Handlings- og salgsdrevet copywriting

Jeg skriver tekster designet til at konvertere dine besøgende til betalende kunder, baseret på salgspsykologiske principper. 

Tekster dine kunder forstår - og køber ind på

Som din copywriter skriver jeg tekster designet til at sælge til din målgruppe. 

Jeg skriver dine:

Er det en sur pligt at skrive tekster – noget, du bruger alt for lang tid på?

Er du træt af at bruge din dyrebare tid på noget, du egentlig ikke interesserer dig for? 

Tid, du kunne bruge på at drive forretning i stedet?

Hyr mig som din copywriter og lad mig løfte byrden for dig. Via strategisk tekstproduktion taler jeg direkte til modtagerens behov og præsenterer løsningen på dine kunders problem. 

Hvis du ønsker det, tænker jeg selvfølgelig også SEO ind i min copy. Du er velkommen til at læse om min tilgang til SEO-tekster.

Prisen på grisen?

Min timepris er 750 kroner ex moms. Jeg forhandler gerne mængderabat ved større projekter.

Få tilbud på copywriting, der tiltrækker og sælger

Desto mere info om dig og din virksomhed, jo bedre – så lover jeg at vende tilbage indenfor 24 timer. 

FAQ: Copywriting

Hvad er copywriting helt præcist?

“Copy” er et stykke tekst, der skal drive et resultat.

Teksten skal altså ikke nødvendigvis være sjov eller informerende – hvis ikke den behøver at være det. 

Fokus er altid på at drive en handling. Hvis teksten kræver humor og information for at drive handlingen, jamen så skal begge elementer selvfølgelig være til stede.

Copywriting dækker altså over produkttekster, kategoritekster og ydelsesbeskrivelser, mens det også bruges om den tekst, der står i annoncer i aviser, magasiner og digitale reklamer, samt i søgeresultater. 

Hvorfor hedder det copywriting?

Copywriting har ikke noget at gøre med at kopiere fra andre, selvom navnet giver anledning til at tro det.

At skrive sælgende tekster hedder copywriting, fordi trykkekunstens indtog betød, at tekst pludselig kunne trykkes i mange forskellige udgaver af diverse magasiner og aviser.

Når en publicering trykkes i mange eksemplarer, skal den selvfølgelig “kopieres” – og dermed frasen “copywriting”. 

Er der forskel på copywriting og SEO-tekster?

Ja, det kan der være. Begge hører inde under ekstern kommunikation – men copywriting er ikke nødvendigvis optimeret mod et søgeord – det er SEO tekster altid.

Derudover er copywriting generelt mere sælgende, mens en SEO-teksts primære formål er at rangere i søgeresultater og trække besøgende til hjemmesiden. 

Hvad er en copywriter?

En copywriter er dermed en tekstforfatter, der primært er orienteret mod sælgende tekster. 

Der findes forskellige definitioner af copywritere, og det kan bestemt argumenteres for, at copywritere i dagens medielandskab også er bloggere og journalister, da disse i nogle tilfælde producerer tekst med kommerciel agenda.

Helt overordnet vil jeg sige, at en copywriter er en tekstforfatter, hvis tekstarbejde er designet til at sælge og tjene penge. 

Hvad laver en copywriter – og hvordan arbejder en god én af slagsen?

En copywriter skriver tekster på vegne af en virksomhed, der har et produkt eller en ydelse, man enten vil sælge til forbrugere eller andre virksomheder.

En dygtig copywriter formår derfor at sætter sig grundigt ind i din forretning og forstår, hvad du vil opnå med dit produkt/din ydelse. 

En stor del af dette er at lære dine kunder at kende og forstå deres behov.

Hvad driver dem? Og hvordan vil de helst kommunikeres til?

Hvorfor er copywriting vigtigt i online marketing?

Copywriting er, som jeg ser det, den mest essentielle evne indenfor online marketing.

Online marketing er et meget bredt begreb, hvor mange forskellige kompetencer kan gøre sig gældende. 

Men fælles for dem alle er, at du skal kunne skrive. 

Selv den bedste video skal bruge en fængende beskrivelse. 

Hvis du arbejder med tung data, skal du kunne præsentere det skriftligt for stakeholders. 

Og selv den mest avancerede Google-Ads specialist lykkes ikke uden en god annonce-copy – uanset hvor meget han ellers har styr på målretningen og andre kreativer. 

Jeg har endnu ikke lavet noget relateret til online marketing, hvor jeg ikke skulle bruge mine evner som copywriter.

Selv i den mest simple annonce er der tekst med – og det er ofte, når der er meget lidt tekst at gøre godt med, at copywriting bliver særligt vigtigt.

Mine 7 vigtigste “copywriting-bud”

Nedenstående 7 ting går jeg altid ud fra, når jeg arbejder med copywriting.

1. Målretning betyder alt

Du kan ikke ramme alle.

Derfor skal din copy være målrettet det særlige segment, som du kan hjælpe. 

Stop med at skyde med spredehagl og tal direkte til dine kunder. 

2. Brug andet end tekst i din copy

Gode produktbilleder, infografikker og videoer er ekstremt vigtigt, især når det er fysiske produkter, du skal sælge.

Sørg for at lade din copy spille sammen med de grafiske elementer, så de supplerer hinanden. 

3. Byg teksten op om den ønskede handling

Identificér hvilken handling, du ønsker fra din læser. Og byg så hele teksten op om dette.

Det betyder sjældent detaljerede beskrivelser af produktets fysiske egenskaber. I stedet skal du fokusere på den løsning, du har på din kundes problem. 

Fra start til slut. 

4. Fortæl sandheden – men gør den spændende

Du må aldrig lyve i din copy. Aldrig.

Du skal tværtimod fortælle sandheden – men undlad at fortælle om det, der ikke vedrører din kunde.

Inddrag kun det vigtige og relevante, så din sandhed bliver spændende. 

5. Drop det smarte og indforståede

Vær direkte, konkret og i øjenhøjde med din læser.

Drop det indforståede og smarte sprog – det imponerer kun dine kollegaer og konkurrenter. 

Skriv det, som du ville sige det – med god variation i din sætningslængde.

6. Sørg for at redigere mere end du skriver

Jeg bruger længere tid på at redigere end på at skrive det første udkast.

Det første udkast er grovsorteringen. Det værste er smidt væk, og hovedidéen er til stede.

Men den gode præsentation, den effektive salgstekst, kommer først frem, når en grundig redigering har fundet sted. 

7. Overblik, overblik, overblik

Måske det allervigtigste. Din læser gider ikke bruge tid på at lede i din copy. 

Brug korte afsnit – og masser af overskrifter.

Hellere for mange end for få. 

Sådan bruger du copywriting til at få flere kunder

Først og fremmest er det vigtigt, at du har et klart mål med din tekst.

Hvem vil du sælge til – og hvordan vil du gøre det?

Derudover skal du sørge for at bruge strategisk placerede CTA’s (eventuelt en i midten af teksten og igen en helt til sidst).