Digital kommunikation - effektiv strategi, fordele og ulemper

At beherske digital kommunikation er måske den vigtigste kompetence, som denne tids marketingrolle bør besidde.

Alle organisationer, uanset om vi taler Folketinget, Røde Kors, Toms, Kims eller din lokale brugtvognshandler, benytter sig af digital kommunikation i et eller andet omfang.

Det er en kunst at beherske digital kommunikation. Med der er også en kompetence, som vor tids marketingsmedarbejdere bør besidde.

Og jeg tør også godt at sige, at alle organisationer har gavn af det.

Ofte er det faktisk desto mere, desto bedre. Desto flere kanaler, du er aktiv på, desto flere kontaktflader har du med brugere, kunder og interessenter.

Og hvorfor er kompetencen så så vigtig?

Fordi digital kommunikation kan være både helt elendigt og helt fantastisk – afhængigt af hvordan den præsenteres.

Indholdsfortegnelse

Forskellen på analog og digital kommunikation

Modsat analog kommunikation (menneske til menneske) er der ingen kropssprog eller ansigtsmimik, der følger med den digitale kommunikation.

Der er et budskab, en afsender og en modtager – og tilsammen giver det et udfald, en reaktion, der så kan være positiv eller negativ.

Derfor er det ufatteligt vigtigt, at kommunikationen er knivskarp og opfattes præcis, som organisationen har tiltænkt det.

Hvad er digital kommunikation helt præcist?

Den digital kommunikation omfatter samtlige af en organisations online budskaber, webtekster og kommunikationskanaler.

Det er altså alt lige fra organisationens hjemmeside, til en afsendt e-mail (f.eks. et salgsbrev), til en produktbeskrivelse, til indholdet på en Facebookside.

Og det dækker både over den eksterne og interne kommunikation.

En Iphone holdes op for at symbolisere et device, hvor den digitale kommunikation også foregår på
Den digitale kommunikation skal være knivskarp. Ellers støjer den mere, end den gavner.

Hvad kendetegner digital kommunikation?

Digital kommunikation kendetegnes ved den potentielt ultrakorte distance mellem afsender og modtager. Hvis alt flasker sig, kan en organisation publicere et nyhedsbrev eller en Facebook-opdatering, som vil være hos modtager med det samme.

Sådan fungerer internettet, og derfor er det ufatteligt vigtigt, at man er omhyggelig med sine budskaber, når man begiver sig ud i digital kommunikation.

Fordele ved digital kommunikation

Digital kommunikation har flere fordele sammenlignet med analog kommunikation. Følgende er blandt de væsentligste:

Lave omkostninger. En Facebook-opdatering er gratis – fraregnet medarbejderomkostninger.

Lav distributionstid. Forestil dig, hvis to kollegaer blev nødt til at mødes fysisk, hver gang de skulle sige det mindste til hinanden – her er en mail en kæmpe fordel.

Hurtig eksekvering. Der er meget kort fra idé til handling. Hvis du f.eks. vil lave en Facebook-opdatering, har du altid platformen til rådighed.

Nøgleordet er fleksibilitet. Alle er efterhånden online og ikke mere end et klik væk.

Hvordan opbygger og vedligeholder man en god digital tilstedeværelse?

Den effektive digitale kommunikation sørger for at engagere kunder, brugere, medarbejdere og andre interessenter – uden at gå på kompromis med integritet og kvalitet.

Ofte vil det indebære, at man er lige præcis kontroversiel og interessant nok til, at folk rent faktisk stopper op og læser budskabet – uden at man fornærmer og frastøder folk, så de stopper med at følge med i organisationens aktiviteter.

Hvad man også kunne kalde et content sweet spot.

Det er umuligt at give generelle retningslinjer for at lykkes med digital kommunikation, da det afhænger 100% af afsenderen og målgruppen. Generelt er det dog ofte en bonus, hvis budskaberne er nemme at afkode og relatere til.

Det kræver et godt overblik at have styr på den digitale kommunikation
Digital kommunikation er en genial måde at engagere kunder, brugere og medarbejdere på. Derfor skal den være effektiv.

Digital kommunikation og emojis – go eller no-go?

Igen afhænger det meget af modtager og målgruppe – hvordan vil man gerne opfattes?

Hvis organisationen er meget seriøs og corporate, som f.eks. et advokatfirma eller konsulenthus, er det oftest en meget god idé at spare på de smilende ansigter.

Når det så er sagt, benytter flere og flere virksomheder sig af emojis i den digitale kommunikation – med stor succes. Emojis gør budskabet let og nemt at reagere på, ligesom det fanger opmærksomheden i et crowded mediemarked, hvor alle kæmper med næb og kløer for at få fat i publikum.

Emojis i digital kommunikation er, i størstedelen af tilfældene, en god idé.

Kom i mål med din digitale kommunikationsstrategi

At få succes med at lave og eksekvere på en digital kommunikationsstrategi afhænger selvfølgelig af mange faktorer, såsom budget, ambitionsniveau og målgruppe.

Målet er dog oftest at få mest mulig værdi for pengene, og her kan strategien opsummeres til et enkelt nøgleord: Fokus.

Fokuser på få, profitable kanaler.

Fokuser på få, stærke budskaber.

Fokuser på en begrænset, profitabel målgruppe.

Efterhånden som organisationen udvikler sig, bør den digitale kommunikationsstrategi selvfølgelig følge med. Målgruppen udvikler sig, og kommunikationskanaler bliver enten svagere eller stærkere.

Måske får du ny konkurrence på Facebook, der mætter markedet, så du bliver nødt til at flytte en del af budgettet til Google. Måske kopierer en konkurrent dine budskaber, som du så må raffinere og gøre endnu stærkere.

Mulighederne er mange – og den der står stille, misser de bedste af dem.