimere materialer og produktionsprocesser – og dermed give markedet konkurrencedygtige priser. 

Differentiering – mindre cateringvirksomhed

En mindre madvirksomhed kan differentiere sig ved at tilbyde unikke, håndlavede produkter af høj kvalitet, der skiller sig ud fra masseproducerede alternativer. Dermed målretter de sig det kundesegment, der værdsætter kvalitetsmad.

Fokuseret differentieret – mindre rejsebureau

Et mindre rejsebureau kan specialisere sig i at tilbyde skræddersyede rejseoplevelser til bestemte målgrupper, såsom unge eventyrer eller gourmetelskere. Bedre og mere specialiserede oplevelser giver dem mulighed for at tage højere priser.

Forslag til mere inspiration om produktprioritering: