Duplicate content - hvornår skader det din SEO?

Duplicate content er ikke nødvendigvis farligt for din SEO. Men det kan skabe nogle udfordringer, som ikke altid er lige hensigtsmæssige, hvis du ikke er opmærksom på dem. 

Indholdsfortegnelse

Hvad er duplicate content?

Duplicate content opstår, når to eller flere sider har det samme indhold.

Det kan både ske hvis f.eks. to sider på din hjemmeside har det samme indhold – eller hvis en af dine sider har det samme indhold som en side på en anden hjemmeside.

Duplicate content kan bade opstå helt ubevidst og være fuldstændig uskyldigt og uden skade – og i den anden ende af skalaen kan det opstå helt bevidst, når folk med ondsindede hensigter stjæler andre folks indhold.

I dette indlæg vil jeg gennemgå begge ender af skalaen og forklare, hvornår du skal være særligt opmærksom på duplicate content – hvornår det kun har en lille betydning – og hvornår det slet ingen betydning har for din hjemmeside.

Hvad betyder duplicate content?

Duplicate contents direkte oversættelse er ”duplikeret indhold” og betyder altså indhold, der findes mere end et sted. Indhold, der ikke er unikt.

Hvorfor er duplicate content overhovedet et emne, man bruger tid på?

Google vil altid prøve at vise de bedste resultater for brugeren – og løsningen hertil vil sjældent være at vise to sider med nøjagtig det samme indhold i søgeresultaterne.

Derfor kan det være problematisk, hvis der findes to sider med det samme indhold – og Google ikke ved, hvilken af de to sider, der skal rangere i søgeresultaterne.

Straffer Google duplicate content?

Google straffer som udgangspunkt ikke duplicate content med f.eks. en manual straf af den individuelle side eller hele siden, medmindre der er en ondsindet hensigt bag.

Selvom der ingen straf er, kan duplicate content være et problem, hvis du f.eks. har flere forskellige sider med det samme indhold, men kun ønsker, at en af dem skal ranke i søgeresultaterne. 

Her vil Google så at sige vælge for dig – eller slet ikke vælge nogen af dem.

Linkværdien er desuden stærkest, hvis den kun skal bruges på en og samme side – og ikke skal fordeles på flere sider, der i princippet ”spilder” værdien.

Derudover er det spild af crawlbudget, hvis Google crawler siden, uden du får noget ud af det.

Duplicate content på samme hjemmeside

Forestil dig, at du sælger en T-shirt. Denne T-shirt har du i 3 forskellige farver, sort, grøn og rød, og farven er et stort del af T-shirtens design. Derfor vil du gerne have 3 separate produktsider til T-shirten.

Du skriver en fed produktbeskrivelse til den sorte T-shirt og går så i gang med den grønne. Men det giver ikke rigtig mening for dig – alle dine selling points er jo de samme, høj kvalitet, utrolig pasform, lækkert bomuld – så hvorfor skrive en helt ny tekst?

Du bruger derfor den samme produkttekst til alle 3 farver og ændrer kun, når du nævner T-shirtens farve.

Er det et problem?

Nej, det er det ikke – ikke som udgangspunkt i hvert fald.

Men hvis kunden søger efter ”fed T-shirt”, og kun din sorte variant kommer op i søgeresultaterne, selvom din grønne egentlig sælger 3 gange så meget, så er det måske ikke så smart.

Det skal siges, at Googles algoritme efterhånden er så skarp, at det kan ske, at du ranker på to sider, selvom nøjagtig det samme indhold optræder, eller kun små detaljer såsom farve og pris er ændret.

Men du kan ikke være sikker. Og hvis der opstår udfordringer, er der heldigvis gode løsninger.

Hvordan løser du det?

Den oplagte løsning er selvfølgelig at skrive en unik produkttekst til hvert produkt.

Du kan også samle de forskellige farver på den samme side. Dette kan være en fordel for brugeroplevelsen, da forskellige farver ikke nødvendigvis er et særligt vigtigt USP.

Den sidste løsning er at sætte et ”canonical URL tag” på den side, som du gerne vil have Google til at rangere.

Duplicate content på forskellige hjemmesider

Jeg har arbejdet med flere virksomheder, der sælger et produkt, som de ikke er de eneste, der sælger. Her har jeg oplevet, at man har kopieret produktbeskrivelsen fra leverandøren – og at flere konkurrenter også har gjort det.

Her kan Google ende med at vurdere, at kopieringen er ondsindet og derfor i sidste ende fjerne siden fra søgeresultaterne.

