Byg en online markedsføringsstrategi, der rent faktisk giver dig resultater

At lave en effektiv og resultatorienteret online markedsføringsstrategi er essentielt for at få værdi for pengene i den online verden.

Men mulighederne er mange, og de er ikke altid lige gennemskuelige. Jeg vil forsøge at give det essentielle overblik i dette blogindlæg.

Indholdsfortegnelse

Online markedsføring har stille og roligt overtaget som den foretrukne form for markedsføring – både blandt små og store virksomheder.

Barriers of entry er meget lave – du kan komme i gang med et meget lavt budget – og de forskellige værktøjer er relativt nemme at bruge.

Og så findes der efterhånden massevis af konsulenter og bureauer, der kan hjælpe dig med at opnå gode resultater.

Illustration over online marketing for at illustrere en online markedsføringsstrategi

Hvad er en online markedsføringsstrategi?

En online markedsføringsstrategi er virksomhedens samlede plan over de aktiviteter, der indebærer en form for markedsføring online.

De mest populære kanaler, man kan basere en online markedsføringsstrategi på, er Google, YouTube, Facebook, LinkedIn og virksomhedens egen hjemmeside.

For en helt ”normal” virksomhed kunne der altså f.eks. være taget en beslutning om at fokusere på at skabe indhold til virksomhedens hjemmeside og publicere gode opdateringer på LinkedIn, samt at købe sig til annoncering på Facebook og YouTube.

Indenfor online markedsføring skelner man mellem to hovedkanaler:

  1. organisk eksponering
  2. betalt eksponering


Organisk eksponering får du f.eks., når du publicerer et opslag fra din Facebookprofil, eller når et af dine blogindlæg rangerer højt i Googles søgeresultater.

Betalt eksponering får du f.eks., når du betaler for en annonce i Google eller på LinkedIn – en annonceplads, der typisk uddeles på baggrund af en række automatiske auktioner, hvor du byder mod andre virksomheder.

Hvordan bygger man en performancedrevet online markedsføringsstrategi?

De fleste online markedsføringsstrategier laves med en forventning om en vis performance.

Det kan være et bestemt antal leads pr. et bestemt antal kroner, det kan være en bestemt øgning af relevante besøgende til hjemmesiden, og det kan helt simpelt være flere køb, flere kunder eller mere omsætning.

Når man bygger en online markedsføringsstrategi, er det vigtigt at være knivskarp på, hvad man vil opnå.

Hvis det store mål f.eks. er mere omsætning, er det vigtigt kun at annoncere de steder, hvor de potentielle kunder rent faktisk er – og kun at bruge penge på noget, hvor der kan måles relativt direkte, om det rent faktisk giver ekstra omsætning.

Det er også vigtigt at have en tidshorisont klar for de forventede resultater. Hvis målet f.eks. er mere relevant trafik til hjemmesiden, og du vil opnå dette gennem en SEO strategi, der bl.a. indebærer produktion af blogindlæg og amdre tekster til hjemmesiden, er det vigtigt at være realistisk omkring de forventede resultater.

Det kan godt tage flere måneder, før din strategi for alvor bærer frugt.

Hvis din strategi derimod primært er at sælge produkter via en betalt annonceringskanal som Google Ads, kan du oftest forvente resultater stort set med det samme. Uanset hvad kan du i hvert fald relativt hurtigt måle, om dine indsatser virker eller ej og derefter rette til.

isaac-smith-AT77Q0Njnt0-unsplash

Eksempel på online markedsføringsstrategi – webshop med plakater

Vi forestiller os, at du har en webshop, der sælger plakater. Dit mål er at komme ud til flere potentielle kunder, få mere relevant trafik til hjemmesiden og i sidste ende selvfølgelig sælge flere plakater.

Du beslutter dig derfor for en langsigtet organisk strategi, der for alvor skal træde i effekt 3 måneder ude i fremtiden.

Din strategi indebærer, at du vil være thought leader indenfor stilfulde plakater. Så du sætter dig ned og producerer en række blogindlæg og videoer, hvor du fortæller om historien for dine mest populære plakater.

Du lægger en strategi for, hvordan du vil sprede dit nye indhold via Instagram og Facebook, og efter du har opbygget en masse fremragende indhold, betaler du en række små influencere for at nævne dig og din Instagramside, så du forhåbentlig får en masse aktive følgere heraf.

Lige så stille begynder dine blogindlæg at rangere i søgeresultaterne, og du får flere og flere likes på dine posts på sociale medier. Dine besøgstal stiger støt, og 4 måneder senere er dine salgstal steget med 40%.

Eksempel på online markedsføringsstrategi – rengøringsfirma

Du vil gerne have flere store erhvervskunder til dit rengøringsfirma, så du har en mere stabil og en større omsætning hver eneste måned. Derfor lægger du en strategi for at promovere dit firma og indsamle kontaktoplysninger på beslutningstagere, som kan vælge dit firma til at stå for rengøringen.

Først investerer du derfor i en rebranding af dit rengøringsfirma. Du får lavet nyt logo og en simpel, stilfuld hjemmeside som dit digitale visitkort, når de potentielle kunder laver research på dig. Derefter laver du dine annoncer på både LinkedIn og Facebook.

Du får optaget nogle enkle, professionelle videoer, hvor du præsenterer dine ydelser og priser og opfordrer folk til at give dig deres kontaktoplysninger, hvis det lyder interessant.

Du skriver derefter nogle indbydende annoncetekster og får indstillet din målgruppe til beslutningstagere i store virksomheder.

1 måned senere har du 2 nye store kunder og du har 4 potentielle kunder, som du er i dialog eller forhandling med.

diggity-marketing-SB0WARG16HI-unsplash

Hvad er forskellen på en online markedsføringsstrategi og en offline markedsføringsstrategi?

En online markedsføringsstrategi omfatter markedsføring på alle online kanaler – såsom Facebook, Google og YouTube, som vi har gennemgået i dette indlæg.

En offline markedsføringsstrategi omfatter derimod de aktiviteter, der ikke foregår online. Det kan være TV-reklamer, annoncer i tilbudsaviser og magasiner, skilte, stande på messer og lignende.