Sådan får du dine sider til at ranke [3 simple steps + bonus]

Når du producerer et stykke indhold, er målet selvfølgelig, at andre mennesker skal læse det.

Hvis du ikke betaler for, at dette sker (f.eks. ved at køre PPC annoncer) – og hvis du ikke får en lang række direkte besøgende til din hjemmeside – er det begrænset, hvor mange der kommer til at læse dit indhold.

Et rankingpodie

Hvad kan du så gøre?

Jo, du kan sørge for, at dit indhold rangerer i toppen af Googles organiske søgeresultater.

I skrivende stund ranker jeg nummer 1 på det primære nøgleord på 10 ud af mine 35 blogindlæg. 

Det er på trods af min branche, hvor jeg kæmper mod andre virksomheder, der ved en masse om netop det at ranke i Googles søgeresultater.

Så hvad gør jeg for at sikre, at mine indlæg dukker op i Googles søgeresultater?

Jo, det er faktisk relativt simpelt. På trods af forskelligheden i mine blogindlægs indhold, er den bagvedliggende struktur og researchproces nemlig stort set ens.

Og den struktur har jeg outlinet i følgende 3 steps.

Indholdsfortegnelse

Step 1: Lav et stykke indhold, der er markant bedre end top-3 i Googles søgeresultater

Step 1 er det klart sværeste og også det, jeg vil bruge længst tid på at forklare.

Jeg deler step 1 op i to dele: A og B. 

Step 1 – del A: Find ud af, hvad dine brugere gerne vil vide 

Du kommer ikke til at ranke med indhold, der ikke er markant bedre end det, der allerede ranker – medmindre du har et utroligt stærkt og autoritativt domæne, og dine konkurrenter ikke selv er stærke.

Det gælder om at skrive om det, dine brugere gerne vil vide – og du ved noget om. Dit content sweet spot

Derfor skal du investere tid og resurser i at researche strukturen på dit blogindlæg – og hvad det helt præcist skal indeholde.

Step 1 forudsætter, at du har lavet en grundlæggende nøgleordsanalyse for din forretning, og du ved, hvad du gerne vil ranke på.

Når du ved, hvad du gerne vil ranke på, og du har besluttet dig for at skrive dit indlæg, skal du fortsætte din nøgleordsanalyse.

Dit indlæg skal nemlig svare på alle de spørgsmål, din bruger kunne have.

Sådan bruger jeg søgeordsværktøjer til at finde ud af, hvad mine brugere gerne vil vide

Lad os sige, jeg gerne vil ranke på ”jobsamtale”. Her vil jeg først starte med at slå ordet op i forskellige søgeordsværktøjer og se, hvilke relaterede søgeord der er til ”jobsamtale”.

Det kunne f.eks. være ”forberedelse til jobsamtale”, ”spørgsmål til jobsamtale”, “svagheder jobsamtale” og ”elevatortale jobsamtale”.

Jobsamtaleranking nøgleord

Derefter googler jeg ”jobsamtale” og ser, hvad Google foreslår helt i bunden under ”relaterede søgninger”. Jeg skriver også jobsamtale i søgefeltet og ser, hvad Google selv fylder ud med.

Søgninger relateret til jobsamtale
Søgeforslag på jobsamtalesøgning

Der vil helt sikkert være et overlap med dem, jeg allerede har noteret fra søgeordsværktøjerne. Her noterer jeg de søgninger, jeg bliver ved med at se – de må logisk være de mest stillede.

Derudover noterer jeg dem ned, jeg ikke allerede har.

Hvilke spørgsmål stiller folk?

Til sidst slår jeg ”jobsamtale” op på ”answerthepublic”. Denne side spytter en masse spørgsmål ud, og jeg vil igen skrive alle de bedste ned.

Nu har jeg min liste med relaterede søgninger og spørgsmål. Den slår jeg sammen til én lang nøgleordsliste, som jeg finder søgevolumen på via mine foretrukne søgeordsværktøjer.

Søgevolumen bruger jeg som en rettesnor til at prioritere opbygningen af mit indlæg. Typisk vil jeg placere afsnittene med søgeordene med størst volumen først i indlægget, da disse sandsynligvis er de væsentligste for læseren at få svar på.

Note til søgevolumen: Tag altid søgevolumen med et gran salt. Nogle spørgsmål vil du se som havende meget få månedlige søgninger, men den reelle volumen kan sagtens være langt højere.

Hvis spørgsmålet virker relevant for dit indlægs overordnede emne, skal du helt sikkert have det med.

Step 1 – del B: Skriv et indlæg din bruger har nemt ved at forholde sig til

Nu ved jeg, hvad jeg skal have med i mit indlæg – og så skal jeg selvfølgelig have det skrevet.

Brugervenlig opbygning – leg journalist

Og her er opbygningen af mit indlæg en absolut essentiel rangeringsfaktor.  

Jeg har allerede været lidt inde på det i del A: Det vigtigste indhold skal du skrive om som det første i dit indlæg.