Google kan desuden ikke altid vide 100%, hvem der ejer originalteksten – og hvem der kopierer. Og det er selvfølgelig problematisk, da virksomheden med ophavsretten naturligvis skal rangere højeste, når de har udarbejdet og ejer teksterne.

Er det et problem?

Hvis målet er at rangere i søgeresultaterne på et produkt, er det et stort problem. Du kan ikke rangere øverst på uoriginal tekst, selvom du har fået lov til at bruge det.

Hvis du ikke har et mål om at rangere på dit produkt, er det ikke et problem – medmindre Google altså vurderer, at du har ondsigtede hensigter. Det kan i sidste ende føre til en komplet deindeksering af din hjemmeside.

Dette scenarie er ikke realistisk, men det er muligt.

Hvordan løser du det?

Igen er den helt oplagte løsning selvfølgelig at lave en original produkttekst.

Duplicate content for billeder

Du kan ikke blive straffet for at bruge det samme billede, som en anden hjemmeside bruger, eller som du bruger på en af dine andre undersider.

Forskellen på duplicate content og plagiat

Duplicate content kan være helt uskyldigt og være et udtryk for simpel dovenskab eller et bevidst valg om ikke at skrive f.eks. en unik produkttekst.

Online plagiat er ulovligt – når man plagierer, stjæler og kopierer man andre folks indhold.

Eksempler på gyldigt duplicate content

Jeg vil her give nogle eksempler på duplicate content, der enten skaber SEO-mæssig værdi eller overordnet værdi for brugeren. Såkaldt gyldigt duplicate content. 

Samme produkt – forskellig farve

Denne har vi gennemgået længere oppe. Hvis farven er et stærkt USP, kan det give mening at oprette forskellige sider til det samme produkt, hvor kun farven er differentieret.

Samme ydelse – forskellig by

Hvis du har en ydelse, du udfører i flere forskellige byer, kan det styrke brugeroplevelsen at oprette forskellige sider, hvor kun byen differentierer.

Det giver brugeren en korte rejse fra søgning til booking af dig, hvis han kan hoppe direkte til din adresse i den by, han ønsker ydelsen udført i.

Hvis du vil være på den sikre side, vil jeg stadig anbefale at skrive unikke beskrivelser, så ikke kun bynavnet varierer fra side til side.

Problematisk duplicate content

Her følger nogle eksempler på duplikeret indhold, der kan skabe både små og store problemer for din hjemmeside.

Www og ikke-www, samt http og https

I nogle tilfælde kan din hjemmeside løbe ind i problemer, hvis Google indekserer den samme side under et forskelligt prefix.

Det løser du nemt ved at 301-redirecte ikke-www til www og 301-redirecte http til https.

Scrapersider der stjæler andre siders indhold

Det er desværre et relativt hyppigt problem, at ærlige hjemmesideejere får stjålet og kopieret deres indhold fra såkaldte scrapersider.

Udover at det er amoralsk og røv-irriterende, kan det også skade dine rankings.

Hvordan fikser du det, hvis du får stjålet dit indhold?

Sørg for at anmelde det til Google så hurtigt som muligt. Det kan du gøre lige her: https://www.google.com/webmasters/tools/spamreportform

Konklusion: Straffer Google dig for duplicate content (er det dårligt for SEO)?

Nej, ikke som udgangspunkt. Du får selvfølgelig en indirekte ”straf”, hvis indekseringen ikke forløber, som du gerne vil have den til, og du ikke rangerer, som du skal.

Men Google giver dig ikke en manuel straf, medmindre du har haft ondsigtede hensigter og bevidst forsøgt at drage fordel af andres arbejde ved at kopiere og stjæle deres indhold.

Du kan blive straffet for såkaldt indholdsspam – hvis Google vurderer, at du har indhold på din hjemmeside, der ikke skaber værdi for brugeren og er skabt for at manipulere søgeresultaterne.

Det kunne f.eks. være, hvis du vil rangere på en ydelse i en bestemt by, uden egentlig at kunne udføre ydelsen i den pågældende by. Eller hvis Google på andre måder vurderer, at noget indhold på din hjemmeside kun er til stede for at manipulere søgemaskinen – og ingen værdi skaber for brugeren.

Hvad med små passager og kundeudtalelser?

Det er vigtigt at understrege, at du gerne må have de samme små passager stående på forskellige sider på din hjemmeside. Det kan f.eks. være udtalelser fra tilfredse kunder, vigtige USP’er og brandbudskaber eller kontaktoplysninger.