Corporate Storytelling: Sådan tjener du penge ved at fortælle historier
Corporate storytelling er et fantastisk virkemiddel til at gøre din virksomhed relaterbar, personlig og kundeorienteret.
I indlægget her lærer du, hvorfor storytelling marketing er så effektivt, og hvordan du kan implementere det i din virksomhed.
Indholdsfortegnelse
Der var engang en mand med en enorm ambition.
Han drømte om at revolutionere computeren som vi kender den – derfor startede han sit eget brand, som han opkaldte efter en frugt.
Efter nogle små og store succeser i starten af firmaets levetid, kom han på et tidspunkt for alvor i modvind, og han måtte se sig tvunget ud af firmaet.
Manden kæmpede dog videre med sin vision andetsteds, og på et tidspunkt fik han igen chancen for at slå igennem med det brand, der altid havde været hans store passion.
Efter en lang og sej kamp havde hele verden pludselig en Macbook på bordet, en iPad i sofaen og en iPhone i hånden.
Og Steve Jobs’ mission var lykkedes.
Vi elsker alle sammen historier
Fra vi var helt små, har mytiske fortællinger, eventyr og helte-historier været en del af vores hverdag.
Vi har fået dem fortalt, og senere læst dem selv. Vi har levet os ind i dem, og vi har holdt med vores favoritkarakterer og forbandet den onde skurk langt væk.
Storytelling er en fast del af vores hverdag. Når du er sammen med dine venner, fortæller i hele tiden historier.
Hvem er den mest populære i din vennegruppe? Hvem får opmærksomheden?
Jeg tør vædde på, at det er hende, der fortæller de bedste og mest fængende historier.
Hende, der kan få simple hverdagsting til at lyde spændende, fordi hun kan gøre turen i Netto eller byturen med vennerne eller fødselsdag med svigerfamilien til et eventyr, en komedie eller en tragedie.
Hvad er storytelling – og hvad har det med din forretning at gøre?
Storytelling er, som navnet antyder, en historiefortælling.
Hvis du gør det som virksomhed, hedder det corporate storytelling. Du fortæller historier om din virksomhed, som i sidste ende skal gøre den mere relaterbar og mere rentabel. Du udøver ekstern kommunikation.
Formålet er altid i sidste ende at styrke bundlinjen. Ja, jeg vil faktisk mene, at det at have styr på historiefortællingen er lige så vigtigt som at have styr på grundlæggende strategi – som f.eks. Porter’s Five Forces eller Porter’s generiske strategier.
Den moderne forretningsverden er en legeplads for den dygtige marketingsekspert.
Internettet er platformen med de uendelige muligheder, og er man ekspert i de forskellige kanaler, kan man nå rigtigt, rigtigt mange købeklare forbrugere, uden at dykke alt for dybt i pengetanken.
Og for at kunne lykkes med sin marketing på bedst mulig vis, skal man kunne fortælle en historie.
Man skal få folk til at holde med og identificere sig med sin virksomhed. Man skal inspirere, fascinere og tryllebinde.
Forskellen på corporate storytelling og ”traditionelle” marketingkampagner
De fleste marketingbøger, og især dem med et fokus på den digitale verden, lægger vægt på vigtigheden af ”call to action”.
Målet med den typiske marketingkampagne bør nemlig være, at forbrugeren tager action.
Forbrugeren skal gøre noget.
Dette ’noget’ kan være at købe et produkt, tilmelde sig en service, eller måske bare give virksomheden personlige oplysninger som navn, e-mail eller telefonnummer.
Et eksempel på call to action kunne være ’køb nu’, ’læs mere’ eller ’tilmeld dig vores e-mail’.
Når man arbejder med corporate storytelling, arbejder man typisk ikke med call to action – i hvert fald ikke den direkte form.
I stedet går man efter at etablere et tilhørsforhold, så forbrugeren i fremtiden vil handle med virksomheden – uden at skulle opfordres af et call to action.
Målet med corporate storytelling er en positiv opfattelse hos kunder og medarbejdere
Den gode historie skaber tillid og, endnu vigtigere, engagement.
