SEO tekster til din hjemmeside

Jeg skriver SEO tekster optimeret mod at rangere højt i Googles søgeresultater og konvertere dine besøgende til betalende kunder.

Kom til tops i Google på profitable nøgleord

Jeg arbejder dagligt med at producere inspirerende og søgemaskineoptimerede tekster (SEO tekster). 

Har du og din virksomhed ord, vendinger og fraser, I gerne vil rangere på i Googles søgeresultater?

Jeg skriver SEO-tekster, der er:

  • strategisk optimeret mod et primært og et eller flere sekundære nøgleord
  • baseret på en effektiv nøgleordsanalyse
  • skrevet til mennesker og optimeret til maskiner.


Jeg har særlig ekspertise i produktion af B2B blogindlæg og andet content marketing

Jeg tager mig selvfølgelig også af resten af din online kommunikation, herunder:

  • din virksomheds mission, vision og værdier (en kernefortælling)
  • opslag til din virksomheds LinkedIn- og Facebookprofil
  • anden forefalden ekstern kommunikation (f.eks. pressemeddelelser og vigtige outreach mails).

FAQ: SEO tekster og hjemmesidekommunikation

Hvad er SEO tekster helt præcist?
En SEO tekst er, kort sagt, en tekst optimeret mod at rangere højt på et bestemt nøgleord i Googles søgeresultater.

Men SEO tekster er efterhånden blevet et ret udvandet begreb. Jeg har mødt kunder og kollegaer med den opfattelse, at SEO tekster nærmest er rent spam, der kun skrives med henblik på at rangere – uden at skabe værdi for de brugere, der skal læse dem.

Det er, efter min mening, helt forkert. Både fordi Google efterhånden er så dygtige til at spotte værdiløst spam, at det er stort set umuligt at rangere på indhold af lav kvalitet.

Men også fordi min opfattelse af gode SEO tekster er en helt anden. Jeg mener ikke, faktisk slet ikke, at der som sådan findes gode “SEO tekster” – jeg mener, at der findes velskrevne tekster, der er skrevet direkte til målgruppen.

En god SEO tekst er målrettet et specifikt behov og en unik søgeintention hos din bruger.

Den gode SEO tekst skaber værdi for dine brugere ved at løse et konkret problem og svare kort og præcist på et spørgsmål.

En anden fordel ved gode SEO tekster er, at du kan få featured snippets. Altså det svar/informationsboks, Google bringer i søgeresultaterne.

Hvordan skriver man SEO tekster til en hjemmeside?

Skriv dine SEO tekster til din hjemmeside, så de skaber værdi for dine brugere – og dermed for dig.

Ingen tricks, ingen spam, ingen bullshit.

SEO tekster bruges primært til blogsider, der er designet til at tiltrække relevant trafik. Disse blogsider skal ideelt set være optimeret mod et behov per side.

SEO tekster kan dog også bruges til produktsider, hvis man vil have et stykke tekst under den primære salgstekst, der er designet til at give den potentielle kunde ekstra information til at basere købsbeslutningen på.

Hvor lang skal en SEO tekst være?

En SEO tekst skal være præcis så lang, at den svarer på din brugers spørgsmål og opfylder din brugers søgeintention. Hverken mere eller mindre. Derfor kan man ikke sige, at den f.eks. skal være 500 eller 1000 ord lang.

Det er dog klart, at det er de færreste spørgsmål, der kan besvares med 100 ord. Derfor vil de fleste SEO tekster have en vis længde, og du finder relativt få SEO tekster, der er under 500 ord.

Det giver dog ikke mening at have en standardlængde, da nogle spørgsmål kan besvares på få hundrede ord, mens andre kræver længere indlæg på flere tusinde ord.

Præcis ligesom det ikke giver mening, at have en standardlængde på sætninger.

Hvad koster SEO tekster?

Prisen på en SEO tekst afhænger af mange faktorer, herunder tekstens omfang, konkurrencen på emnet, emnets sværhedsgrad (hvor meget research det kræves) og tekstforfatterens kvalifikationer og timepris.

Du er altid velkommen til at kontakte mig med henblik på tilbud på en opgave. Jeg kan hurtigt vurdere ovenstående faktorer og kan dermed vende hurtigt tilbage med et uforpligtende tilbud.

Læser mine kunder virkelig mine SEO tekster?

Det er en myte, at ingen rigtig læser noget længere. Dine kunder læser, hvad der er relevant for dem. Og hvis du har ramt deres søgeintention med korrekt optimeret indhold, læser de selvfølgelig, hvad du har skrevet.

Herunder er opsætningen desuden essentiel, og du bliver nødt til at hjælpe dine brugere så meget som muligt.

Brug korte afsnit, rigeligt med overskrifter, en læsevenlig skrifttype og god linjeafstand.

Jeg har skrevet speciale om opsætning og strukturering af hjemmesidekommunikation, hvor jeg undersøgte, hvad der hjælper den gode læseoplevelse på vej.

Jeg hjælper derfor gerne med at optimere strukturen på din hjemmesidekommunikation.

Er der forskel på SEO tekster og andre hjemmesidetekster?

Du skal skrive dine SEO tekster præcis, som du skriver alle dine andre tekster.

Der skal være en god, informativ overskrift, en fængende indledning og et godt flow igennem brødteksten.

Den eneste forskel på en SEO tekst og en hvilken som helst anden tekst er, at der er strategisk optimeret mod et eller flere nøgleord i en SEO tekst. Det er der ikke nødvendigvis i dine andre tekster.

Hvor mange gange skal jeg bruge mit nøgleord i min SEO tekst?

Du skal bruge nøgleordet præcis så mange gange, som det giver mening.

Når jeg skriver SEO tekster, skriver jeg bare, som det falder mig ind.

Hvis jeg til sidst har brugt nøgleordet 100 gange, er det fint. Har jeg brugt det 3 gange, er det også fint.

Nogle gange giver det ikke mening at bruge nøgleordet særligt meget.

I disse tilfælde er det særligt vigtigt, at du får det med i din overskrift og SEO titel.

Tænk altid brugerne først – hvad har brugeren behov for at vide, og hvordan forklarer jeg det bedst muligt?

Hvis du skal tænke over brugen af specifikke ord, så bør du hellere tænke på at inkludere andre relevante termer.

Hvis du f.eks. skriver en begynderguide til SEO, vil det være relevant at inddrage ord som “nøgleordsanalyse”, “content marketing” og “linkbuilding”.

Det er ord, som Google forventer at se i en tekst om begynder-SEO og vil derfor være ord, algoritmen reagerer positivt på.

Hvordan bruger jeg min SEO tekst til at få kunder?

Din SEO tekst tiltrækker relevante brugere til din hjemmeside.

Men her stopper arbejdet ikke.

Sørg altid for at give dine brugere muligheden for at foretage en profitabel handling.

Det kan du gøre ved at lægge en CTA-knap sidst i dit indlæg.

Det kan være en tekst som “kontakt os”, “køb nu”, “book møde” eller lignende.