Content sweet spot – punktet hvor du og din målgruppe mødes

Det er nemt at producere indhold til det store internet.

Det er bare at åbne et skriveprogram, og så ellers fyre nogle ord afsted om et eller andet, du ved noget om. Eller åbne mobilen og filme en video af dig selv, der siger noget vildt spændende.

Indholdsfortegnelse

Det er til gengæld en ekstremt udfordrende øvelse at producere relevant indhold. At finde det, din målgruppe er vild for at lære mere om – og give dem det.

Målet med den gode content marketing strategi er at ramme et såkaldt ”content sweet spot” – indhold, der rammer noget i målgruppen.

Hvad er et content sweet spot?

Dit content sweet spot er det overlappende punkt mellem alt det, du ved – alt det, din målgruppe er interesseret i – og alt det, der ikke er tilstrækkeligt dækket af markedet.

Til sammen bliver det til relevant indhold, som på sigt tiltrækker profitabel trafik og engagement fra potentielle kunder.

Relevant indhold fra din virksomhed til din målgruppe skal altså opfylde tre kriterier:

  • Kunderne skal finde det interessant og være villige til at interagere med det.
  • Emnet er indenfor din virksomheds fagområde – og er noget, I har noget på hjerte omkring.
  • Det er unikt – ”markedet” for indholdet er ikke allerede overfyldt, og du kan således komme med en vinkel på emnet, som kun din virksomhed kan.

Hvordan finder du dit content sweet spot?

Ovenstående er selvfølgelig nemmere sagt end gjort. Du er ikke tankelæser, og du har ikke ”bare lige” et overblik over konkurrencen på potentielt indhold.

Derfor skal du ud i en god gammel klassiker: En brainstorm.

Brainstormen er essentiel, hvis man vil finde sit content sweet spot

Du kan f.eks. spørge dig selv:

  • Hvilke 6 ord beskriver bedst min virksomhed?
  • Hvad er vi bedst til – og hvad gør vi, der er anderledes end konkurrenterne?
  • Hvem er vores kunder – og hvem vil vi gerne tiltrække?
  • Hvordan vil vi gerne opfattes af andre?
  • Hvad er den ultimative destination for vores virksomhed?

Derefter gør du det samme for din målgruppe.

  • Hvad interesserer mine kunder sig for?
  • Hvad vil de gerne vide – hvad engagerer de sig i?
  • Hvordan præsenterer jeg viden for dem, som de har nemt ved at absorbere?

Derefter finder du sandsynligvis nogle overlap. Dem kan du så tjekke konkurrencen for – simpelthen ved at google termerne.

  • Er der lavet indhold om det potentielle emne?
  • Er indholdet uddybende, dækkende og velproduceret?
  • Er indholdet lavet af en stor autoritet?
  • Kan vi gøre det bedre – og har vi en chance for at rangere i Google søgeresultater?

Særligt det sidste punkt kræver naturligvis indsigt i SEO.

Kampen om pladsen som thought leader kan minde lidt om skak

Eksempel på content sweet spot for B2C virksomhed

Vi forestiller os en online boghandler med ekspertise i ungdomsromaner. Målgruppen er altså unge læseheste, der sætter pris på en god litterær oplevelse med klassiske ungdomstemaer.

Efter en brainstorm finder boghandleren ud af, at man bl.a. ved meget om:

  • De bedste ungdomsromaner på engelsk
  • De bedste ungdomsromaner på dansk
  • Klassiske tematikker i ungdomsromaner
  • Nye, moderne ungdomsromaner
  • Unges læsevaner
  • De bedste sælgende ungdomsromaner i historien.


Derefter laver de en brainstorm på målgruppen – og kombinerer det med en nøgleordsanalyse (mere om det i næste afsnit)

De finder ud af, at målgruppen bl.a. er interesseret i:

  • De bedste ungdomsromaner på dansk
  • Moderne ungdomsromaner
  • Kendetegn ved ungdomsromaner.


Boghandleren laver derfor en konkurrentanalyse på de tre ovenstående emner. De finder ud af, at der er højest konkurrence på ”de bedste ungdomsromaner på dansk”, mindre konkurrence på ”kendetegn ved ungdomsromaner”, mens der er lavest konkurrence ”på moderne ungdomsromaner”.

Hvis man ikke har uendelige resurser til content, er en konkurrentanalyse helt essentiel

Boghandleren har altså en prioriteret liste i sit content sweet spot:

1: Moderne ungdomsromaner

2: Ungdomsromaners kendetegn

3: De bedste ungdomsromaner på dansk.

NB: Ovenstående er et eksempel i lille skala (og fuldstændig opdigtet). Ofte vil man have langt flere muligheder i sit content sweet spot.

Nøgleordsanalysen – en central del af content sweet spot

En vigtig del af at finde ud af, hvad din målgruppe er interesseret i, er også at lære, hvilket sprog de bruger. Når du har lavet din liste over mulige emner, de kan være interesserede i, bør du derfor lave en nøgleordsanalyse.

Her kan du plotte dine potentielle emner ind i et søgeordsværktøj (som f.eks. Ahrefs, SEMrush eller Google Keyword Planner) og se antal månedlige søgninger og – mindst lige så vigtigt – relaterede søgeord.

Her vil du få en klar og tydelig idé om din målgruppes søgeintention, og hvad de helt præcist vil vide om emnet.

Dermed har du en mere klar struktur over dit indhold, da du ved lige præcis:

  • Hvad din målgruppe spørger om.
  • Hvad din målgruppe går op i.
  • Hvilket sprog din målgruppe bruger.

Brug for hjælp til at lægge en content marketing strategi?

"Vi har været meget glade for den professionelle tilgang til arbejdet, kvaliteten i det samt de hurtige svartider og den effektive eksekvering"
Christian Jensen
Content-ansvarlig, Frie A-kasse
5/5

 Så hjælper jeg dig gerne helt i mål. Med omfattende erfaring med både det strategiske og eksekverende fra både store og små virksomheder ved jeg præcis, hvordan man laver en content marketing strategi, der skaber værdi og profit til forretningen – og er nem at følge.