Din indledning skal med andre ord være knivskarp. 

Hvordan ved du, hvad det vigtigste er?

Du starter med at Google dit nøgleord og skimme de 5 øverste indlæg i Googles søgeresultater. Det giver dig et fantastisk overblik over søgeintentionen.

Find ud af, hvad de 5 har til fælles. Gå så efter at give dit eget indlæg en lignende – men endnu skarpere – struktur.

Læg mærke til mangler i indlæggene – typisk vil et indlæg have nogle gode elementer, mens et andet indlæg har andre gode elementer. 

Dit indlæg skal have alle de gode elementer.

På mange måder skal dit indlæg bygges op som en klassisk nyhedsartikel – men have form som en dybdegående feature.

Giv læseren det vigtigste først, men sørg for at dække hele søgeordets emneområde (hvis intentionen er til det).

Brug søgeordet og relaterede søgeord strategisk i overskrifter

Dit indlæg skal selvfølgelig have det primære søgeord med i titlen. I vores eksempel kunne en titel f.eks. være ”den ultimative guide til den gode jobsamtale – inkl. eksempler på spørgsmål og elevatortale”.

Her får vi nemlig også to af vores vigtigste sekundære nøgleord med.

De sekundære nøgleord skal derudover have hvert sit underafsnit i dit indlæg. Brug nøgleordet i underoverskriften og gør det nemt for Google at se, hvad dit indlæg handler om.

Svar kort og præcist på dine brugeres spørgsmål. Gør læseoplevelsen behagelig. Gør dit indlæg overskueligt og nemt at scanne.

De færreste brugere har behov for at læse hele dit indlæg. De er kommet for specifik viden, og den skal være nem for dem at finde.

Korte afsnit, markeringer med fed, masser af underoverskrifter, en læsevenlig skrifttype – alt sammen trin på vejen til ranking-succes.

En mand står med armene strakt over hovedet på toppen med solnedgangen i baggrunden

Step 2: Byg relateret indhold til det indhold, du gerne vil rangere på

Google vurderer, om du er en relevant side at inddrage i deres søgeresultater bl.a. på baggrund af det overordnede ”tema” for din hjemmeside.

Hvis du skriver verdens bedste indlæg om at gå til jobsamtale, men resten af din hjemmeside handler om værktøj til hjemmet, er chancen for at du kommer til at ranke ikke-eksisterende.

I stedet skal du skrive en række relaterede indlæg – f.eks. om at skrive den gode ansøgning, hvordan du skal bygge et CV op, hvordan man kan øge arbejdsglæden og effektiviteten på jobbet – osv.

Disse indlæg vil fortælle Google, at dit overordnede tema er ”at skabe en god karriere”.

Og er der et kommercielt formål med din hjemmeside, er det selvfølgelig en stor fordel, hvis dine ydelser f.eks. har noget med HR og rekruttering at gøre. Det indikerer nemlig, at du er en ekspert på området “jobsamtale”.

En bog med teksten from the real experts skrevet på

Step 3: Byg interne links fra vigtige sider på din hjemmeside – og se, om du kan få eksterne links fra andre sider

En anden måde at styrke sammenhængskraften og signalere vigtighed til Google er via strategisk placerede interne links.

Interne links fortæller Google, at en side er værd at blive linket til. Det fortæller Google, at siden er vigtig – og bør prioriteres i søgeresultaterne.

På samme måde er ankerteksten i dine interne links med til at fortælle Google, hvad siden handler om. Så inkluder gerne nøgleordet i de ankertekster, du bygger til siden.

Interne links er de ”nemme” links. De svære, men langt mere effektive, er eksterne links – altså links til din side fra andre domæner.

Du kan få disse links igennem outreach, promovering af dit opslag og generelt at have ”link-worthy” indhold.

Altså skal dit indhold være ekstremt godt, eller f.eks. præsentere en vigtig statistik eller infograf, så andre naturligt linker til det for at referere til dig.

Bonus-step: Lav structured data

https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/ kan du lave struktureret data til dit indlæg. Det er et stykke kode, du kan sætte ind, som kommunikerer direkte til Google, hvad din side handler om.

Hvis dit blogindlæg f.eks. er bygget op om mange spørgsmål og svar, kan du med fordel bruge en FAQ-markup til dit blogindlæg. Det vil se således ud i søgeresultaterne (her med min side om copywriting som eksempel):

Copywriting ranking

Det er en god måde at sikre sig, at Google forstår dit indlæg. At Google forstår, hvad du skriver, er selvfølgelig en fundamental faktor, hvis du gerne vil rangere på noget.

Konklusion

Vis Google, at du er en værdig kilde til svar på brugerens spørgsmål. Byg dine sider op, så brugeren har nemt ved at finde svar på søgeintentionen – og har mulighed for virkelig at gå i dybden med dit indhold.

Sørg for at have gennemgående emner på din side, så Google forstår, hvad dit overordnede tema er. Hvis hele din side handler om X, er det meget nemmere at rangere på et nøgleord, der også er relateret til X.