4 nemme tips til at skrive en kundecase, der giver dig flere kunder

En kundecase er den perfekte showcase til dine ydelser eller dine produkter.

Derudover giver den indhold til din hjemmeside. Og sådan en som mig, der arbejder med B2B brands hver eneste dag, ved, at godt indhold til nogle virksomheder bestemt ikke hænger på træerne.

Kundecasen adskiller sig fra traditionel markedsføring, fordi den markedsfører noget, du allerede har solgt. Og det er nemt at forholde sig til.

Derfor er kundecases en genial måde at markedsføre din virksomhed på og kan være en central del af din storytelling marketing strategi.

Dine kunders succeshistorier illustrerer nemlig din egen virksomheds værdier og kompetencer.

Indholdsfortegnelse

En vej, der illustrerer vejen til succes gennem brugen af kundecases
Vejen til din succes styrkes af dine kunders succeshistorier. Fortæl dem.

Tip 1: Drop ”mig, mig mig” – tænk ”kunde, kunde, kunde”

Gennem kundecases kan du lade dine kunder tale for dig.

Helt simpelt er kundecases sælgende fortællinger. Og disse fortællinger bygges op omkring få punkter:

  • Din kunde har et problem.
  • Du hyres til at løse problemet.
  • Du analyserer, planlægger og eksekverer.
  • Kunden får løst sit problem og er tilfreds – ergo casen.

 Med en god, troværdig kundecase kan du som virksomhed fortælle omverdenen, at du er i stand til at imødekomme dine kunders behov og udfordringer.

Gode kundecases handler nemlig i høj grad om storytelling.

Via storytelling kan du hjælpe fremtidige kunder med at blive overbevist om, at din virksomhed er den rette samarbejdspartner for dem.

Udarbejd gerne et portfolio over forskellige kundecases fra forskellige brancher og med forskellige problemstillinger. Så er der flere scenarier for dine fremtidige kunder at vurdere et eventuelt samarbejde ud fra.

Tip 2: Fjern indviklede data og kom til sagen – hvad har du lavet, med hvilken effekt?

Show it, don’t tell it!

Gør dine resultater synlige. Men sørg for, at al indviklet data er taget ud af regnestykket.

Gennem konkrete eksempler, målbare resultater og historier fra den virkelige verden kan du overbevise dine kunder om, at du også kan løse netop de udfordringer, de står overfor.

Ved at visualisere resultaterne fra dine samarbejder kan du vise, hvad du kan. Det kan fx være, at der er blevet skabt flere leads, mere omsætning eller mere relevant trafik til hjemmesiden på baggrund af din indsats.

Du kan fremhæve kundens sejre ved at bruge grafer eller fremhæve særlige nøgletal.

En kunde stiller op til interview til en kundecase, som skal hjælpe med at genere salg for en virksomhed
Kundecases på video styrker troværdigheden.

Tip 3: Kundecase på video – en udtalelse fra en kunde er top notch

Hjernen opfanger budskaber fra billeder meget hurtigere, end den opfanger tekst. Derfor har kundecases på video en kraftig signalværdi.

Med en video kan dine potentielle kunder spejle sig i tidligere kunder. Det kan være, at deres virksomhed ligner den, der omtales i videoen, eller at de har lignende problemstillinger.

Når du skal finde den rette vinkel til din video, bør du fokusere på den person, der spiller hovedrollen i filmen: Din kunde.

Hvilke udfordringer stod de med? Hvordan var de endt i den situation? Og hvordan hjalp du dem ud af situationen?

Det er naturligvis vigtigt, at kunden har været glad for dit produkt eller din ydelse. Spørg din bedste kunde, om de vil stille op til et interview – og sørg for, at det bliver troværdigt og autentisk.

Del din kundecase på din website – men også gerne på sociale medier som Facebook, Youtube og LinkedIn.

Tip 4: Kundecases som social selling metodik – derfor er det så effektivt

Social selling metodikken er en måde at skabe relationer til dine kunder på i en salgsproces.

Når potentielle kunder kender dig, kan lide dig, og når de tror på dig og din markedsføring – ja – så kommer de til dig, når de har brug for hjælp.

Grundlæggende bruger vi mennesker nemlig hinandens erfaringer som pejlemærker, når vi træffer svære valg.

Og når en potentiel kunde gentagne gange er stødt på dine bedrifter, fortalt gennem tidligere kunders oplevelser, så husker de dig og din virksomhed, når de står over for lignende udfordringer.

Og der har du dit salg.

Derfor er kundecases som social selling metode så effektiv.

En arm, der spejles i et spejl, illustrerer hvordan potentielle kunder spejler sig i tidligere kunder.
Kunder spejler sig i tidligere kunder. Derfor er kundecases en god måde at markedsføre sin virksomhed på.

Men hvordan skriver du så en god, troværdig kundecase?

Sørg for at have kunden i fokus. Alfa og omega er, at din kunde er hovedrollen i din case.

Din virksomhed er birollen. Du er hjælperen, som fører kunden til at overkomme sin problemstilling. Præcis ligesom i et eventyr.

På den måde kan fremtidige kunder se sig selv i historien: Med sig selv i hovedrollen og med dig og din virksomhed som tro væbner.

Og kom for Guds skyld hurtigt til pointen. Beskriv kundens problem, og hvordan du kan løse det.

Vær konkret: Bed kunden om at komme med et eksempel på, hvad de synes har været særligt godt ved samarbejdet. Det er nemmere at forholde sig til konkrete eksempler, frem for mere flyvske svar.

Nævn også gerne de udfordringer, I har haft under samarbejdet.

Det kan være, at der er opstået nogle uforudsigelige hændelser undervejs, som har været med til at forlænge eller besværliggøre processen. Det kan også være faktorer som sygdom eller uenigheder.

Når udfordringerne bliver nævnt, kan du vise, hvordan du løste dem. Også selvom alt ikke gik efter planen.

Sørg for at vise, at kunden er tilfreds med den måde, du løste problemet på. Og læg særlig vægt på, hvordan kunden er bedre rustet til fremtiden, efter de fik din hjælp.

Husk også at have fokus på brugervenligheden. En læsevenlig struktur giver altid dine tekster det sidste altafgørende løft.