Klar kommunikations 6 vigtigste fordele for din forretning

Formår du og din virksomhed at kommunikere klart og tydeligt til dine kunder – så de ikke er i tvivl om den konkrete og målbare værdi, I skaber for dem?

 

Disse fordele er todelt. Klar kommunikation påvirker både:

1) Dine kunder (din omverden).

2) Dine medarbejdere (dit nærmiljø).

I indlægget her gennemgår jeg de 3 vigtigste grunde for hver halvdel af denne todeling.

Indholdsfortegnelse

Kunder

Kunden skal forstå din virksomhed

Som virksomhed er der naturligvis et altoverskyggende mål, der sikrer hele dit eksistensgrundlag: At du tjener penge.

Du kan kun tjene penge, hvis din forbindelse til potentielle kunder er så stærk, at de vælger at investere i dit produkt eller din service.

Din eksterne kommunikation skal være stærk. 

Hvis kunderne ikke ved, hvad din virksomhed går ud på, og hvad den står for, vil de ikke bruge penge på dig – så simpelt er det.

Kunden skal se fordelen ved dit produkt – med det samme!

Effektiv kommunikation er alfa og omega for at sikre et salg. Hvis kunden ikke forstår din virksomhed, og hvad dit produkts nøjagtige fordel er, hvorfor skal han så investere i dig?

Tænk over det: Hvad består et salg af? Kommunikation mellem to parter. Hvis ikke din kommunikation sidder i skabet, vil din kunde ikke sympatisere med dig, og du vil ikke lykkes med et salg.

På din hjemmeside er denne kommunikation udelukkende skriftlig, og derfor skal den være fuldstændig optimal.

Kunden dømmer dig på dit skriftlige udtryk

Husker du at læse dine tekster igennem? Også mere end én gang? Er du grundig? Og får du eventuelt et ekstra sæt øjne til at kigge på dem?

Dårlig grammatik, stave- og slåfejl og forkerte ordvalg er som knive i øjnene på en masse af de mennesker, der overvejer, om de skal investere i dit produkt. Det signalerer sjusk, sløsethed og inkompetence – og det smitter af på jeres overordnede udtryk som virksomhed, uanset hvor fede produkter og god kundeservice I ellers har.

I den anden fløj har vi den gennemarbejde, velskrevne og inspirerede tekst, der har den komplet modsatte effekt på modtageren. Øjnene vil flyde behageligt ned over siden, og kunden vil stole på din forretning. Et velproduceret og gennemtænkt skriftligt udtryk signalerer selvtillid og kompetence og vil have en positiv effekt på dine resultater.

Medarbejdere

Medarbejdere er nemmere at motivere

Dine medarbejdere er nemmere at motivere, når det er krystalklart, hvad din virksomhed står for. Når de er engagerede i din virksomheds mission, kan de identificere sig med din virksomhed – og dermed vil de være mere tilbøjelige til at give den en ekstra skalle og få mere ud af arbejdsdagen.

Klare og tydelige formål med virksomheden eliminerer desuden destruktiv snak og sladder på gangene. Når alle er enige om, hvad der arbejdes for, skaber det en større samhørighed mellem ledere og ikke-ledere.

Derfor bliver der i højere grad udvekslet idéer og snakket faglighed blandt de ansatte. Når alle ved, hvad sagen drejer sig om, kan alle også arbejde sammen om at komme derhen. Kender man målet, kan man finde frem til midlet.

 

Medarbejdere ved, hvad der forventes af dem

Hvis virksomheden er utvetydig og konsekvent i sin kommunikation, er dine medarbejdere også fuldstændig klar over, hvad der forventes af dem.

Det gælder både i din mundtlige og skriftlige kommunikation – hvis dine overleveringer er krystalklare, men virksomhedens officielle udtryk er mangelfuldt, skaber det tvivl hos medarbejderne.

Bør jeg være så ambitiøs, som min leder forlanger af mig, når vores hjemmeside slet ikke spiller? Skal jeg virkelig arbejde røven ud af bukserne, når vi ikke engang ser godt ud til vores omverden?

Dine medarbejdere må ikke tvivle på virksomhedens samlede udtryk, og derfor skal det hele spille sammen – lykkes det, sikrer du dig til gengæld, at dine medarbejdere forstår 100 %, hvad I skal opnå som organisation.

Troværdighed og innovation øges

Gennemsigtighed virksomheden igennem faciliterer troværdighed. Hvis du lykkes med en fuldstændig klar, gennemsigtig og tydelig kommunikation, er man ikke i tvivl om, hvad virksomheden står for, og hvad dens mål er. Denne gennemsigtighed forvandles til troværdighed, og det smitter af på medarbejderne i form af øget moral.

Tydelig kommunikation faciliterer desuden innovation, fordi idéer kan diskuteres frit.

Hvis du som virksomhed opstiller de rette rammer ved klar og tydelig kommunikation (både mundtlig og skriftlig) vil dine medarbejdere have meget større mulighed for at kommunikere på et højere abstrakt niveau. I stedet for medarbejdersladder vil dagsordenen stå på innovation og forbedring af virksomheden.

Til sidst er det vigtigt at sige, at det både kræver tid, energi og vedholdenhed at nå frem til en klar og tydelig virksomhedsidentitet – og ofte er det ikke nok at sidde med det selv.

Det kræver øjne udefra at se svagheder og inkonsistens, og det kræver en grundig gennemgang af især virksomhedens skriftlige kommunikationsmateriale, der skal stemme overens med den øvrige aktiviteter.

Du er meget velkommen til at kontakte Scribus for råd og vejledning til ovenstående.