Medarbejderne skal føle, at de kæmper for den gode sag. At de er på heltens side, og at de arbejder for noget større end sig selv.
Gør de det, vil det kunne aflæses på produktiviteten og, i sidste ende, bundlinjen.
Det samme gælder for kunderne. De vil se den inspirerende fortælling som endnu en grund til at investere i virksomheden.
Corporate storytelling gør det ikke alene – værdifulde produkter og nærværende kundeservice er stadig den absolutte nøgle til en profitabel forretning.
Men corporate storytelling kan give virksomheden det ekstra skub, der kan åbne op for den vitale kundebase, der stadig ikke har besluttet sig for et køb eller et favoritbrand.
Brandingeksperter og fiktionsforfattere følger samme model
En af de mest populære litterære modeller, som de fleste fiktionsfortællinger følger, kaldes ”Hero’s journey”.
Vi har en helt, der drager ud på en rejse. Målet for rejsen er en ekstraordinær bedrift, som, hvis helten overvinder denne, udløser en vigtig belønning.
På rejsen møder helten en masse udfordringer, som han skal overvinde. Undervejs får han hjælp af en god partner eller en mentor, som han udvikler et stærkt bånd med.
Efter et stort og monumentalt nederlag undervejs på rejsen, står helten over for en stor beslutning – skal han give op eller kæmpe videre?
Helten ændrer sig selv og sin tilgang til det bedre, han kæmper videre med nye udfordringer, og til sidst står han som sejrherre og en stor personlig udvikling rigere.
Effektiv corporate storytelling følger samme model.
Lad os tage udgangspunkt i historien om Apple.
Steve Jobs sætter sig for at revolutionere den personlige computer (rejsen), og undervejs får han hjælp af flere vigtige personer, heriblandt især Steve Wozniak (partneren).
Midt på rejsen lider han et stort nederlag (skilsmissen med hjertebarnet Apple), men han kæmper alligevel videre.
Til sidst når han tilbage til Apple, hvor han ender som den store sejrherre.
Historien om Apple og Steve Jobs er naturligvis ekstrem, da Apple i dag, sammen med Google, Facebook og Amazon, er den vestlige verdens største brand.
Men enhver virksomheds historie kan bygges op omkring denne model – selvom det er på en noget mindre skala.
Det betyder noget, hvem der fortæller historien!
I min (ultrakorte) corporate story om Apple er der en klar hovedperson: Steve Jobs.
Corporate storytelling er dog meget mere end virksomhedens historie fortalt igennem stifterens rejse. Corporate storytelling er lige så meget alle de mennesker, der interagerer med brandet hver eneste dag.
Hvis jeg blev hyret til at udføre corporate storytelling, ville jeg, for nærmest enhver slags virksomhed, tage udgangspunkt i dens medarbejdere og kunder.
Det er meget vigtigt, at din corporate storytelling er baseret på mange forskellige mennesker, og at der er et klart og tydeligt fokus på deres udsagn og plads i virksomhedens historie.
Vi skal høre flere sider af samme sag – vi skal høre fra den dygtige og dedikerede medarbejder, der har fået den perfekte platform til at udvikle en frugtbar karriere og personlige kvaliteter.
Vi skal høre om de glade kunder, der har været mere end tilfredse med virksomhedens services og produkter – f.eks. via en kundecase.
Og vi skal høre om bestyrelsen, der hver dag kæmper for at gøre verden til et bedre sted.
Opsummering
Som virksomhed er målet at skabe et bånd med både kunder og medarbejdere.
Det mest effektive middel til dette er storytelling. Vi er alle sammen vokset op med historier, og den gode histories magt kan du udnytte til din fordel.
Corporate storytelling er ikke begrænset til ”hero’s journey” med stifteren i fokus.
Din storytelling bør tværtimod inkludere udtalelser fra medarbejdere og kunder, så du har en samlet, holistisk fortælling, i stedet for kun at have det fra et enkelt perspektiv.
Har du en fed historie, du vil fortælle dine kunder? Måske har du mere end én? Kontakt Scribus her, og få et knivskarpt tilbud på den konkrete opgave.